• rosen77

Mollusker - thuja D6?

Min dotter har fått mollusker utspridda över kroppen. Är det någon som provat eller vet något om ett naturläkemedel som heter Thuja D6 som ska vara bra mot mollusker? Dessa klia så mycket på min dotter så vill gärna snabba på utläkningen som tydligen kan ta väldigt lång tid.

• Svar på tråden Mollusker - thuja D6?
  • Snova

Noterar Tea Tree som nästa sak på listan att testa...

• snuttP

Hur har det gått för er? Är super nyfiken. Som jag skrev innan.. Hudterapeuten i mig säger att inget fungerar, mamman i mig säger att det kan det visst..

• musli

Hanna har nån enstaka mollusk i varje knäveck, kanske en till två stycken, kvar.

Ska börja "dutta" varje kväll igen nu och se om det går fortare igen eller om det bara var något som hänt ändå.

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • Lovali

Jag körde med Lactasydtvål som jag duttade på dem som skolsköterskan föreslog och de har blivit MYCKET bättre & färre nu. Duttar vidare...

• Themis

Vi duttade med alsollösning på tops. Allt försvann på en vecka.

• LabLover

Min stora dotter har mollusker i knävecken och det hade väl inte varit så farligt i sig om hon inte fått eksem runtom också!

Kan inte göra något annat än lindra eksemen känns det som (alltså smörja med mjukgörande.

Hon har haft sina i ca 1,5 år nu.

Lillasyster har en på bröstkorgen och jag hoppas hon slipper fler.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Snova

Måste säga att alsolsprit funkar men det är ju uttorkande. På två veckor har merparten av den största kolonin försvunnit. Ska börja punktmarkera de andra med tops istället.

• Themis

Milda makaroner: Nagellack innehåller lösningsmedlet aceton. Aceton direkt på huden är knappast hälsosamt, det går igenom huden in i blodet på barnet.

Folk som spiller ren aceton på sig på kemlab ska skölja omedelbart och söka läkare, om du målar större hudytor kan ditt barn kanske få förgiftningssymptom.

Så det var en riktigt dålig idé tycker jag personligen, ungefär lika bra som när min mormor "rengjorde" mig med lösningsmedel för golvrengöring en gång när hon gett mig spritpennor att rita med.

Från kemiskt datablad om aceton:

Inandning
    Flytta bort från exponering. Vila, värme och frisk luft. Vid andningsbesvär, ge mun mot mun metoden.
    Kontakta omedelbart läkare.

4.3 Hudkontakt
    Tag genast av nedstänkta kläder. Hud: Tvätta omedelbart med tvål och mycket vatten. Uppsök läkare.

4.4 Stänk i ögon
    Vid stänk i ögonen spola genast med mycket vatten och kontakta läkare.

4.5 Förtäring
    Skölj munnen. Kontakta omedelbart läkare.

4.6 Information till läkare eller andra utbildade personer som kan första hjälpen
    Effekter på grund av överexponering kan omfatta: förviring, huvudvärk, Yrsel, dåsighet, medvetslöshet.
    --
    källa: www.borealisgroup.com/pdf/phenol-acetone-sds/Acetone-SDS-Swedish.pdf

• Snova

Har också tänkt på det där med nagellack, inte provat dock men har hört att det funkar superbra på fotvårtor. OM det skulle vara så himla farligt med nagellack som Bimsan skriver så borde man avråda barn från att använda både det och aceton. När man målar nagellack kommer det ju alltid lite utanför och målar barnen själva kommer massor utanför. Har aldrig hört nån varning om det.

Kommer nog inte testa, ska se om sommaren och solen gör sitt för moluskerna. Om inte blir det krafttag i höst innan lillebror kommer. Alsolspriten funkade som sagt men ett par blev infekterade (antagligen för att hon kliade) och det känns inte värt det.

Svar på tråden Mollusker - thuja D6?