Inlägg från: JePaLuLi |Visa alla inlägg
  • JePaLuLi

Vi från Linköping Del:4

Apipoulai skrev 2009-08-10 18:35:20 följande:
    Mamma upp i dagen. ;)
    Ja hon är verkligen otroligt lik dig. Särskilt när du var nyfödd
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • JePaLuLi
    Apipoulai skrev 2009-08-10 18:43:51 följande:
    Ja eller hur. Jag har återfötts... reinkarnation kanske finns. ;) 
    Hmm... Får klura på den ekvationen eftersom du fortfarande lever
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-08-10 21:14:25 följande:
    era gossar lyser verkligen glädjedet gick bra hos tandläkaren,men tösen kommer få tandställning om några år.vi fick uskällning på bvc  när stora tösen vid 1 års ålder sa 4-5 ords meningar.hon var jättetidig på att prata mmbarn kan ju inte be barnet hålla tyst,villket vi sa till bvc tantenang plus.jag har oxå märkt det.en massa snokande personer.vissa är så löjliga att de raderar ens inlägg på deras gästbok trts att inlägget är trevligt.vissa personer klarar man sig utan....själv ska jag ha spärrad sida just för att jag bla har länkar sm jag inte ska komma i andras händer.speciellt när man syr kläder mm så får man jätteofta sina alster/mönster "stulna" av andra som syr
    Tack
    Nej, det är ju så olika. Lucas pratar inte jättemycket men fullt tillräckligt för hans ålder. De ska säga ca 8 ord och han säger väl 15-20 som vi förstår. Däremot är han tidig med rollekar istället och med motoriken så det är ju så olika med alla barn. Men självklart ska man låta dem utvecklas och absolut inte hejda dem.
    Ja det finns folk till allt. Helt plötsligt fanns massa "gäster" i besökslistan. Skönt med plus när man kan bestämma själva vilka som kan gå in och inte.
    Firstandhappy skrev 2009-08-10 21:26:54 följande:
    man tar så mycket man behöver o vill...Japp resa och hotell till eskilstuna bokat tills lördag... så lördag kl 14 bär det av, jag o underbara sambon sätter oss på tåget o åker till E-tuna, checkar in på hotell o svidar om, härlig lunch på stan med nya lillasyster o riktiga pappa, sen blir det en öl eller 10 på kvällen med underbara jack wresvik som uppträder..Hotellnatt o frukost, massa shopping o mer lunch med syster o sen hemfärd på söndag vid 17 tiden..... allt utan barn..
    Fast alla har ju inte möjlighet heller, även om man behöver och vill...
    När vi bodde i Eskilstuna så hade vi ingen som kunde ta Lucas alls och nu när vi har flyttat närmare så har jag en svägerska som lämnar sin dotter hos svärmor typ hela tiden och värre lär det ju bli i höst när tvåan kommer så vi ligger liksom lågt. Tycker att svärmor ska få göra annat än bara passa barn. Man hör ju att hon är helt slut eftersom kusinen är ganska krävande. Men vi skulle verkligen behöva lite egentid just nu.
    Skönt att ni kommer iväg i alla fall.
    Apipoulai skrev 2009-08-10 21:58:21 följande:
    Tack. Ja riktigt i början var hon ganska "ful". Såg konstig ut liksom. De behöver liksom mogna lite och svälla av.
    Riktigt söta blir de ju först runt 3 månader när de växer ur det där första bebisutseendet och börjar få ett eget utseende.
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-08-11 08:36:35 följande:
    vi är likadana.vi skaffar barnvakt max 1-2 gånger per år någon enstaka timme.vi väljer att umgås med barnen istället för att lämna bort dem jämt och ständigt.vi klarar oss jättebra utan att behöva barnvakt jämt.men alla tycker olika.har man skaffat barn så ska man ju inte leva singelliv för då är man inte mogen att skaffa barn....hoppas du mår bättre idag.idag är man rejält trött,får ta och sätta mig och sy lite alster
    Jag skulle iofs tycka att det var skönt att kunna gå ut och äta middag nån gång på tu man hand med min man, eller bara gå på bio eller så. Men jag har väldigt svårt att lämna barnen. Jag hade till och med dåligt samvete över att lämna minstingen på vår bröllopsnatt och då var han ändå 6 månader. Men vi skyndade oss hem morgonen efter
    Nån gång ibland tycker jag är helt ok, men vi har inte haft möjligheten. Däremot förstår jag inte de som lämnar bort barnen jämt och ständigt. Som sagt, har man skaffat barn så får man ta hand om dem också.

