• MichelleS

    En tragisk historia!

    Jag fick höra en tragisk historia idag, men som utspelade sig för ca 50 år sedan.
    Den handlar om en helt familj, bestående av en mamma, pappa storasyster och en lillebror.
    Systern frågade förälderna varför hon inte hade snopp, eller varför lillabror hade en snopp och inte hon.
    Mamman svarade då att de skar av den när hon föddes.

    En dag så tragiskt nog klippte systern av lillbrors snopp, med en sax.

    Men det slutar inte där.
    Pappan såg ju detta och skulle genast åka till sjukhuset, men så lätt var det inte.
    Systern stod bakom pappan när han skulle backa ut ur garaget (med bilen), vilket resulterar i att han kör på systern.
    Hon dog omedelbart och sonen han förblöda.

    Finner inga ord för detta, så hemskt så tragisk och allt på samma gång och BARA för att mamman sa detta.
    Klart systern trodde på det, barn tror ju på allt man säger!!

  • Svar på tråden En tragisk historia!
  • Dynamic
    La Lola skrev 2009-05-18 14:54:39 följande:
    "Ni".Allt jag svarade på var om bilarna från 50-talet hade vev eller inte.
    när vi ändå är inne på statistik och historia så kan det vara intressant att veta att det dör färre "på grund av bil" nu än år 1950.

    Och enligt scb så hade tydligen bara 4% av sveriges invånare 1950 bil.
  • Dynamic
    La Lola skrev 2009-05-18 14:54:39 följande:
    "Ni".Allt jag svarade på var om bilarna från 50-talet hade vev eller inte.
    jag har hela tiden försökt tänka rimligt och ett steg längre, om det inte framgick.
  • frieden

    du vet om att 1950 är närmare 60 år sen va? 50 år sen är 1959 så det vore ju isf rimligare att jämföra statistik från 1960 eller?

  • anmara

    Visst är historian en skröna, men ni som opponerar er mot att folk inte hade garage 1950 har fel. Farmor och farfar byggde sitt hus 1949 och den har garage. De hade dessutom en bil, en opel. Och de var abolut inte rika på något sätt. 40.000 i lån hade de som de byggt hus och köpt bil... Farfar var hantverkare och kuskade runt halva mellansverige, därför var han tvungen att ha bil.

    Vår villa byggt 1960 som vi nu har sålt, har garage. Lite för smal för en BMW 700 serien, men på den tiden var bilarna inte så breda. Förutom amerikanarna, men de flesta som hade bil hade ingen sådan.

    Det är bara att gå in på hemnet och titta på hus från 50-talet, de flesta har faktiskt garage i källaren. Inget konstigt med det!

  • k girl
    Dynamic skrev 2009-05-18 14:32:44 följande:
    Tror du får kolla din historia med, en överklasslön låg 1950 på 20 000:- endst 1% tjönade över detta, och de flesta tjänade mellan 3-12 000:- i årslön. en ny bil på den tiden kostade 12 000:- eller en billiager bil för 7500:- jag tillåter mig tro att de inte hade en splirrans ny bil, därav är det knappast otroligt med vev. Snarare med garage på den lönen OCH en såpass ny bil
    Min mans släktingar (som bodde i huset vi nu äger) hade då bil i slutet av femtiotalet. Självförsörjande bönder på landsbygden i Lappland... Men inte hade de råd med bil INNAN dess. Traktorn (som också står i garaget) är en Grålle som ju endast tillverkades mellan 46 och 56. På något sätt fanns det väl pengar? De lånade väl kanske, som man kan göra idag?
  • anmara
    anmara skrev 2009-05-18 15:09:21 följande:
    Visst är historian en skröna, men ni som opponerar er mot att folk inte hade garage 1950 har fel. Farmor och farfar byggde sitt hus 1949 och den har garage. De hade dessutom en bil, en opel. Och de var abolut inte rika på något sätt. 40.000 i lån hade de som de byggt hus och köpt bil... Farfar var hantverkare och kuskade runt halva mellansverige, därför var han tvungen att ha bil. Vår villa byggt 1960 som vi nu har sålt, har garage. Lite för smal för en BMW 700 serien, men på den tiden var bilarna inte så breda. Förutom amerikanarna, men de flesta som hade bil hade ingen sådan. Det är bara att gå in på hemnet och titta på hus från 50-talet, de flesta har faktiskt garage i källaren. Inget konstigt med det!
    Villan är byggd 1950 och inget annat.
  • moonweb

    Skrattretande att folk går på såna här historier, speciellt såna som inte är logiska alls.

    Skrek inte pojken, så att pappan (som uppenbarligen var hemma) hann ingripa innan syrran lyckats karva lös hela snoppen? För jag kan inte tro att man skulle få avklippt en snopp på första försöket, tänk er att klippa sönder en biff eller nåt, inte så lätt ens med en vass sax.

    Backade pappan på flickans huvud, eller hur lyckades hon dö ögonblickligen?

    Tog det flera dygn innan pappan hann till sjukhuset med pojken, eftersom han hann förblöda? Eller var pappan så dum att han inte satte något förband över huvudtaget? Folk har ju överlevt avkapade ben (där det finns betydligt större blodkärl än i en snopp) m.m utan att förblöda.

    Varför skulle den här historien ha hänt så många pojkar genom tiderna (för "alla" har ju hört historien, och "alla" kan inte ha känt just samma personer som TS), utan att media rapporterat om det?

    TS - tror du fortfarande på historien, eller har du insett att den är en skröna?

  • k girl
    Dynamic skrev 2009-05-18 14:51:11 följande:
    en sprillans ny från fabrik 1950? Schyrrans!
    Alltså. Man vevade igång bilar för att man inte hade någon elektrisk startmotor. Den elektriska startmotorn fanns i princip i alla bilar som tillverkades på 20-talet. Åtminstone jag finner det väldigt osannolikt att man 1959 köper en bil från 1915...

    Klippt från Tekniska Museet: "1950 rullade 252 500 personbilar på de svenska vägarna, 1959 drygt en miljon bilar." Det är en viss skillnad mellan statistiken från 1950 och 1959 med andra ord.
  • Crista

    Det är en skröna! Har hört den förut i ett antal olika varianter. Usch - ta bort ditt hemska inlägg; folk kan ju tro på det och må dåligt av det...

  • rosyposy
    k girl skrev 2009-05-18 15:11:09 följande:
    Min mans släktingar (som bodde i huset vi nu äger) hade då bil i slutet av femtiotalet. Självförsörjande bönder på landsbygden i Lappland... Men inte hade de råd med bil INNAN dess. Traktorn (som också står i garaget) är en Grålle som ju endast tillverkades mellan 46 och 56. På något sätt fanns det väl pengar? De lånade väl kanske, som man kan göra idag?
    Kastar mig in i debatten också.
    Även mina släktingar hade bil och hus med garage på 50-talet. Man kunde ta lån på den tiden också nämligen så man behövde inte köra runt i en gammal t-ford bara för att man hade bil på 50-talet.
    Så påståendet att det inte fanns garage och att vanliga knegare som hade bil på 50-talet endast körde gamla rishögar känns rätt osannt då i princip alla hus i det område som min morfars far bodde i (gamalt arbetarområde) har garage.
Svar på tråden En tragisk historia!