Lady Namárië skrev 2009-05-25 17:37:17 följande:
Så bra att inte du gör det! Så synd att det faktiskt är rätt vanligt med föräldrar (och därmed barn) som beter sig så. Ännu mer synd att inte alla uppfattar kopplingen mellan att neka sitt barn att bära ett plagg för att 'det är en tjejgrej' " och att "förmedla till sitt barn att det inte är okej att killar bär vissa plagg". Som jag frågade någon tidigare: Hur vet barnet var man drar gränsen?Klänning är bara för tjejer.Dockor är bara för tjejer. Smink är bara för tjejer.Vissa sporter är bara för tjejer.Vård- och omsorgyrken (undantaget läkare) är bara för tjejer. Hushållsarbete är bara för tjejer. Föräldraledighet är bara för tjejer.Jag är ärligt nyfiken. Hur förklarar man för barnet att vissa av de saker som anses vara bara för tjejer är ok, medan andra inte är det eftersom han har snopp?Och hur, hur, uppfostrar man en son (eller dotter) som tycker att det är naturligt att dela ansvar för hus, hem och barn mellan båda parter i förhållandet om man lär dem att det finns "tjejgrejer" och "killgrejer"?
Jag har alltid medvetet eller inte visat klart och tydligt att jag anser det finnas pojk och flick saker......Har levt ihop med en man som över sin döda kropp skulle visa sig i rosa, han bär knappt min handväska om jag ber honom.
Vi bägga har format sonen på det sättet vi har formats.
Till min poäng.
Han tvättar, lagar mat, städar allt som ska göras i hemmet. Precis lika ofta som jag.
Han ska vara pappa ledig hälften av dagarna
Han vabbar lika ofta som jag
Att göra skillnad på pojkar och flicker betyder inte att dom kommer att bli mammas pojkar utan något förnuft överhuvudtaget!!