Inlägg från: JePaLuLi |Visa alla inlägg
  • JePaLuLi

Vi från Linköping Del:4

SmileyMalin skrev 2009-08-14 20:57:31 följande:
    det är nog inga problem. Nellie började på dagis vid 15 månaders ålder och hade flera lite längre dagar. Vid den åldern sover dom ju bort en del av tiden också!Tycker faktiskt att det har varit tuffare för Nellie med långa dagar nu det sista året.Småbarn tar ju den vila dom behöver på ett annat sätt. Dom är ju inte lika medvetna om allt roligt man kan råka missa om man tar det lugnt en kort stund som äldre barn är  
    Jo det förstås. Men jag tycker att om han bara ska vara där 15 timmar så känns det ju onödigt om han ska sova bort flera timmar. Det viktiga när han är där är ju att ta del av den pedagogiska verksamheten, inte att sova. Det kan han lika gärna göra hemma i så fall
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-14 21:18:57 följande:
    fast går han 9-14 blir det väl att han sover? eller håller han sig vaken så länge på eftermiddagen?
    Nä men det är ju just därför som jag överväger om han ska gå tre timmar istället.
    Jag tror inte att han skulle klara att vara vaken från 9-14.
  • JePaLuLi

Jag är lite emot det här med 15 timmar egentligen. Dels betalar man lika mycket som om vi skulle ha honom där heltid. Sen är det ju faktiskt så att förskolan har en läroplan, hur ska min son hinna med allt som står i den på ynka 15 timmar?
    Nu säger jag inte det här för att få lämna honom längre, gudarna ska veta att det är ångestladdat att lämna min lille kille. Men jag har funderat en hel del över det här.
    Det är ungefär som att man skulle säga till skolbarnen som har abretslösa/föräldralediga föräldrar att de bara får vara i skolan 15 timmar i veckan?!
    Jag ska knåpa ihop ett blogginlägg om detta nu.

