• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Maggis Nervis
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 14:12:14 följande:
    Mycket av det kommer också genom instinkt...
    haha, vaddå för instinkt? Menar du att flickor automatiskt vaknar upp en dag och tänker "oj, klänning är ett plagg för mig, min bror kan absolut inte ha det på sig"

Eller kanske: Gunhild 20 år tänker: Jag måste välja ett jobb inom vården, det är kvinnogöra, elelr nej, min uppgift här i livet är att föda barn och vidareproducera min mans gener.

Instinkt my ass...
    Gå och rösta den 7:e juni!
  • trädis
    anna450 skrev 2009-05-23 14:13:40 följande:
    Ja dom har sagt tidigare i tråden att det skulle deras män få göra utan att dom skulle bry sig!
    mmm.. säkert..

det är ju lätt att svara en sak här inne, men sen när man är på väg ut med sin man på stan eller till coop för att handla så skulle jag vilja se den kvinna som inte reflekterar över att hennes man tar på sig klänning eller nåt annat typiskt kvinligt.
    världens lyckligaste mamma
  • Litheo
    anna450 skrev 2009-05-23 14:13:40 följande:
    Ja dom har sagt tidigare i tråden att det skulle deras män få göra utan att dom skulle bry sig!
    Ok
    Ja, skulle min man komma hem med en klänning skulle jag uppenbarligen tro att han var transa och min syn på honom skulle ändras radikalt. Skulle nog aldrig kunna vara gidt med en transa

Nu är det ju inte sagt att pojkar blir transor bara för de har klänningar men lite måste man styra och sätta gränser. Pojkar är pojkar och flickor är flickor, två helt olika kön och det är så samhället ser ut! Klart de ska få leka och ha roligt men det får ju inte gå överstyr!
    ♥ღ♥ Stolt mamma till Theo 3,5 år & Isa som är beräknad komma i aug! ♥ღ♥
  • Ablan
    anna450 skrev 2009-05-23 14:15:14 följande:
    Så du skulle tycka att det vore okej om din man tog på sig din klänning och hade pumps,leggins och sa:kom nu älskling nu ska vi åka till affären??
    jag skulle nog ta det som ett skämt först men om han envisades, why not?
    Jag använder slips ibland, det är inte värre än att en man har pumps.
    Jag vill att han ska vara lycklig och gör det honom lycklig så skulle jag givetvis stötta honom i det.
  • anna450
    Litheo skrev 2009-05-23 14:16:46 följande:
    Ok Ja, skulle min man komma hem med en klänning skulle jag uppenbarligen tro att han var transa och min syn på honom skulle ändras radikalt. Skulle nog aldrig kunna vara gidt med en transa Nu är det ju inte sagt att pojkar blir transor bara för de har klänningar men lite måste man styra och sätta gränser. Pojkar är pojkar och flickor är flickor, två helt olika kön och det är så samhället ser ut! Klart de ska få leka och ha roligt men det får ju inte gå överstyr!
    Precis vad jag menar!:)
  • Helena Gordon
    Airlee skrev 2009-05-23 14:14:18 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 14:11:35 följande: Det handlar fortfarande om något större och viktigare än att klä sina söner i klänning. Ingen vill tvinga dig att göra det. Men jag tycker som sagt, helt uppriktigt, att du borde fråga dig själv vad det är som gör att du har så starka åsikter om hur människor bör klä sig och varför du skulle reagera så negativt på att se människor klä sig på ett sätt som går emot könsrollerna. För din egen skull.
    Åh du saliga ande...

Ja, jag ska granska mig själv en kvart eller två. För min egen skull.
    Starka åsikter? Jag trivs med "könsuppdelningen" till en viss del. Min dotter älskar att pula i garaget, min son älskar att pyssla med mitt hår och leka med mitt smink. Det gör mig inget.
    Men det finns gränser.
    Jag är väl en fruktansvärd människa då, men jag vill att män ska vara män...  (är dem sedan transsexuella, homosexuella, transvestiter osv gör det mig inget alls - jag har homosexuella vänner).  Men en framtid där män och kvinnor ska se likadana ut låter trist!
  • Airlee
    Litheo skrev 2009-05-23 14:16:46 följande:
    Nu är det ju inte sagt att pojkar blir transor bara för de har klänningar men lite måste man styra och sätta gränser. Pojkar är pojkar och flickor är flickor, två helt olika kön och det är så samhället ser ut! Klart de ska få leka och ha roligt men det får ju inte gå överstyr!
    Nej, hemska tanke. Folk skulle ju kunna bli lyckliga.
  • Maggis Nervis
    trädis skrev 2009-05-23 14:16:21 följande:
    mmm.. säkert.. det är ju lätt att svara en sak här inne, men sen när man är på väg ut med sin man på stan eller till coop för att handla så skulle jag vilja se den kvinna som inte reflekterar över att hennes man tar på sig klänning eller nåt annat typiskt kvinligt.
    Min gubbe har flera såna där omlotthistorier som ahn går med. fler än mig faktiskt.
    Gå och rösta den 7:e juni!
  • Helena Gordon
    Maggis Nervis skrev 2009-05-23 14:15:58 följande:
    haha, vaddå för instinkt? Menar du att flickor automatiskt vaknar upp en dag och tänker "oj, klänning är ett plagg för mig, min bror kan absolut inte ha det på sig" Eller kanske: Gunhild 20 år tänker: Jag måste välja ett jobb inom vården, det är kvinnogöra, elelr nej, min uppgift här i livet är att föda barn och vidareproducera min mans gener. Instinkt my ass...
    Vad smart du låter!
Svar på tråden NI förstör mitt barn!