• Cattis86

Kramp i benet, varför?

Imorse så vaknade jag utav en väldans kramp. Ingen var hemma och det ända jag kunde göra var att blinka. Försökte jag röra mig så blev det 10 gånger värre. Det var fruktansvärt otäckt. Kände mig helt förlamade. Krampen var en rejäl en, den satt i 15 till 20 min, men det kändes som det dubbla. Telefonen och mobilen låg långt ifrån mig så jag kunde inte ringa någon. Har varit med om detta tidigare men inte så som denna gången. Förra gången det hände så skrek jag rakt ut ur min sömn och som tur var sambo hemma och masserade ut krampen på något sätt.

Finns det något man kan göra åt dessa plötsliga kramper i benen? och varför får man dom?

Oj jag glömde skriva att jag har också drabbats av kramp i fingert för ett bra tag sen med. Pekfingret drog sig mot handen och fastnade. Men det gjorde ej ont som det i benet.

Mvh Cattis

• Svar på tråden Kramp i benet, varför?
  • miafelix

det kan va så när man är gravid....kan va kalcium brist om man har det ofta.....

• Cattis86

Kalcium brist?

Oj, jag som dricker ca 2 lite mjölk om dagen. Har alltid älskar mjölk men älskar det ännu mer nu när man är gravid

• miafelix

behöver ej va kalcium brist.....man kan ha kramper än då.

• EvaC

Ja visst är det jobbigt med kramp. Har haft kramp i vaderna flera gånger de senaste veckorna. Är i vecka 24. Det som gjort att krampen släppt för mig har varit att min sambo har masserat baksidan av låret "nerifrån och upp" liksom. Man kan säkert göra det själv också. Jag fick tipset från barnmorskan. Det kanske hjälper för dig också.

• Cattis86

Usch, det är jobbit..

Tack för tipset, men tyvärr så lyckdes jag ej massera mitt benet i morse. Kunde ej röra mig för då blev det värre.

• miafelix

du kan trycka fotten mot säng kanten kan funka...

• EvaC

Kan komma ihåg fel men har för mig att barnmorskan sa att det kunde vara magnesiumbrist om man har kramp ofta. I vilket fall som helst så finns både kalcium och magnesium i apotekets vitaminer "Mitt Val Kvinna" som hon rekommenderade. Hoppas det blir bättre.

• Sandris82

Hej!

Kram och "myror" i benen (restless legs) är vanligt när man är gravid. I vanliga fall kan vätskebrist ge kramp så man kan ju alltid prova att dricka mer vatten och mindre urindrivande vätskor (som te, kaffe, juice).

Min kompis som är massör föreslog att jag skulle stretcha vaden (där jag får kramp ofta) både med rakt och böjt knä varje dag.

Tyvärr är väl att sträcka ut krampen det enda som får "anfallet" att gå över, det gör verkligen skitont först men går över snabbare ...

// Sandra

• Jennski

Jag hade också kramper i vaderna flera nätter irad för ett tag sen. det kan bero på att det är drag i rummet ( om man har öppet fönster) eller att man bara har kallt, då är det bra att sova med strumpor. Eller så kan de bero på magnesium brist. När jag fick kramp så streckte jag ut benet och min sambo höll de rakt och tryckte allt vad han orkade. Om inte han är hemma så har han sagt att jag ska lägga mig på golvet med benen mot väggen och trycka. Nu har jag lärt mig att känna just när de ska börja så då kan jag hindra dem, med att sträcka ut benen...härlligt...=) hoppas att de löser sig för dig, för det är inte något vidare med sendrag.

• Melle85

Jag vaknar flera gånger per natt med kramp i vaderna, skit jobbigt! Men det verkar bara vara att stå ut...

• liten ior

jag har till och ifrån kramp i benen, alltså utan att vara gravid och jag har fått rådet av min sjukgymnast att gå "på tå" ett par minuter varje dag och faktiskt så hjälper det mig

• Skogsstjärnan

Hallå där krampande medsystrar!

Här har ni en till med kramper, v.19+0 idag. Tror nästan jag väckte grannarna inatt då jag skrek till av en kramp...

Hm, kanske beror det på att vi sover med öppet fönster som nån skrev?

• rara sara

Jag har fått kramper när ja sovit några gånger senaste veckorna. Mitt tips är att ha benet rakt och böja foten uppåt mot benet, det har funkat för mej varje gång! Gör man tvärtom, dvs sträcker ut tårna som om man skulle gå på tå, så gör det bara ännu ondare.

• liten ior

alltså mitt råd "gå på tå" är något man ska göra i förbyggande... t ex när du diskar, borstar tänderna...

• stardustgirl

Håller på att bli galen av att varje natt vakna ett antal gånger av kramp i vaden - o det hjälper ju inte o veta att det är brist på B-vitamin ...mamma sa att jag skulle äta banan... men hur gott e det egentligen....*trött*

Svar på tråden Kramp i benet, varför?