• JePaLuLi
    thelifesaviour skrev 2009-08-15 09:28:18 följande:
    Usch vilken ångestmorgon. Allt jag tänker på är bebis i säte. Hoppas hoppas hoppas h*n vänt sig på måndag eller att ett vändingsförsök fungerar. Jag vill inte snittas, jag vill verkligen inte. Jag vill få föda fram mitt barn själv, det är en upplevelse jag har sett fram emot så länge nu. Usch, känner mig så fruktansvärt egoistisk när jag tänker så. Allt som görs är ju för att det är bäst för bebis, vilket är viktigast.. Men jag vill verkligen inte. Ni kan väl hålla alla era tummar och tår för att h*n vänder sig?
    Självklart hoppas vi att h*n vänder på sig!
    Jag förstår verkligen dina känslor.
  • JePaLuLi
    Skorpan08 skrev 2009-08-15 09:49:17 följande:
    Konstigt att det är olika regler vad gäller 15-timmars dagis. Elin får vara 8-11 5 dgr i veckan. Men jag lämnar henne bara 3 dagar för jag tycker det blir bara en massa stress, vi har ju ca 7 km till dagis. Sen ska hon vara hemma hos mig när lillebror kommit.
    Ja jag var inställd på 8-11 men de sa att det var olika i olika rektorsområden och här får man styra själv. Det känns jättebra, och att han får vara med och äta tre dagar är också toppen. Men jag blir ändå bekymrad över att 15-timmars barnen inte verkar omfattas av läroplanen.
  • JePaLuLi
    thelifesaviour skrev 2009-08-15 15:35:09 följande:
    Fast det där säger ju alla olika om. Många säger ju att det är fantastiskt även att föda barn och jag vill gärna testa.
    JA!! det är hur häftigt som helst och det är mäktigt vad kroppen faktiskt klarar av. Jag skulle aldrig byta bort mina förlossningar mot ett snitt. Visst, det är ju bra att det finns, men vem vill bli opererad frivilligt?
    Det bästa för både mamma och bebis är ju trots allt en helt naturlig förlossning.
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 15:38:59 följande:
    Jo det är klart. Men många som blivit snittade är ju helt lyriska över det också.Men nu är det väl ändå rätt gott om tid för bebisen att vända sig?Eller blir det för trångt i magen snart?När gör dom vändningsförsöket (eller för man flera?) annars?Hoppas verkligen bebisen har vänt sig nästa gång dom kollar så att du kan slappna av och slippa lägga så mycket fokus på det och istället kan förbereda dig inför förlossningen!
    Det är ju inte konstigt att de är lyriska, de har ju fått träffa sitt barn. Men hur häftigt kan det egentligen vara att bli uppskuren och de plockar ut ungen jämfört med att faktiskt få föda fram sitt barn. Sista krystningen där man verkligen känner hur barnet glider ut är underbar och värd allt!
    En operation är också alltid en operation och det finns ingen barnmorska eller läkare som skulle rekommendera snitt om det inte fanns alldeles speciella skäl.
  • JePaLuLi
    dinana skrev 2009-08-15 16:34:10 följande:
    Aha, då är det väl något fel på mig, för jag ville minsann bli opererad. Och både jag och min son mådde ju mycket bättre av att jag blev snittad.. så där har du ju fel. Men men.. alla är ju olika. Jag skulle nog inte byta ut mina snitt mot vaginal förlossning. Neh, inte såhär efteråt. Det är verkligen underbart att få  sitt nya liv i famnen. Det spelar ingen roll hur, man har varit gravid så länge så i slut ändan så spelar det ju som sagt ingen roll hur bebisen kommer ut.
    Fast det fanns ju en anledning till det. Ni mådde ju inte bra. Att få kniven i sig frivilligt verkar ju minst sagt lite märkligt...
    Det finns som sagt ingen läkare som beviljar ett snitt om det int finns anledning till det eftersom ett snitt inte är lika bra för mor och bebis som att föda normalt. Det spelar ingen roll vad du säger, så är det bara. Sen är det som sagt jättebra att det finns en möjlighet för snitt när en vaginal förlossning inte funkar, eller när det blir akut. Men det är aldrig ett förstahandsalternativ om allt är normalt.
  • JePaLuLi
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-15 18:30:37 följande:
    Jag håller med! Alla, oavsett hur man har fött sitt barn, är ju helt lyriska över att få träffa sitt barn. Det är ju även de som har adopterat ett barn så det där med att just föda vaginalt är så olika. Jag vet ett ett par som adopterat o de har blivit riktigt ledsna när folk hela tiden håller på att påpeka att föda vaginalt är så häftigt, men det är det ju att adoptera oxå säger de.Jag har oxå blivit ledsen många ggr när folk verkligen inte tänker sig för o har sagt rakt ut att jag är feg o ingen mamma som fött med snitt. Men å andra sidan så har jag ju gjort det som är bäst för mig o mina barn. O har egentligen aldrig känt nån sorg över att inte fått föda vaginalt. Jag kände lite så innan Leo föddes då jag visste att det skulle bli snitt, men efteråt så var jag inte ett dugg besviken.Däremot så har alla andra besvär o bekymmer över att jag inte fått föda vaginalt o att det är såå synd om mig. Men det är inte ett dugg synd om mig. Jag ville ju ha snitt o älskade det o mina barn föddes så.Jag förstår verkligen dig Sanna, klart att man har ställt in sig på saker o ting. O jag förstår verkligen att du vill föda vaginalt. Så jag håller tummarna för att bebis vänder sig!
    Men du har ju å andra sidan väldigt starka skäl också.
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-15 18:36:50 följande:
    Min läkare sa dessutom att det är inte riktigt så att det är bättre med en vaginal förlossning. Finns till o med forsking på det, men har tyvärr ingen källa nu.Kan hända massa saker vid vaginal förlossning oxå.Och jo, det var visst VÄLDIGT häftigt att föda med snitt! Det är skithäftigt att de kan göra så o det var väldigt häftigt att få vara vaken hela tiden o få veta o känna vad de sysslade med.Jag tror att många egentligen vill säga att det är prestige att föda vaginalt, än att "bara" ligga där på op bordet, men att de inte vågar säga det rakt ut (förutom här i massa trådar då ).
    Självklart kan det hända saker vid en vaginal förlossning ockwå. Men det är ju bättre för både mamma ochbarn, det kan ingen neka till. Hade det varit bättre att bli snittad hade alla förmodligen blivit det.
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 18:40:29 följande:
    Fast jag upplevde aldrig ens den sista biten av förlossningen som positiv... När Nellie äntligen kom ut var jag bara så lycklig att smärtan var över. Bebisen brydde jag mig inte ett dugg om. Undrade vad det var för konstig slemmig sak dom slängde upp på magen på mig och var nästan på väg att knuffa bort "det". Men så tittade jag ner och såg att det var bebisen. Fast det tog ytterligare en stund innan dom där starka känslorna kom. Och det kan jag ibland känna sorg över. Att jag inte kände någon kärlek eller glädje när jag såg Nellie för första gången Om det skulle bli planerat snitt den här gången skulle jag mest bli glad.Dom ändå två anledningarna till att jag vill föda vaginalt den här gången är dels att det finns många fördelar rent medecinskt och att det kommer ge min förra förlossningen mer mening. För om jag får en bra förlossning den här gången kommer jag förhoppningsvs känna att det ändå var värt att föda vaginalt förra gången för att ha "grovjobbet gjort" inför den här förlossningen. 
    Jag kan aldrig föreställa mig hur det är att känna så och det måste vara fruktansvärt
    Modigt ändå att du är gravid på nytt igen. Men baserat på hur du känner, kan du inte få snitt i så fall?
    Jag hoppas dock att du övervinner dina känslor och att du får en fantastisk upplevelse denna gång. Jag vågar nästan lova att det kommer bli betydligt lättare den här gången eftersom Nellie har "banat väg" åt lillasyster.
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 19:30:20 följande:
    fast det känns nästan värre... först massa smärtsamma värkar och sedan ändå bli snittad och då dessutom ha ett stort ömmande sår på magen.Det känns som om det redan är "för sent" när förlossningen väl startat....'Dessutom tror läkaren att det kommer bli en väldigt snabb förlossning den här gången så det kan nog bli väldigt kaotiskt och panikartat att plötsligt hinna snitta istället.
    Vad grundar han på att det kommer bli så snabbt? Det går väl aldrig att förutspå? Inte ens för mig som gick igenom två förlossningar på ett år kunde de lova att det skulle gå fort, även om de nu trodde det eftersom jag aldrig hann läka innan det var dags igen
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 20:55:28 följande:
    Det har jag också funderat mycket på...Men förra gången hade jag en väldigt långdragn och seg latensfas, och sedan när kroppen äntligen fattade vad som var på gång gick det verkligen i raketfart.0-5 cm tog typ 30 timmar och 5-10 cm gick på någon halvtimme-timme.Så därför säger läkaren att jag verkar ha en väldigt effektiv livmoder och nu när kroppen "vet" vad det är som händer och allt redan är förberett sedan förra gången kommer det troligtvis gå väldigt fort redan från start.Hon verkar väldigt säker och har på vartenda samtal flera gånger om sagt att jag ska förbereda mig mentalt på detta och att jag absolut inte får vänta hemma utan måste fixa barnvakt och åka in direkt när värkarna drar igång.Själv är jag skeptisk och har jag svårt att förstå hur man kan förutspå en förlossning sådär.... 

