• rosen77

Mollusker - thuja D6?

Min dotter har fått mollusker utspridda över kroppen. Är det någon som provat eller vet något om ett naturläkemedel som heter Thuja D6 som ska vara bra mot mollusker? Dessa klia så mycket på min dotter så vill gärna snabba på utläkningen som tydligen kan ta väldigt lång tid.

• Svar på tråden Mollusker - thuja D6?
  • cc Kitty

Om du kan få tag i koncentrerad jod så skulle molluskerna försvinna på mindre än 2 veckor, det tar ihjäl alla mikroorganismer på några sekunder.
    Tyvärr så verkar det inte gå att få tag på i sverige så man får passa på om man är utomlands eller vet av någon som ska åka så att man kan beställa genom dom.
    annars vet jag inget om det medel du nämner, men allt är ju värt att testa för barnets skull

• black dawn raise

min dotter har ocå mollusker några i knävecket och en på ryggen.
    bvc-läkaren sa att man kan smörja med 1% kortisonsalva det ska lindra klådan

njuter av att vara trebarns-mamma
  • Ellu

Mollusker är ett elände och vår dotter har haft rätt många under lång tid. I början kliade de inte men sen blev det jobbig klåda. Ingenting tycktes hjälpa så jag bestämde för att se om jag kunde ta bort dem.
    Skrapade lite på dem med nageln och tog sen helt enkelt tag om mollusken och drog rakt ut. Sen blödde det ju en del men på det viset har vi nu plockat bort alla dotterns mollusker och ingen har kommit tillbaka. Det gör väl lite ont att göra så här men hon var så trött på dem (hon är snart 7) så hon tyckte att det gick bra.

• LeWi

Min dotter har haft dessa /&%/&**¤%##¤"#" mollusker i drygt 2,5 år nu.
    Enligt BVC skulle de försvinna inom ett år.
    Vi har märkt att retar man dem så blir de ju först jättefula och infekterade men sen försvinner de. 
    Hon fick en i näsan, precis vid ena näsborren, som var ivägen. Den var vi till VC och skar bort. Sen ca ett år senare kom den tillbaka på precis samma plats.
    Hon valde att skära bort den igen. Tyvärr hade hon minnet av bedövningssprutan kvar och var lite rädd och tillslut lurade läkaren henne - sa att hon bara skulle klämma lite och titta men högg tag och klippte bort den.
    Inte så smart direkt
    Det var förra våren.

Nu har den kommit tillbaka igen, växer fort som tusan när den kommer. Vet inte hur hon vill göra med den nu men jag önskar verkligen att det fanns något man kunde göra åt otyget.

*hatar mollusker*

I reject your reality and substitute my own.
  • Lovali

Jag hatar också mollusker!! Min dotter har haft sina ca 8 månader nu, de är ännu så länge bara på baksidan & insidan av låren & i knävceken. Inte jättemånga men de stör henne enormt. Jag har provat med kortison men hennes hy klarade inte det, blev alldeles röd & upphöjd & det blev liksom stora områden so m såg ut som eksem så jag slutade med det & smorde med Inotyolsalva för att lugna huden igen. Nu ser det rätt bra ut men det kommer dessvärre nya fortfarande samt gamla som går sönder & försvinner samtidigt. Jag skal ringa skolsköterskan. Hon sa att jag skulle klämma dem som en finne men detta klarar varken jag eller mannen av att göra så jag funderar på att ge henne Emlakränm på dem så får skolsyster göra det sedan. Dottern (7 år) vill inte ha dessa läskiga saker i sommar & jag förstår henne! Konstigt att ingen i familjen blivit smittad för vi sitter på samma toalett ju. Antar att hon har fått det från toalett på skolan eller så då de första satt precis där "ringen" sitter när man sitter på toa....

• MrsLi

Min son fick sina på dagis över hela rumpan (antagligen från pottan/toan).
    Fick rådet från BVC att tvätta med typ alsolsprit (någon form av bakteriedödande) och sedan smörja med en kräm.. som jag givetvis glömt namnet på.. men den var också bakteriedödande och molluskerna försvann faktiskt.
    Köpte allting på apoteket iaf

• Lilla Lotta

Jag smörjde in min dotters mollusker med bedövningssalva, sedan drog jag bort dem med pincett. Det blödde en del men alla försvann.

Vet inte om det är att rekommendera, men som sagt det försvann och har inte kommit tillbaka (det är många år sen).

• LeWi
    Lilla Lotta skrev 2009-05-26 14:51:51 följande:
    Jag smörjde in min dotters mollusker med bedövningssalva, sedan drog jag bort dem med pincett. Det blödde en del men alla försvann.Vet inte om det är att rekommendera, men som sagt det försvann och har inte kommit tillbaka (det är många år sen).
    Fast min dotters är som små kulor under huden, som hårda små finnar.
    Tror inte det skulle gå att få grepp om dem med pincett.
    Ja, förutom den vid näsan då, den är "stjälkad", ser ut som en lite kotte.
    I reject your reality and substitute my own.
  • Lilla Lotta

Ja, det är precis så det ser ut, som finnar, lite runda och hårda innuti med vitt klägg om jag minns rätt.

• Enigmia

Thuja har jag använt mot vårtor och det var jätteeffektivt! Vet inte vad mollusker är men det är kanske något liknande? Thuja ska vara rätt om vårtan/vårtorna sitter främst på höger sida men det är väl bara att testa.

Svar på tråden Mollusker - thuja D6?