Inlägg från: Consuela BananaHammock |Visa alla inlägg
  • Consuela BananaHammock

NI förstör mitt barn!

FannyGioia skrev 2009-05-25 17:07:53 följande:
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-25 17:05:58 följande:
    Könsidentitet har ingenting med kläder att göra.
    Klart att det har med kläderna att göra. På vilket annat sätt kan du lättare visa vilket kön du har än genom kläderna.... Eller barnen ska få välja kanske...vill ja vara en pojke eller flicka idag???
    Sen kan du skrika dig hes om hur heeemskt det är med dessa könsindelningar..Faktum kvarstår.
  • Consuela BananaHammock

Lady Namárië skrev 2009-05-25 17:10:31 följande:

Jag lägger inte över ansvaret av mina barn på andra. Jag förespråkar att alla föräldrar har samma ansvar att lära sina barn att det inte är okej att göra narr av eller se ner på den som på något sätt bryter mot normen. Jag var förövrigt också mobbad i skolan. Rejält mobbad. En av mina klasskamrater sade till mig att jag kanske skulle få fler vänner om jag permanentade håret och skaffade ett par bruna jeans (två moderna företeelser på den tiden) - och mina föräldrar ville så väldigt, väldigt gärna att jag skulle lyda det rådet "så att jag slapp bli mobbad". Jag visste dock redan vid elva års ålder att ingen blir retad på grund av sina kläder. Mobbningmentalitet kan uttryckas genom att man retar någon för hens kläder/öronstorlek/läshuvud/dialekt/whatever, men i grund och botten beror det alltid på att de som mobbar har fått lära sig att det är okej att ge sig på den som är annorlunda. Så, återigen. Om andra föräldrar lär sina barn folkvett, så slipper jag neka mina barn att bära de kläder som de gillar.  
    Och på vilket sätt lär jag inte min son folkvett för att han inte vill eller får ha klänning????
  • Consuela BananaHammock
    Emmel skrev 2009-05-25 17:12:30 följande:
    Arne Anka skrev 2009-05-25 10:55:48 följande:
    Håller med dig!"Bara" för att jag inte vill att min son ska ha klänning så betyder det inte att jag tycke att det är ok att kvinnor generellt tjänar mindre etc. etc. Jag tror dock att man kan stärka barnen som individer utan att säga "ja visst" till de kläder de väljer. Min dotter kommer för övrigt inte få ha tröjor med monster på eller kamoflagekläder (om de inte är i skogen), inte min son heller. Är det också fel då? Eller är det ok eftersom INGEN av dem får ha det? (Jag tycker nämligen att det är såååå fult).
    Men fula kläder är förbjudet här hemma. Tycker jag dom är super fula...får barnen inte köpa dom
  • Consuela BananaHammock

Lady Namárië skrev 2009-05-25 17:23:27 följande:

Begränsa din unge hur du vill, så länge du  lyckas göra det utan att förmedla att pojakr som t. ex bär klänning är "konstiga" eller har "fel sorts" kläder. (Jag tror faktiskt inte att det går att separera de två, men du kanske har någon annan förklaring till din son när/om han frågar varför han inte får ha klänning?)Återigen: Jag bryr mig inte om huruvida era barn alltid, alltid har kläder från "rätt" avdelning på affären. Jag uppskattar bara inte att andra föräldrar direkt eller indirekt lär sina barn att mina söner gör något konstigt eller fel om de vill bära klänning.
    Lägg av att sucka och rulla med ögonen. Ge fasen i att kalla mig nedsättande epitet knutna till min jämställdhetssträvan. Låt för Guds skull bli att skämtsamt kalla mina söner "bögar" (som om det skulle vara något dåligt) för att de hålls i dockhörnan på förskolan. Ser ni allvarligt talat inte hur ett sådant beteende signalerar till ERA barn att det är okej att haka på den som gör (eller är) "fel"?
    Amen för guds skull människa. Vad får dig att tro att jag gör något av det?`??? Min son har ALDRIG frågat om han får ha klänning och hade han frågat så hade svaret blivit för att det är ett tjejplagg. Och NEJ, det betyder inte att någon av oss här hemma springer runt och kallar folk för bög eller mobbar människor. Men VI anser att det finns skillnad på tjej och kill plagg. DET GÖR OSS INTE TILL IDIOTER!!!!!
  • Consuela BananaHammock
    grisekno skrev 2009-05-25 17:31:07 följande:
    När jag jobbade i Öppen Förskola (är förskollärare) var det en dag en pappa där med sina två tvillingsöner som var 1-1 1/2 år någonting. Den dagen hade tvillingarna fått tag på varsin vagn, så de slapp bråka om en, och de kom glada i hågen körandes till pappa med dem.Vad gjorde pappan? Delade deras glädje? Nej, han såg till sin stora förskräckelse att den ena vagnen var ROSA medan den andra var blå, och säger:"Men, din stackare, fanns det bara en rosa vagn kvar till dig???"JAG FATTAR INTE HUR DETTA SKA KUNNA SES SOM OKEJ??????
    Det är inte ok för fem öre.
  • Consuela BananaHammock
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:35:46 följande:
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-25 17:10:33 följande:
    Nej, det stämmer inte. Barn lär sig könsidentitet innan de lär sig könsroller. De måste ju veta vilket kön de tillhör för att kunna anpassa sig efter samhällets könsnormer.Vilket faktum? Det vill jag gärna veta. Jag tror inte att du vet vad du pratar om, om jag ska vara ärlig.
    Det är ju ett sätt att argumentera...."jag tror inte du vet vad du pratar om".......Så det tror du dig veta att du gör förmodar jag
  • Consuela BananaHammock

