• Schnooglewookiemush

Irriterande, unga föräldrar.

Är jag den enda unga föräldern som faktiskt blir smått irriterad på många andra unga föräldrar?

Hur många gånger kliver man inte in på en 16-årings sida, full med skryt om att hon ska bli UNG mamma?
    "Mamma är ingen ålder!!!!", gud vad jag hatar det uttrycket.

Jag har svårt att förstå varför man är stolt över att man blivit med barn när man är ung, vad är det att vara stolt över?
    Nu menar jag inte att det är något fel med att vara en ung mamma, jag ses själv som en ung mamma.
    Men just det här med att vara stolt, varför?
    Jag är en stolt mamma, men inte tusan är det för att jag är ung. Jag är inte mer speciell än någon annan förälder.
    Orka starta en massa trådar om att det är så synd om mig för att alla tittar snett på mig när jag går med en barnvagn. Btw, ingen har någonsin gjort det.
    Alla mammor som är så otroligt stolta över sin unga ålder verkar ha väldigt dåliga erfarenheter av äldre föräldrar.
    ... Och det här med att det är bättre att vara en ung mamma (16 år) än att vara en gammal mamma (35 år), vad menas med det?
    Man är väl för tusan inte gammal om man är över 30! Varför skulle det vara bättre att inte ens ha gymnasieutbildning jämfört med att ha jobb (vilket många äldre har)?

*väntar på påhopp*

• Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.
  • mosterYster
    Koloratur skrev 2009-05-28 18:42:23 följande:
    Varför ifrågasätter du mig då? För det antar jag att du gör.
    Nej det gör jag inte.

Återigen, kan du svara på var i denna tråd någon klankat ner på dig för att du är ung mamma?

Eller du kanske inte hittar något sådant citat?
  • Koloratur
    mosterYster skrev 2009-05-28 18:55:10 följande:
    Nej det gör jag inte. Återigen, kan du svara på var i denna tråd någon klankat ner på dig för att du är ung mamma? Eller du kanske inte hittar något sådant citat?
    Jag säger att jag är en stolt mamma. Jag är ung också, men det är jag väl inte mer stolt över än något annat. Man väljer ju inte sin ålder själv direkt, den bara är. Men här i tråden sägs det som jag fattar det att är man ung och förälder ska man inte vara stolt.
  • mosterYster
    Koloratur skrev 2009-05-28 18:56:54 följande:
    Jag säger att jag är en stolt mamma. Jag är ung också, men det är jag väl inte mer stolt över än något annat. Man väljer ju inte sin ålder själv direkt, den bara är. Men här i tråden sägs det som jag fattar det att är man ung och förälder ska man inte vara stolt.
    Fel fel fel fel, som Brasse skulle ha sagt.

Du är ung och du är en stolt mamma. Det är skillnad på det och på att vara stolt JUST över att man blivit mamma I UNG ÅLDER.

Du är stolt mamma, du är ung
    Eva är stolt mamma, hon är 35

Förstår du?
  • Koloratur
    mosterYster skrev 2009-05-28 18:59:43 följande:
    Fel fel fel fel, som Brasse skulle ha sagt. Du är ung och du är en stolt mamma. Det är skillnad på det och på att vara stolt JUST över att man blivit mamma I UNG ÅLDER. Du är stolt mamma, du är ungEva är stolt mamma, hon är 35Förstår du?
    Jamen VARFÖR får jag då inte vara stol över att vara mamma??!! Fattar inte vad det handlar om? Är du grälsjuk eller misstolkar du medvetet varenda ord jag skriver?
  • High Heel Bitch
    Fel fel fel fel, som Brasse skulle ha sagt. Du är ung och du är en stolt mamma. Det är skillnad på det och på att vara stolt JUST över att man blivit mamma I UNG ÅLDER. Du är stolt mamma, du är ung Eva är stolt mamma, hon är 35 Förstår du?
    Varför skulle man inte kunna få vara en stolt ung mamma?
  • mosterYster
    Koloratur skrev 2009-05-28 20:16:13 följande:
    Jamen VARFÖR får jag då inte vara stol över att vara mamma??!! Fattar inte vad det handlar om? Är du grälsjuk eller misstolkar du medvetet varenda ord jag skriver?
    Jag tycker att det är du som misstolkar medvetet. Jag är inte det minsta grälsjuk, det är återigen du som står för grälandet. Läs detta igen:
    Du är stolt mamma, du är ung
    Eva är stolt mamma, hon är 35

Förstår du?
    Där har jag till och m3d skrivit ut att du är en ung stolt mamma.

Skillnaden är om du hävdar att du är stolt över att du var (tex) 17 när du fick barn, och inte 37. För DET är inget att vara stolt över.

Det vore ju lika knasigt som om en 37-årig mamma skulle säga att hon var stolt över att hon var 37 när hon fick barn, och inte 23. Heltokigt.

Ni är stolta mammor bägge två, men en av er är ung och en är inte lika ung (om än inte gammal).
  • Koloratur
    mosterYster skrev 2009-05-28 20:42:58 följande:
    Där har jag till och m3d skrivit ut att du är en ung stolt mamma. Skillnaden är om du hävdar att du är stolt över att du var (tex) 17 när du fick barn, och inte 37. För DET är inget att vara stolt över. Det vore ju lika knasigt som om en 37-årig mamma skulle säga att hon var stolt över att hon var 37 när hon fick barn, och inte 23. Heltokigt. Ni är stolta mammor bägge två, men en av er är ung och en är inte lika ung (om än inte gammal).
    Slutsats: Jag kan väl också få vara stolt när den 37-åriga mamman är det? Fattar verkligen inte varför hon ska, men inte jag. Jag är ju som sagt inte stolt över min ålder.
  • LisaPI

Har inte läst hela TS men har förstått att det finns två olika åsikter ifrågan angående att vara ung förälder.

Jag är själv snart "yngre förälder" men jag tänker verkligen inte låta mig förknippas med det som idag har blivit ett begrepp, alltså "ung förälder/ung mamma".
    Detta är något som de flesta förknippar med något dåligt efter diverse TV proram och icke ansvarstagande unga mammaor. Självklart finns det icke ansvarstagande "äldre" mammor med.

Då jag verkligen är motsatsen till allt vad "ung mamma" egentligen står för utöver min ålder så har jag aldrig velat kallat mig själv det.
    Däremot så kallar jag mig yngre förälder vilket jag förknippar med något positivt som hälsa och välbefinnande.

Vet inte riktigt vad jag ville med mitt inlägg men jag förstår att unga föräldrar ofta kan känna sig uttittade samtidigt som jag förstår dom som "tittar snett" på dem då det är en bild som både media och unga föräldrar oftast förmedlar.

Kan inte vi yngre föräldrar hjälpas åt att ändra samhällets syn på oss för jag vill iaf inte förknippas med dagens begrepp av vad ung förälder betyder...
    Vill ni?

• mosterYster
    Koloratur skrev 2009-05-28 21:21:07 följande:
    Slutsats: Jag kan väl också få vara stolt när den 37-åriga mamman är det? Fattar verkligen inte varför hon ska, men inte jag. Jag är ju som sagt inte stolt över min ålder.
    Men herregud, det är ju PRECIS det jag sagt hela tiden! LÄS:
    mosterYster skrev 2009-05-28 20:42:58 följande:
    Ni är stolta mammor bägge två, men en av er är ung och en är inte lika ung (om än inte gammal).
    Det är SJÄLVKLART att du är en stolt mamma, det var just det där med att vara stolt över sin ålder som ts reagerade emot!
  • stfu

hahaha. oh my lord.
    vissa är ju bara för mkt.

Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.