Inlägg från: Helena Gordon |Visa alla inlägg
  • Helena Gordon

NI förstör mitt barn!

Det är för mycket "åh du saliga ande" snack i denna tråd. Man ska vara så avig som möjligt och är man i närhetet av det som kallas "samhällets norm" så är man en ohälsosam, fördomsfull och minst sagt outbildad idiot som vägrar utvecklas.

• Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-25 16:56:07 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 16:53:07 följande: Det är ännu bättre att klä sina barn som barn. Punkt där.
    Jag klär mina barn som barn? Hur klär du dem?
  • Helena Gordon
    Jävelunge skrev 2009-05-25 16:56:29 följande:
    Men varför skall ni lära era barn att peka finger åt andra eller att det finns olika kläder för olika kön? Du kan ju klä din unge hur du vill. Men respektera att andra vill ge sina barn full frihet att vara den de är.
    Det där var det mest korkade inlägget idag. Tror du på fullaste allvar själv att det är som du skriver?

Har sagt sen denna tråds start att jag accepterar FULLT UT om någon annan klär sin son i klänningar osv, men JAG vill inte göra det. Det är mindre accepterat.
    (för den delen finns det ju faktiskt kläder för olika kön - det har det alltid funnits)
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:01:22 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 16:59:47 följande: Nej, du klär dina barn som pojkar och flickor. Jag har inga barn, men om jag får några kommer jag att köpa likadana kläder till både flickor och pojkar.
    Jaså? Jag klär inte min son i klänning. Det betyder inte att min son har en blå garderob och min dotter en rosa.
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:02:54 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 16:59:11 följande: Det är därför det är negativt att använda sig av ord såsom "normal". Det antyder att det som ligger nära normen är det enda rätta.
    Nja, däremot kanske att det är vad de flesta anser är rätt. Men det betyder inte att det är det ENDA rätta.
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:05:27 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:03:07 följande: Nej, men du klär dem ändå efter kön. Det sa du ju själv.
    Ja, jag gör det ofta. Men båda mina barn har kläder jag skulle klassa som unisex. Dottern har en del, svart, blått, grönt osv. Sonen har mycket rött, lila, osv osv. Men jag tycker inte att min son skulle vara fin i klänning eller nåt alltför "flickigt". (för tom du ser väl när något ska vara flickigt - eller ser du en blommig spetsklänning och undrar om den är till en pojke eller flicka?)
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:07:21 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:04:20 följande: Det säger att de är bättre, för att det passar de flesta. De som inte passar in är alltså sämre. För att hårddra det.
    fast så där kommer det alltid att vara - det kommer ALLTID finnas en majoritet - vad det än gäller!!! Visst kan det tyckas vara tråkigt - men tyvärr kommer det nog alltid att vara så.
  • Helena Gordon

Haha -  nu har det nya uttrycket blivit : "Ja, begränsa din unge så mycket du vill..."
    Istället för att säga "Det är okej att du väljer att göra som du vill".

• Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:32:46 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:09:50 följande: Det är "flickigt" enligt vår sociala struktur. Egentligen tillhör inte klänning vare sig pojkar eller flickor.
    Vadå egentligen?
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:39:30 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:36:36 följande: Klänning anses "flickigt" i vårt samhälle, ja. Det betyder inte att klänningen tillhör flickan.
    Anses flickig? De är skapade för flickor/kvinnor. I vissa undantag då de görs i andra mått för att kunna säljas i "drag-stores".
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:43:42 följande:
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-25 17:37:30 följande: Har du sett andra forskningsfynd? Vill du dela med dig, i så fall?
    Har du? (som jag kan ha missat)
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:45:22 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:41:17 följande: Jaså? Vad baserar du det på? I många andra kulturer bär män klänningsliknande plagg. De anses inte vara det minsta omanliga i sina samhällen, i sina sociala strukturer.
    Klänningsliknande plagg?