Lady Namárië skrev 2009-05-25 17:37:17 följande:

Så bra att inte du gör det! Så synd att det faktiskt är rätt vanligt med föräldrar (och därmed barn) som beter sig så. Ännu mer synd att inte alla uppfattar kopplingen mellan att neka sitt barn att bära ett plagg för att 'det är en tjejgrej' " och att "förmedla till sitt barn att det inte är okej att killar bär vissa plagg". Som jag frågade någon tidigare: Hur vet barnet var man drar gränsen?Klänning är bara för tjejer.Dockor är bara för tjejer. Smink är bara för tjejer.Vissa sporter är bara för tjejer.Vård- och omsorgyrken (undantaget läkare) är bara för tjejer. Hushållsarbete är bara för tjejer. Föräldraledighet är bara för tjejer.Jag är ärligt nyfiken. Hur förklarar man för barnet att vissa av de saker som anses vara bara för tjejer är ok, medan andra inte är det eftersom han har snopp?Och hur, hur, uppfostrar man en son (eller dotter) som tycker att det är naturligt att dela ansvar för hus, hem och barn mellan båda parter i förhållandet om man lär dem att det finns "tjejgrejer" och "killgrejer"?
    Jag har alltid medvetet eller inte visat klart och tydligt att jag anser det finnas pojk och flick saker......Har levt ihop med en man som över sin döda kropp skulle visa sig i rosa, han bär knappt min handväska om jag ber honom.
    Vi bägga har format sonen på det sättet vi har formats.
    Till min poäng.
    Han tvättar, lagar mat, städar allt som ska göras i hemmet. Precis lika ofta som jag.
    Han ska vara pappa ledig hälften av dagarna
    Han vabbar lika ofta som jag

Att göra skillnad på pojkar och flicker betyder inte att dom kommer att bli mammas pojkar utan något förnuft överhuvudtaget!!
  • Consuela BananaHammock
    grisekno skrev 2009-05-25 17:39:04 följande:
    Okej. Men pappans reaktion kommer ju ändå av att han lärt sig att rosa inte är en pojkfärg. Vilket han också lär sina söner.
    Säkerligen. Vet inte vart du vill komma riktigt :)
  • Consuela BananaHammock
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:45:22 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:41:17 följande:
    Jaså? Vad baserar du det på? I många andra kulturer bär män klänningsliknande plagg. De anses inte vara det minsta omanliga i sina samhällen, i sina sociala strukturer.
    Men lever vi i dom kulturerna.
    Vad är det för forsknings fynd du söker......Min åsikt räknas inte lika högt som din?
  • Consuela BananaHammock
    grisekno skrev 2009-05-25 17:46:20 följande:
    Men tycker du inte att det är LIIITE löjligt att han knappt vill hålla din handväska? Vad är han rädd för? Att andra grabbar ska se honom som lite fjollig? Att de inte ska förstå att det är din handväska om du är i närheten?Min man har inte heller gärna rosa. Eller starka färger över huvud taget. Men det är hans val, så länge han inte lär en eventuell son att det är fel för pojkar att gilla rosa.
    Om jag tycker det e löjligt....njäe...bryr mig inte så mycket. Han e väldigt manlig om man kan uttrycka sig så :) Men är den mest ansvariga man när det gäller hus, hem och barn.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!