Inlägg från: SmileyMalin |Visa alla inlägg
  • SmileyMalin

Vi från Linköping Del:4

Idag har sambon burit in vaggan, så nu står både den och skötbordsmöbeln på plats Blir så glad varje gång jag går förbi och ser lilla "bebishörnan"

• SmileyMalin
    dinana skrev 2009-05-29 18:34:05 följande:
    Hallå tjejer! I am back
    Hej! Grattis till lilla bebisen
    Hur är det med er?
  • SmileyMalin
    dinana skrev 2009-05-29 21:10:07 följande:
    Nej vi är hemma nu. Jag är dock lite fundersam över om det var bra... för han äter inget nu.. bara sover hela tiden... får försöka väcka honom snart igen.
    men då kom ni ju hem ganska snabbt ändå!
    Hur liten är han?
  • SmileyMalin

nån som vill ha en skitunge?
    Nellie roade sig med att vara klarvaken och härja runt mellan klockan 11 och 1 inatt.... Och när hon äntligen blev tyst så satte lillfisen i magen igång med att sparka runt som en galning och hoppa på kissblåsan....
    Känns såååååå inspirerande att snart åka iväg och jobba till halv fem i eftermiddag.
    Åhhh vad jag vill vara föräldraledig nu!

• SmileyMalin
    Fru T skrev 2009-06-02 07:04:08 följande:
    Hon tycker väll att ja ska gå på morfars begravning först eller nåt... För mig får det gärna sätta igång NU, är inte alls på humör för att tröffa folk överhuvetaget... än mindre prata me folk så släkten lär möta en grinig Linda idag, men ja antar att dom förstår mig å hoppas dom låter mig va... började frukosten med att hälla et stort glas oboy över hela mg så ja fick ställa mig å skura golvet å sen duscha
    ush vad jag lider med dig! Dom där dagarna på övertid är ju verkligen den värsta tortyr man kan tänka sig!
    Framför allt när alla runt omkring inte förstår hur man kan gå och beklaga sig när det ändå är så nära....
  • SmileyMalin

sitter här och har ångest över hur jag ska göra med Nellies dagis i höst...
    En arbetskamrat har hört att kommunen till hösten ska införa 8-11 fem dagar i veckan för 15-timmars barnen... hmmm.
    Jag lär inte hinna/orka stressa iväg till dagis till 8 på morgonen, och framför allt inte fem dagar i veckan... Skulle nog inte ha Nellie på dagis mer än typ 9-11 och max 3-4 dagar i veckan. Och helt ärligt känns det surt att punga ut med 1260:- för typ 8 timmar i veckan och ingen lunch eller nåt!
    Samtidigt vet jag inte om jag kan ge nellie tillräckligt med stimulans hemma när vi knappt känner några andra barn.

Riksdagen har ju klubbat igenom allmän förskola redan från 3 års ålder, men självklart ska det inte börja gälla fören hösten 2010...

Ush vad sur jag blir! Också tänker jag på alla karriärmänniskor som har barnen på dagis typ 50 timmar i veckan för att kunna jobba ihop sina superlöner och ändå inte betalar mer för det än vad jag och kalle gör som ligger precis på gränsen för maxtaxan....
    Dom kunde gott få betala mer i avgift så kunde kommunen ha råd att ha kvar 9-14 för 15 timmars barnen!

• SmileyMalin

Leos och Vincents mamma skrev 2009-06-02 21:33:48 följande:

Svårt beslut, jag vet inte hur jag hade gjort om jag skulle fortsätta vara mammaledig. Fick höra häromdagen att det ska bli 5 dagar i veckan istället för tre, men det är tydligen inte klubbat ännu. Sjukt tycker jag för det är ju såå mycket bättre med tre dagar i veckan. Fast samtidigt skulle inte jag ha hjärta att ta ifrån Leo sitt dagis o vara hemma med mig istället (om jag nu skulle fortsatt att vara mammaledig i höst alltså), han älskar sitt dagis. Men samtidigt så känns det jobbigt  o stressigt för både barn o vuxna att bara ha tre timmar varje dag. Svårt..
    ja det känns som att hela föräldraledigheten kommer gå åt till att hämta och lämna på dagis... Men problemet är ju att hitta aktiviteter och jämngamla barn utanför dagis....
    Hade redan innan funderingar på om jag skulle "ta hem" Nellie under föräldaledigheten... Men hon ÄLSKAR ju verkligen dagis
  • SmileyMalin
    Mizzz skrev 2009-06-02 21:52:22 följande:
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-06-02 21:33:48 följande: Vi diskutera detta med rektorn på vår förskola på föräldramötet i höstas, då sas det att det var för barnets bästa som de ändrar reglerna (bullshit!)... Sköt att man inte drabbas, vi tillhör ju de som har barnet på förskola i 50h/vecka, dock tillhör vi inte de som tjänar multum på det. Vi kommer ju inte ens upp till maxtaxan eftersom endas F har lön..
    måste ringa rektorn här imorgon och höra om det är helt beslutat och när det börjar gälla i så fall!
    Klart att det är skillnad på att ha barnen långa dagar om man helt enkelt måste, men har stött på allt för många föräldrar som igentligen inte alls skulle behöva jobba heltid båda två rent ekonomiskt men som ändå väljer att göra för att karriären kommer före barnen
    Tycker systemet med maxtaxan är fel!
    Dels borde det finnas typ 3 olika nivåer av maxtaxa och dessutom borde en anpassas efter barnets tillsynstimmar!
  • SmileyMalin

Leos och Vincents mamma skrev 2009-06-02 21:57:12 följande:

Ja, det är ju det som är så svårt. Leo älskar oxå dagis o har gått där sen han var 13 månader så det kändes fel att ta hem honom under mammaledigheten även om det är mysigt att ha honom hemma oxå såklart. Men det finns verkligen inga barn hemma här på gården innan kl. 15 o Leo är ju i den åldern nu så han vill vara ute o leka själv o hitta kompisar o frigöra sig lite från mamma, men han tycker det är jättetrist de dagarna han är hemma eftersom det inte finns några barn hemma, alla går på dagis. Nu går vi väldigt mycket på ÖF måndagar o tisdagar då Leo är hemma från dagis o det älskar han.
    är det fler barn i hans ålder på ÖF?
  • SmileyMalin

Leos och Vincents mamma skrev 2009-06-02 22:09:52 följande:

Kan hålla med. Är helt sjukt att vi får betala nästan 1000 kr för Leo som bara går 15 timmar i veckan, medans det finns de som har heltid som betalar lika mycket eller mindre bara för att de har lägre inkomst. Då är det ändå nästan bara min sambos inkomst som räknas, min är ganska låg nu när jag är mammaledig.
    ja precis! vi ligger precis på gränsen till maxtaxan och betalar alltså 1260:- vilket känns rejält varenda månad, också vet man att det finns höjdare som drar in 60-70.000 och betalar samma summa! Den räkningen är väl en piss i havet för dom....
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4