Men jag antar att du förstår vad jag menar när jag talar om "klänningar". Trodde iaf inte att vi diskuterade att köpa kiltar eller någon slags muslimsk dräkt.
  • Helena Gordon
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-25 17:49:03 följande:
    Om jag tycker det e löjligt....njäe...bryr mig inte så mycket. Han e väldigt manlig om man kan uttrycka sig så :) Men är den mest ansvariga man när det gäller hus, hem och barn.
    nä så kan man inte uttrycka det, för män var annorlunda för 300 år sedan så man kan inte säga vad som är manligt eller inte ....osv osv osv osv...
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:50:38 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:44:53 följande: Om det är källor du är ute efter delar jag gärna med mig. Bussey, K., & Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological Review, 106, 676-713. Bussey, K., & Bandura, A. (2004). On broadening the cognitive, motivational, and sociostructural scope of theorizing about gender development and functioning: comment on Martin, Ruble, and Szkrybalo. Psychological Bulletin, 130, 691-701. Crain, W. (2005). Theories of development – concepts and applications. New Jersey: Pearson Education, Inc. Pajares, F. (2006). Self efficacy during childhood and adolescence: implications for teachers and parents. In F. Pajares & T. Urdan (red.), Self-efficacy beliefs of adolescents (s. 339-367). Greenwich, Conn.: IAP – Information Age Pub., Inc. Vilka källor har du/ni?
    Och dem har genom forskning bevisat att man begränsar sina söner genom att säga nej till klänning?
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:53:05 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:48:31 följande: Det hör väl inte hit. Ser alla klänningar likadana ut, menar du? Jag pratar inte om kiltar, utan om afrikanska "dresses" eller vad de nu kallas. Det har jag dock ingen källa på.
    Fast nu undrar jag om du bara försöker bortförklara resonemanget. Vem vet, om min son vill ha en afrikansk dräkt - kanske att han får en. Om den är fin. Men jag skulle inte köpa någon volangklänning med pussmunnar på.
  • Helena Gordon
    grisekno skrev 2009-05-25 17:55:55 följande:
    Jag antar att du var ironisk nu. Ändå blir jag förvånad om du inte själv tycker att manlighet idag är skillnad mot manlighet för 300 år sedan
    Jo jag var ironisk. Detta var ett tidigare argument i tråden. Vad som var manligt för 300 år sedan rör inte mig ryggen eller förändrar min syn på manlighet idag.
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-25 18:00:10 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:55:06 följande: Jag köper inte ditt "klänningar tillhör flickor och så är det bara". Det stämmer uppenbarligen inte då män bär klänningar i andra kulturer. Därför tog jag upp det.
    tillhör och tillhör, klänningarna jag talar om är skapade för flickor. Sen är det nog helt ok om en pojke vill köpa en sådan för det.
  • Helena Gordon
    StilaM skrev 2009-05-25 18:33:32 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:55:06 följande: Vem har sagt att resonemanget handlar om volangklänningar med pussmunnar. Låter ju alldeles förskräckligt! :P
    Det var ett fruktansvärt exempel. För att klargöra att jag inte talade om "afrikanska dressar" - för män.
  • Helena Gordon

Skyller inte ett dugg på mobbing. Det är väl upp till var och en som förälder att lära sina barn att behandla människor med respekt - oavsett vad de har för klädval, kön, etiskt ursprung osv. Som följd av att jag inte skulle köpa en klänning (ex) så blir inte mina barn automatiskt elaka mobbare.

• Helena Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-26 20:30:24 följande:
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-26 20:22:06 följande: Men suck. Det är väl skit samma om världen finns eller inte - frågan var om ni tyckte att vad han nu heter, dansken, såg bra ut i kläderna när han spelade Aragorn eller inte. Allt annat är trams i frågan.
    Den tanken har slagit mig innan. Och Ja, jag tycker att "Aragorn" är snygg - men skulle han komma och traska nerför storgatan i den utstyrseln skulle de mer bli märkligt. Likaså tycker jag att "Arwen" är enormt vacker i den filmen, men skulle inte klä mig som henne själv.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!