Tack, nu är det lite bättre. Fick nog ett migränanfall igårkväll. Har aldrig haft det tidigare, men det var flera som tyckte att det lät så. Det kändes som huvudet skulle sprängas och jag ville bara kräkas. Ljud och ljus var fruktansvärt!
    Skoj att sy lite, vad är det du syr nu?
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-08-11 11:23:27 följande:
    vi är likadana.vi har bara barnvakt om vi ska på bio,villket inte ens är en gång per år.sen blir det nån enstaka gång om vi ska handla.om man nu har skaffat barn så ska man ju inte leva singelliv med att parta flera helger varje månad.barnen går ju före.vi lämnade inte bort våra barn hos barnvakt förren de var "stora"sonen var ca 7 månader första gången och stora tösen var ca 2 1/2 år och lilla tösen ungefär lika gammal.jag skulle aldrig kunna lämna bort en spädbarn hos barnvakt.men alla kan inte tycka likadant.vi har haft barnvakt när syskonen har fötts osv.över natt har barnet knappt varit alls.vi trivs med att var med våra barn.sen är vi inte intresserade av partylivet och då behöver vi ingen barnvaktush för migrän,maken har det sen många år tillbaka.när den är som värst så är han knappt kontaktbar just nu syr jag klänningar,men snart ska det bli gosefiltar mm.har många ideer på vad som ska sys.men tiden räcker inte till välkommen hit igen.hoppas allt är bra med er och magen.nu är det inte långt kvar tills sonen kikar ut.hoppas du har sluppit komplikationer denna graviditet
    Jag tyckte ju visserligen att Linus var för liten (6 månader), men det var vår bröllopsnatt och då ville Patrik bestämt ha barnfritt Det kan man ju förstå!
    Annars har vi bara varit ute och ätit en kväll på 20 månader och då var vi borta i tre timmar tror jag. Max. Men det är ändå för lite. Man får inte glömma bort sin relation och det är viktigt att man får rå om varandra också. Sen ska det så klart inte vara en vana att lämna bort sina barn. Men det är faktiskt nyttigt för barnen att vara med andra också, inte bara sina föräldrar. Det är det jag jobbar på nu, att bli bättre på att släppa taget och på kontrollbehovet.
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-11 20:15:53 följande:
    Nellie sover borta ungefär någon gång i månaden... fast det är ytterst sällan vi "måste" ha barnvakt. Oftast är vi bara hemma och passar på att vårda relationen lite.... Tror hela familjen mår bra av det i det långa loppet! Nu har ju Nellie dessutom börjat bli så stor att hon själv vill sova borta. Om tex mina föräldrar som hon träffar väldigt ofta och är helt trygg med, är här och hälsar på kan hon själv komma och be om att få följa med dom hem och sova över natten. Sen packar hon sin lilla ryggsäck, ger massor pussar till mig och Kalle och springer med ett stort lyckligt leende ut till bilen Jag tycker det är jätteskönt att hon känner sig så trygg hos dom. Man vet ju aldrig vad man råkar ut för...
    Ja men Nellie är ju så pass stor också, det var ju inte det diskussionen handlade om.
    Lucas avgudar verkligen sin farmor och han är trygg med de allra flesta i vår närhet så jag vet att när det behövs så kommer det inte bli några problem att lämna honom. Han är så trygg i sig själv och har inga problem med sånt.  Han har alltid varit sån att han finner sig i situationen. När Linus föddes och farmor kom hit mitt i natten så var det helt ok för honom, han är som sagt trygg och lugn med det mesta.
    Fru T skrev 2009-08-12 08:10:47 följande:
    Ni som fått ta av er ring(arna) när ni vart gravida, när kunde ni få på er dom igen??Ja saknar mina ringar så ja gråter snart, har inte kunnat haft dom på den januari tycker inte alls mina fingrar ser svullnade ut längre men ja får med nöd å näppe på mig en ring å två är omöjligt å efter en stund så måste ringen av igen för det gör ont...Funderar på om det får bli att slå ut ringarna iallafall..... *suck*ska väll ner en 5-7 kg till men det är ju inte mycke å inte bråttom heller för den delen!
    Har tyvärr ingen aning, jag hade mina ringar hela graviditeten. Däremot fick jag förminska min förlovningsring med 3(!) storlekar efteråt då vi förlovade oss när jag var gravid och hon sa att jag nog skulle svälla en hel del, vilket jag inte gjorde.
  • JePaLuLi
    Firstandhappy skrev 2009-08-12 17:11:36 följande:
    ja ser man påmin syster som lämnar sin 4-5 ggr per månad över natt hos olika människor så kan man ju börja undra..wille har vi lämnat 5 ggr på 1½ år varav en gång var vid flytt över dagen o andra var när vi va på BB över dagen.
    Ja exakt! Ibland blir det ju bara för mycket kan man tycka. Men nån gång ibland är bara nyttigt för både stora och små.
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-12 17:46:28 följande:
    Ang. barnvakt så tycker jag att alla ska göra som de själva vill! Ingen annan har rätt att lägga sig i, det som känns rätt för våran familj kanske inte känns rätt för nån annan o tvärtom. Vi har iaf ett behov av att få vara bara kvinna o man oxå o inte bara mamma o pappa därför har vi barnvakt ibland, men väldigt sällan eftersom vi inte behöver så ofta plus att min mamma bor i norrköping o jobbar oregelbundna tider.Vi har haft barnvakt över natten till barnen 3 ggr sen Vincent föddes. Några ggr fler har vi haft barnvakt för några enstaka timmar, då vi har gått ut o ätit på tu man hand, gått på bio eller bara åkt o storhandlat utan barn, då har vi varit borta max två timmar. Man är verkligen inte en sämre förälder för att man har barnvakt nångång ibland!
    Det är ingen som har sagt nåt annat men man har ju rätt att ha åsikter.
    Sist jag kollade bodde vi i ett fritt land.
    Firstandhappy skrev 2009-08-12 17:40:13 följande:
    precis, just nu är vi inne i en period att wille inte vill följa med hem, han vill ju stanna hos morfar, bästa han vet är att sitta upp sent på kvällen i morfars knä med en skål ostbågar o snacka skit, där somnar han sen väldigt tryggt o sover sen i sin resesäng hela natten.. så nu ser vi det inte så att VI lämnar bort HONOM utan att det är HAN som VILL sova borta..
    Vad mysigt! Det är samma med Lucas och farmor, han blir alltid så ledsen när hon går eller vi åker. Men nu har ju de haft kusinen typ hela sommaren och vi har vett nog att inse att farmor behöver vila också.
  • JePaLuLi
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-08-12 18:08:42 följande:
    Nä, jag har inte heller sagt nåt annat. Jag menar bara på att alla gör det som är bäst för SIN familj, hoppas jag iaf. Oavsett vad nån annan tycker. Sen tycker iofs inte jag att vi haft barnvakt så överdrivet mycket. Känner några som har det varje eller varannan helg o det kan man ju tycka lite om. Men som sagt, det är ju deras familj o ensak.
    Ja det hoppas jag med. Men om man skaffar barnvakt varje helg för att vara ute och festa så kanske man borde ha väntat lite med att skaffa barn. Det är ju trots allt synd om barnen.
  • JePaLuLi
    Firstandhappy skrev 2009-08-12 18:56:10 följande:
    CITATVad mysigt! Det är samma med Lucas och farmor, han blir alltid så ledsen när hon går eller vi åker. Men nu har ju de haft kusinen typ hela sommaren och vi har vett nog att inse att farmor behöver vila också. ♥ (¯`°•.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.•°´¯) ♥♥ (¯`°•.¸ ♥ Linus 081206♥¸.•°´¯) ♥ja det är samma här, skulle mer än gärna be min mamma komma flera gånger o bara ta en eller båda barnen en liten stund så man fick sova eller handla eller nåt, men med tanke på att kusinen är där nästan jämnt så vill jag inte be henne, den här helgen som vi ska åka bort nu har varit planerad att hon ska ha dom i flera veckor, tanken att vi skulle åka till e-tuna kom i förra veckan då syster (nr2) sa att det va festival..   sen att det kanske blir lite tidigt att lämna Molgan är ju inget jag trivs med, men det här är nåt som vi båda känner att vi verkligen vill göra, o får jAG VÄLJA MELLAN ATT PLOCKA MED mOLGAN PÅ FESTIVAL MED MASSA HÖG MUSIK O FULLA MÄNNISKOR UTE (sorry) eller att ligga o sova i mormors trygga famn så får det bli det senare.
    Ja exakt! Svägerskan har haft kusinen där typ hela sommaren, farmor är trött och sliten.. Ja men då dyker de upp helt oväntat och lilla kusinen har väskan packad och de tar för givet att hon kan stanna där. Jag blir så förbannad (Patrik också), det är ju inte svärmor som har skaffat barn nu och hur mycket hon än älskar sina barnbarn så orkar hon inte lika mycket och behöver också sin semester.

Ja men det kommer gå jättebra, jag hade aldrig klarat av att lämna nån så liten, men alla gör ju som sagt det som känns bäst för den egna familjen.
  • JePaLuLi

Jag är för trött för att lyfta på arslet, vända mig om och lägga mig i sängen. Det är illa!

Svar på tråden Vi från Linköping Del:4