Ja jag måste säga att det låter väldigt märkligt. Man kan ju bara gissa, men man kan aldrig förutspå hur det blir. Nu brukar det ju gå fortare andra gången, men det finns ju inga garantier. Det var samma för mig att jag öppnades väldigt segt i början och sen gick det med raketfart med Lucas, men de har aldrig pratat om nån effektiv livmoder med mig Dock fick jag ju krysta i en evighet med Lucas och med Linus behövdes det bara några gånger.
    Jag tycker nästan att det är lite elakt att hon ger dig en massaförhoppningar, för det är ju faktiskt så att det inte behöver gå fort, även om det kan göra det.

Jag antar att hon inte är synsk och då kan hon ju aldrig veta eller förutspå hur det kommer bli. Allt man kan göra är att gissa.
    Men jag hoppas verkligen att du får en bra upplevelse den här gången, hur det än blir.

• JePaLuLi
    Fru T skrev 2009-08-16 10:09:06 följande:
    ja tycker inte heller det va så häftingt, den känslan kom senare när ja verkligan fatta att det där lilla knytet som ligger där å är så förbannat söt, är MIN...
    Jag fattade direkt att underverken var mina
    Det var en himlastormande kärlek direkt! {#lang_emotions_heart}
  • JePaLuLi

Ja jag gick ju aldrig över tack och lov. Däremot tog Lucas förlossning över ett dygn och Linus förlossning gick så fort så kroppen inte hann med. Den gjorde betydligt ondare! Men det är underbart när bebisen är ute! Jag tyckte iofs att varje värk var häftig och att den förde mig ett steg närmare vår son

