Inlägg från: JePaLuLi |Visa alla inlägg
  • JePaLuLi

Vi från Linköping Del:4

Apipoulai skrev 2009-08-07 13:08:03 följande:
    Nu är vi hemma! Det är varmt för oss, men vi mår bra.Om 5 min så är hon redan ett dygn gammal!
    Ja tiden går så fort, det kommer du upptäcka nu.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • JePaLuLi
    Apipoulai skrev 2009-08-07 13:26:49 följande:
    Tack för alla gratulationer förresten.Tösen sover nu på min vänstra sida, klänger sig fast som en liten apa över bröstet...hmm det var nu man skulle sova själv...när barnet gör det menar jag.
    Ja, när man har ett barn så funkar ju det

Nu sover visserligen båda mina stjärnor, men jag sitter här... Ska åka och hämta mitt körkort sen tror jag. Lika bra att få det gjort så det står samma namn på alla kort
  • JePaLuLi
    Apipoulai skrev 2009-08-07 14:04:19 följande:
    Det visar sig om jag hittar eller ej
    Men jag tror det

Hur funkar det för lilla familjen då? Går det bra med amning och så?
  • JePaLuLi
    Apipoulai skrev 2009-08-07 14:18:11 följande:
    Vi har ju jujst kommit hem, så några rutiner har vi ju inte.Amningen funkar u.a. Hon sög korrekt vid första försöket, bara nån timme efter nedkomst. Det är en smart flicka vi fått. :)Första läkarkollen= u.a. Hörseltest = u.aPerfekt på alla sätt! =)
    Nej, rutiner tar ett tag. Det är knappt så vi har några

Ja som de allra flesta bebisar med andra ord
    De har ju sugreflexen inbyggd, när det funkar så är det ju oftast inte för att bebisen inte kan suga.
  • JePaLuLi
    JePaLuLi skrev 2009-08-07 14:43:27 följande:
    Nej, rutiner tar ett tag. Det är knappt så vi har några Ja som de allra flesta bebisar med andra ord De har ju sugreflexen inbyggd, när det funkar så är det ju oftast inte för att bebisen inte kan suga.
    När det inte funkar ska det naturligtvis vara.
    Fru T skrev 2009-08-07 14:50:40 följande:
    oj redan hemma så skönt! haha ja sov nästan ingenting den första veckan men nu är ja desto tröttare rutiner nja lite granna men dom har inte kommit förens nu...
    Jag sov inte heller nåt i början. Man var så fylld av adrenalin och vi var ute på massa äventyr direkt. Ville ju visa upp underverken
  • JePaLuLi
    Fru T skrev 2009-08-07 14:53:39 följande:
    i natt har grodan fått sova mellan mamma å pappa igen, eller från typ 4 å frammåt å upp gick vi inte förens vid 10.30 hon tycks vilja ligga på mage å sova eftersom hon är liite pruttig så när hon ligger på rygg så bökar hon så dant å gnäller lite å så å när hon får ligga på mage så bökar hon nästan inge hon mäst sover på pruttar då..menja blir helnojig å måste ha henne brevid mig så hon får inte ligga i sin säng, inte ännu iallafall
    Mysigt! Här har vi båda två mellan oss, det är trångt men gosigt! <3
    Linus sover också helst på magen, men han är ju så stor nu så för honom är det ingen fara.

Dock hävdar ju de allra flesta att barnen faktiskt sover bättre i sin egen säng, där de inte störs av massa ljud m.m och kan röra sig som de vill.
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-09 15:57:02 följande:
    men det måste vara snabbt för en förstföderska? hur länge hade du värkar hemma innan ni åkte in?Fast hur en förlossning blir "på pappret" behöver ju inte alls stämma med hur kvinnan upplever det. Finns ju dom som föder barn i flera dygn och drar på sig varenda komplikation och ändå ser sin förlossning som positiv och bra. Och andra som på pappret har väldigt lätta och bra förlossningar men som ändå upplevde det som väldigt negativt...Men marknad+langos säger du... det ska jag komma ihåg Hoppa studsmatta eller sjunga singstar har jag märkt ger rejäla sammandragningar.... så om någon månad får jag väl prova allt på samma dag
    Precis! Med Lucas hade jag värkar i ett dygn och till slut fick han dras med sugklocka och jag upplever den förlossningen som underbar. Jag har aldrig förstått vad de menar när de ernjudit mig att prata med kuratorer, läkare och gud vet allt... Linus förlossning upplevde jag som jobbigare, men den var över på 4½ timme från första tecken (vattnet gick), så det är ju som sagt väldigt olika!
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-08-09 17:30:00 följande:
    ja det var läskigt,för de tog sonen direkt och sprang till akutrummet.då viste jag inte ännu att det var en sontöserna föddes med navelsträngen runt halsen.nr 2,stora tösen hade navelsträngen hårt åtdragen runt halsen så det var rena turen att jag kom in till förlossningen i rätt tid.den förlossningen tog bara 2 timmar från att vattnet gick,sen öppnades jag 10 cm på en timme.bm sa att förlossningen antagligen blev supersnabb då tösen hade brått ut.men det är inte bra att föda för snabbt heller.min längsta förlossning tog 4 timmar och den var den västa av alla förlossningarna.då var första värken över 4 minuet lång och jättetätanu ska jag ta och sy lite barnsaker.ska knåpa ihopp blöjfodral mm.dags att sy upp ett lager som sen ska ut på T
    Lucas hade också navelsträngen runt halsen. Men vi fick höra att nästan alla barn har det nån gång, det är väldigt sällan det händer nåt allvarligt pga det. Som tur är!
  • JePaLuLi
    Apipoulai skrev 2009-08-09 18:30:21 följande:
    Det hade jag med. Fick ligga i kuvös en liten stund också.
    Ja som sagt så har de allra flesta barn det någon gång, även om de inte har det just när de kommer ut.
    Varför behövde du ligga i kuvös?
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-09 20:25:32 följande:
    jag hade precis tvärtom! På pappret en helt ok förlossning men enligt mig själv en hemsk! Enligt papprena tog förlossningen typ 7-8 timmar medan jag upplevde den som närmare 36 timmar... (hade rejäla värkar i över ett dygn innan jag öppnat mig 3 cm och BM räknade att förlossningen drog igång) och på pappret tillstöte inge direkta komplikationer alls trots att Nellie hjärtljud gick ner till 60 så att det rusade in läkare och barnläkare och började med sugklocka, häva sig på magen, stort klipp osv.Så journalen säger verkligen ingenting!
    Jag hade också kraftiga pinvärkar länge och var bara öppen 3 cm länge. Under hela lördagen hade jag riktiga värkar men inget hände. Fy fan vad jobbigt det var, men jag upplever det ändå som helt underbart eftersom allt är som bortblåst när han kom ut. Helt underbart var det och jag älskar som sagt att föda barn
    Men det måste ju stå att det blev sugklocka och allt det?
    Det står det i min. Barnmorskan satte klockan på mig och så var det lämkaren och sköterskan som hävde sig över magen för att pressa ut honom. Jag har blivit erbjuden massa terapi efter det, men anser inte att det är nödvändigt. Det har inte påverkat mig, jag är inte rädd för förlossningar och jag anser att jag har en positiv upplevelse trots allt.
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4