• glassbåt

Min dotter biten av en hund vad göra?

Hur bär man sig åt? Igår blev min dotter attackerad av en grannhund och biten i ansiktet, så vi fick åka till jouren! Dom stripade (tejpade). Hur ska man gå till väga, bör man göra en polisanmälan???? Var i chock igår så vet inte hur man skulle göra då. idag är jag förbannad och upprörd!!

Vad ska man göra????

• Svar på tråden Min dotter biten av en hund vad göra?
  • Lilla svansen

Jag vart biten i ansiktet för ca en månad sedan av en hund. O allt var helt oprovocerat. Jag pratade till o med med hunden innan.. Jag anmälde allt till mina försäkringsbolag och sedan till polisen. Det är ägaren man anm'ler och inte hunden. Men jag fick tipset från mitt FB att anmäla till min vanliga livförsäkring, hemförsäkringen, hundens och ägarens. Manska anmäla till så mpnga som möjligt. O hunden kommer iu nte bli avlivad för att du anmäler det till polisen. Hunden ska ha tre anmälningar på sig innan den blir avlivad. Första gången är det koppeltvång, andra munkorg och tredje avlivning. Så ring nu o anmäl till både polis och försäkringsbolag... Hoppas barnet i frågan mår bra i alla fall och att den slipper ärren!

• gullenos

"psyktest" kanske inte behövs, men däremot en veterinärundersökning för att utesluta smärta m.m

• lillajag82
    gullenos skrev 2009-05-20 00:25:08 följande:
    "psyktest" kanske inte behövs, men däremot en veterinärundersökning för att utesluta smärta m.m
    ja pricis för att kolla om psyket e på topp eller om hunden lider av någonting
    vad som kan ha påverkat hundens beteende
    ~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • glassbåt

Hunden var en såkallade "Tulle" ser ut som en brun bordercollie typ. Min dotter var över till min pojkväns grannes dotter som bor i huset brevid. Enligt pojkvännen är hunden instabil, och ägarna har haft problem med hunden tidigare att kan ex inte gå på hundhuset osv (nån förening för hundägare). Osv.

Jag har inte sett händelsen själv. Men enligt grannen så hade min dotter gått fram till hunden i ett hörn (?) och hunden hade skällt till, och sen hade min dotter börjat gråta. De var blod överallt - kan stoppa ut bilder i galleriet om nån ville se (spekulera) vad ni tror? (Låter hemskt!!)

Ägaren skyddae hunden och sa att den hade blivit trängd, pojkvännen incisterar på att hunden alltid har varit nervös och opålitlig! Känns hemskt att anmäla, med tanke på att deras dotter på 11 år grät, de spöade upp hunden enligt pojkvännen. Nå mer vet jag inte.

Det enda jag vet är att hon fick stripas vid munnen och har märken i hela ansiktet, fläskläpp och ser allmänt hemskt ut!!!

Min dotter har vuxit upp med hundar från det hon var bebis och vet hur man behandlar ett djur, däremot vet hon ju inte att alla hundar inte gillar när man kommer fram sådär...de har jag full förståelse för. Men en hund som biter ett barn????

• glassbåt

Min dotter är 5 år, samt att hunden är ingen valp - är drygt 2-3 år gammal.

• glassbåt

Ingen av de hade sett händelsen själv kan jag ju säga också!! Tanken slår mig då hur dom kan veta att hunden har blivit trängd i ett hörn?

• Fennyxx

Tycker definitivt du ska anmäla det så kanske risken minskar att något annat barn blir bitet.

• gullenos

var hunden lös ute på vägen där din dotter gick?
    eller gick hon in på deras tomt?

• glassbåt

Det var inne hos dem, i deras vardagsrum det hände. Hunden var lös inne.=/

• Mieria
    glassbåt skrev 2009-05-20 00:32:01 följande:
    enligt grannen så hade min dotter gått fram till hunden i ett hörn (?) och hunden hade skällt till, och sen hade min dotter börjat gråta. Ägaren skyddae hunden och sa att den hade blivit trängd, pojkvännen incisterar på att hunden alltid har varit nervös och opålitlig! Känns hemskt att anmäla, med tanke på att deras dotter på 11 år grät, de spöade upp hunden enligt pojkvännen Men en hund som biter ett barn????
    Ägaren skyddade alltså hunden och ansåg att den blivit trängd och ändå "spöade han upp" dvs misshandlade han sedan djuret. Det hela låter för jävligt och uppenbarligen kan människorna inte hantera varken djur eller barn! Anmäl hundägaren för djurmisshandel.
  • Mieria
    glassbåt skrev 2009-05-20 00:40:46 följande:
    Det var inne hos dem, i deras vardagsrum det hände. Hunden var lös inne.=/
    Brukar inte hundar vara lösa inne?
  • kitty79

Oj , jag blir Mörkrädd .

Först och främst , stackars din dotter , hoppas att hon blir OK och slipper få några men i vare sig ansikte eller själ.

Angående Hunden då . Låtere oerhörr hemskt att de "spöade" upp hunden efteråt ! Är de helt okunninga när det kommer till hundar ? Det förvärrade ju enbart sitiationen i hundens sinne .

Jag tycker att du ska prata med Hundägaren , Och ditt försäkringsbolag , Kan ju hända att försäkringsbolaget tex vill se en polisanmälan för ev ersättning.