Jag vill inte heller låna, jag vill handla. Nytt

• JePaLuLi
    Skorpan08 skrev 2009-08-16 12:08:26 följande:
    Usch på er Sitta och klaga på era korta förlossningar. Förlossningen med Elin tog FYRA DYGN!!!Mina förlossningar har bara blivit längre och längre så undrar hur lång tid det ska ta denna gång. 1 Vecka?????Ja, det blir spännande att se.Läkaren säger att det kommer att gå fort eftersom det inte är så länge sen jag fick barn men det vet jag inte om jag köper.Dom sa likadant när Ida skulle födas men hennes förlossning tog 2 dygn. Och då var det trots allt mindre än 1 år sen jag fick Pernilla.
    Åh fy din stackare, jag ska inte gnälla
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-16 12:32:39 följande:
    Jag har känt den där oändliga kärleken direkt när jag fått upp barnen på bröstet. Eller till o med när jag hörde det första skriket innan jag ens hade sett dem.Grät krokodiltårar av lycka båda ggr.
    Det har vi med gjort, både jag och Patrik. Fast våra barn har inte skrikit när de kommit ut av nån anledning.
  • JePaLuLi
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-16 12:40:31 följande:
    Ok, då ska jag genast sluta säga det då För det var verkligen äkta tårar o känslor såklart när barnen föddes
    Ja så har jag också alltid sagt att krokodiltårar är stoora tårar.
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-16 12:42:26 följande:
    Ja, min sambo grät oxå massor. Och det gjorde att jag grät ännu mera när jag fick se honom gråta o vara såå stolt över sina barn. O så grät jag varje gång han höll i barnen på BB
    Samma här, men det kan jag fortfarande göra.
  • JePaLuLi
    thelifesaviour skrev 2009-08-16 18:38:39 följande:
    Det är en ganska vanlig missuppfattning att krokodiltårar är stora tårar. Man kan läsa lite om det på wikipedia, annars kan man få låna lite kurslitteratur av mig om man vill förkovra sig i språket. :)sv.wikipedia.org/wiki/Krokodilt%C3%A5rar
    Fast då förstår jag lite mer att barn ofta gråter krokodiltårar
  • JePaLuLi
    thelifesaviour skrev 2009-08-16 19:27:24 följande:
    Spännande! Det kommer säkert gå jättebra! :)Är så roligt att plugga, men jag behöver verkligen den här pausen som blir nu. Det känns som en lättnad faktiskt. Sen ska jag ta min sista termin och poff så är jag färdig lärare! :D
    Jag har 1½ termin kvar, men det blir ju två eftersom man inte får tillgodoräkna halva terminer. Ser dock mina extra poäng som en bonus sen när det är dags att söka jobb.
    Jag är jätteorolig för att börja plugga igen, sist hade jag i princip bara mig själv att tänka på, nu har jag två småttingar som ska hinnas med också. Och allt annat som hör till... Men det får gå, det måste ju gå helt enkelt!
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-16 20:12:08 följande:
    Jag är också sugen på att börja plugga efter mammaledigheten...Men det som får mig att tveka mest är att förskolelärarutbildningen inte finns här i stan utan bara i Nkpg. Känns trist att ha cykelavstånd till Campus och sedan ändå behöva pendla enda till Norrköping och därmed ha barnen massa extra tid på dagis.Hoppas dom hinner ändra utbildningen tills det är dags för mig att söka Eller att jag hittar en distansutbildning!
    Jag velar också hru jag ska göra. Om jag ska gå i Nrkpg eller om jag ska läsa på distans. Men jag tror att jag kommer pendla, det är ju många som gör det och det går hyfsat snabbt ändå. Skulle jag plugga på distans så skulle jag nog inte hänga med lika bra är jag rädd. Jag vill gärna ha lektioner att gå till. Har alldeles för dålig självdisciplin!
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-16 20:39:00 följande:
    Jag pluggar nog faktiskt bättre på distans.Nu var det ju i och för sig komvux jag läste på sist och där är det väl lite "slappare" än universitetet, men tyckte jag fick mycket mer gjort när jag satt hemma än på lektion.Läste vissa kurser i klass och vissa på distans.
    Ja alla är ju olika.
    Jag vill gärna vara på plats när jag pluggar, komma hemifrån liksom.
    Men det är ju också en väldigt stor skillnad på komvux och universitet.
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-16 20:50:49 följande:
    kan tänka mig det. Komvux kändes lite som dagis för vuxna ibland....Jag kunde plugga max ett par timmar om dan och ändå blir klar flera månader tidigare än vad jag skulle och dessutom få MVG i nästan alla ämnen.Alldeles för lätt i mina ögon!
    Ja det är väldigt lätt att få bra betyg där. För lätt kan man tycka!
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4