• Lilla mor

Fragminsprutor

Jag har funderingar om Fragminsprutor. Ni som provat dom när började ni med dom & hur ofta tar ni dom? Finns det några biverkningar? Har dom hjälpt? Varför blev ni ordinerad dom? Jag har själv haft en rad missfall och har läst om Fragminsprutor som en möjlig hjälp.

• Svar på tråden Fragminsprutor
  • Pelargonen

Jag har inte fått missfall men har tagit fragminsprutor så jag svarar ändå, hoppas det är okej!

Jag fick en blodpropp i ögat under min första graviditet och fick därmed äta blodförtunnande fram till vecka 36. Därefter övergick jag till fragmin vilket jag fortsatte med fram till förlossningen samt sex ytterligare veckor efter förlossningen. Visst finns det biverkningar, kika in på www.fass.se så kan du läsa mer där.

Jag tycker sprutorna är rätt jobbiga att ta då jag endast kan ta dem i benen och det gör ont. Fula blåmärken blir det också (på mig alltså, behöver ju inte bli så på alla) men de försvinner såklart.

Denna graviditet (min andra) har jag tagit "Innohep" istället då vårt landsting beslutat att skriva ut dem i stället för fragmin och jag tar dem på samma sätt, i benen. De gör dock inte lika ont som fragmin. Fick börja med dem i vecka 37 och ska ta dem även sex veckor efter förlossningen denna gång. Min andra dotter föddes för en vecka sen.

Men vet du. Det är helt klart värt det! När man har sin bebis så skulle man hellre ta tusen sprutor än vara utan henne, så sprutorna "rör mig inte i ryggen" egentligen. Jag håller tummarna för att du snart får ett plus på stickan!

Kram!

• fruZ

Jag har haft 3 missfall. Liten utredning gjordes på KK, men man hittade inga fel. Fick ändå behandling med Innohepsprutor (i stort sett samma sak som Fragmin) under min 4e graviditet. Detta tack vare att man forskar kring upprepade missfall här och att min läkare tror att Innohep kan hjälpa många. Det slutade med en dotter som nu är 6 veckor!

Jag började med sprutorna så fort man såg en hinnsäck i livmodern, dvs i v 6 tror jag. Jag fick börja så tidigt eftersom två av mina graviditeter slutat utvecklas i v 6, annars brukar de nog inte ge det förrän man ser ett levande embryo. Sedan tog jag 4500 IE (motsvaras av 5000IE Fragmin) dagligen under hela graviditeten. Slutade när förlossningen startade, men min läkare sa att egentligen kunde jag sluta tidigare, men eftersom det skulle oroa mig så fick jag sprutor så det räckte till 40+0. Och eftersom dottern föddes i 38+6 så tog jag dem hela tiden.
    Läs i min blogg om du vill veta mer om hur graviditeten var!

Lycka till!

• Lixxa

Jag har oxå lite funderingar kring Fragmin. Brukar läkare ordinera det trots att det inte finns någon egentlig dokumenterad anledning till det? Jag har fått 4 MF/MA och har nu blivit erbjuden Fragminsprutor så fort jag får nästa plus. Men jag har inte fått någon utredning över huvudtaget och undrar därför om de delar ut dessa sprutor till höger och vänster?! Det kanske inte är det jag behöver menar jag...

Och så en fråga till; finns det inte i någon annan form än sprutor? Eller åtminstone något annat med liknande aktiv substans?

Tacksam för svar och lycka till alla!

• Marge75

Lixxa - kan bara svara på frågan om medicinen finns i annan form än sprutor: det gör det inte. Det finns en väldigt vanlig blodförtunnande medicin i tablettform, waran. Men den får man INTE ta när man är gravid. Är man gravid är det fragmin/innohep/någon av de andra substanserna i samma grupp som gäller. Och de är alla i sprutform. Så det är bara att bita ihop ...

• Lixxa

Marge75 - Tack för svar! Attans dock, att det bara är sprutform som gäller... Det tar emot enormt måste jag säga, allra helst nu när det är badsäsong och stora blåmärken inte är så attraktivt :S
    Men då vet jag, tack återigen för ett informativt svar.