Även om du anmäler hundägaren till polisen ,så kommer de inte åka dit och skjuta hunden , möjligen belägga den med munkorgstvång som måste efterlevas.

Hoppas att allt löser sig , Och att din dotter fortfarande kommer våga att tycka
    om hundar.

• glassbåt

Miera - jag poänterade bara att djuret var lös inne, så inga oklarheter uppstod - dvs att djuret inte satt i en bur eller i en inhängnad av tex kompostgaller.

Kitty79 - ja det är hemskt när man blir totalt maktlös och bara stå och se på när ens barn blöder och gråter av smärta, rädsla och chock. Hon verkar inte ha fått några bestående men gällande hundar i hennes närvaro (dvs min systers närvaro) därmeot vet jag inte hur hon kommer att reagera mot främmande hundar i framtiden som hon inte känner. Ansiktet kommer ifall att bli ärr, det ser hemskt ut, fruktansvärt :( Fyfan!

Kommer ifall göra en polisanmälan, och även till försäkringsbolaget! Medelar imorgon hur det gått. Tack för alla era svar!

• Mieria
    glassbåt skrev 2009-05-20 00:53:09 följande:
    Miera - jag poänterade bara att djuret var lös inne, så inga oklarheter uppstod - dvs att djuret inte satt i en bur eller i en inhängnad av tex kompostgaller.
    Sorry. Jag missuppfattade nog pga smileyn
  • sessanrosa

Polisanmäl , min syster Em blev biten av min syster Jen:s fodervärdshund ganska illa, och Jen gjorde själv en anmälan på hunden, och hon ringde ägarna, som ville att hunden skulle göra psyktest hos polisen.
    Har inte hört något mer om hur det gick eller om hunden lever?

Men helt klart ska du polisanmäla, fota skadorna, och ringa försäkringsbolaget, för ersättning till dotter för eventuella ärr , huden bet ju henne i ansiktet.

• hmcc

En av mina hundar skulle bita efter varning i samma läge.
    Detta hände för inte så länge sedan då vi hade besök av en man med barn.

Jag talar om hur det ligger till, den hunden får dom inte gå fram till, men kommer han fram till DOM så är det ok.

Som förälder har man ansvar för sina barn och som hundägare för sin hund.

I detta fallet struntade pappan i mina varningar och ungarna sprang fram till den stackars hunden som vissrligen inte bet men varnade ordentligt och ungarna började gråta.

Som hundägare skulle jag aldrig nånsin oavsett hund eller ras låta ungen gå fram till NÅGON hund.
    Man måste vara väldigt kunnig för att kunna se dom små, små varningar innan hunden biter.

Det är djur vi snackar om.

Att ge hunden stryk i ett sånt här läge är vansinne, vi snackar om ett djur som mår dåligt på ett eller annat sätt, fysiskt eller psykiskt.

Jag försvarar inte någon i ts fall och vet inte heller vad lagen säger, men man ska veta att det är djur vi har att göra med och vara noga med att inte släppa fram sina barn till djur även om man tror man känner dom väl.

• hundpuss

Jag vill inte ge mig in i debatten om hur/var/när vems fel osv, men vill bara tipsa dig TS.

Blev sj biten i ansiktet av en hund, de tejpade också, och det läkte jättefint! Det kanske kan vara skönt att veta för ditt barns skull. Mitt ärr syns inte idag alls!
    (är nog en 4 år sen ca)

Jag fick ut drygt 4000:- på försäkring också. Så kolla upp med ert försäkringsbolag hur det står till för just er del.

• köttbullelydnad

Alla hundattacker bör polisanmälas.

• gullenos
    hmcc skrev 2009-05-20 07:25:07 följande:
    En av mina hundar skulle bita efter varning i samma läge.Detta hände för inte så länge sedan då vi hade besök av en man med barn.Jag talar om hur det ligger till, den hunden får dom inte gå fram till, men kommer han fram till DOM så är det ok.Som förälder har man ansvar för sina barn och som hundägare för sin hund.I detta fallet struntade pappan i mina varningar och ungarna sprang fram till den stackars hunden som vissrligen inte bet men varnade ordentligt och ungarna började gråta.Som hundägare skulle jag aldrig nånsin oavsett hund eller ras låta ungen gå fram till NÅGON hund.Man måste vara väldigt kunnig för att kunna se dom små, små varningar innan hunden biter.Det är djur vi snackar om.Att ge hunden stryk i ett sånt här läge är vansinne, vi snackar om ett djur som mår dåligt på ett eller annat sätt, fysiskt eller psykiskt.Jag försvarar inte någon i ts fall och vet inte heller vad lagen säger, men man ska veta att det är djur vi har att göra med och vara noga med att inte släppa fram sina barn till djur även om man tror man känner dom väl.
    bra skrivet!!

ser att du har en pappis, har jag med. bara för att man har söta små hundar verkar många tro att det är helt ok att springa fram och klappa. ibland får jag skrika till ordentligt om det kommer mindre barn, skulle uppskatta om deras föräldrar lärde dem att inte gå fram till okända hundar. tyvärr förstår inte alla det.
    nu är min hund otroligt barnkär, men majoriteten av hundar är nog inte det tyvärr.

till ts, anmäl både för hundbettet och för djurplågeri(eftersom de slår hunden). att de lämnar sin opålitliga hund med en liten tjej är ju helt absurt.
Svar på tråden Min dotter biten av en hund vad göra?