• fruZ

Lixxa; Vissa (kloka) läkare skriver ut Innohep/Fragmin utan att utredningen visat nåt fel. Och de vanligaste felen(koagulationsrubbningar) som utredning visar behandlas med dessa sprutor. Det börjar komma lite svensk forskning som tyder på bra resultat!

Min underbara Innohep-dotter är nu nästan tre månader gammal och hon är värd varenda en av de ca 240 sprutor jag tog. Så får du Fragmin tror jag att du ska kämpa med sprutorna. Det kan vara lösningen för er! Hoppas det är så!

• Lillsnörpa

Jag har aldrig haft missfall men är ordinerad Fragmin från plus för att förhindra att blodproppar bildas som stöter bort fostret. Anledningen är att jag har överaktivt immunförsvar. Ska ta Fragmin tom V12.

• BettanB

Jag har just haft mitt femte missfall; nu sista gången testade jag innohep på inrådan av en läkare i Helsingborg som forskar på habituella aborter. Den här gången började jag inte förrän i v.6+2, men nästa gång skall jag börja i samband med ÄL istället. Jag tror på behandlingen och är övertygad om att den kommer att hjälpa mig. Dels förebygger man mikroproppar och dels är heparin (fragmin/innohep alltså) verksamt mot inflammationer (såsom de som kan uppstå i samband med infästning etc) som kan medverka till ökad missfallsrisk.

Kan tipsa er som fått fragmin att istället be om innohep; om inte annat gör det inte lika ont att ta sprutorna. För er som är spruträdda kan jag också tillägga att det går över. Man lär sig. Jag är hysteriskt rädd för allt vad nålar heter (kan svimma vid blodprov! ), men klarade sprutorna utan större problem.

Piratpartist, javisst!
  • Bebislängtan82

Vad är det för sprutor ni pratar om? jag har själv haft 3 ma men aldrig hört talas om dessa sprutor

Är 2010 vårt år
  • BettanB
    Bebislängtan82 skrev 2009-07-01 22:36:17 följande:
    Vad är det för sprutor ni pratar om? jag har själv haft 3 ma men aldrig hört talas om dessa sprutor
    Heparin, antingen innohep eller fragmin. Slå upp i FASS och läs.
    Piratpartist, javisst!
  • Lill30

Jag har haft 3 upprepade mf/ma, men utredningen visade inte på något fel. Blev trots det ordinerad Fragmin vid nästkommande graviditet. Nu är jag i v 26 och hittills har allt gått bra. Kanske tack vare sprutorna!

• AHöst

Jag tog Lovenox nar jag var gravid. Det ar samma sak som Fragmin, bara ett annat namn for jag bor i USA.

Jag borjade ta dem dagen jag fick veta jag var gravid. 11 dagar efter AL. Jag var valbevakad...

Jag har APS och ar positiv for MTHFR.

Jag tycker det ar positivt att lakare i Sverige borjar forsta hur viktigt det har med blodfortunnande mediciner kan vara for oss med upprepade missfall dar man inte vet riktigt varfor.

Det finns otroligt manga olika tester och otroligt manga "fel" man kan ha som ger problem med blodkoagulationen och med immunforsvaret, sa for lakarna kan det vara svart att hitta exakt ratt problem och test. Speciellt i Sverige dar man inte kommit riktigt lika langt. Men losningen pa manga av dess ar ofta densamma, blodfortunnare. Det ar darfor en del lakare ger det utan att kunna saga direkt vad problemet ar. Man forsoker helt enkelt behandla symptomet som ju for oss ar missfallen istallet for att kunna satta fingret pa exakt vad problemet ar.

MTHFR till exempel ar en genmutation. Min syster bor i Sverige och hennes lakare hade inte en aning om vad jag pratade om. Jag fick sjalv hitta ett labb i Sverige som kunde testa hennes blod.

Svar på tråden Fragminsprutor