• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • CuteElliz
    hannaliza skrev 2009-08-14 14:51:53 följande:
    McQueen låter lite queer faktiskt Min pojke brukar matcha sin blixtentröja med prinsesskjol och det funkar fint.
    jag menar det... så då kan man ju egentligen inte påstå att en tröja med Blixten McQueen bara är för ena könet...
  • JuliaåRonjasmammis
    CuteElliz skrev 2009-08-14 13:09:33 följande:
    hmm... ska man nu tänka lite närmre kring det där med särbehandling osv... varför heter då Blixten McQueen just McQueen i efternamn...?? borde han inte heta McKing istället isf...?? King betyder ju faktiskt kung, vilket innebär att det är manligt, medan Queen betyder drottning, som ju faktiskt är feminint...
    : - D

: - D
  • Noran

Det gör väl inget att nån påpekar att det är lite tjejigt med glitter. Min son är väl medveten om vad som är killigt och tjejigt. Om han har halsband eller kjol på sig brukar han ta av det när vi går bort. (För att slippa uppmärksamheten. Jag tycker det är bra.) Men hemma går det bra även när vi har gäster. Och han är lika stolt när han visar upp sitt hello kittyplåster som batman-plåster. Ett är killigt och ett tjejigt, men inget är bättre än det andra.

• Mango Morsan

Har inte läst igenom tråden, men måste bara berätta..
    Min son klippte håret i våras, han var då 3½ år.. och efteråt fick han välja färg.. Rosa. Självklart fick han det! Men vi fick mycket blickar på stan :( Lika så för han har en röd vagn..
    Skärp er alla som inte kan "låta alla barn ha allt"!

• CuteElliz

när jag läser alla era inlägg i den här tråden (dom jag orkat läsa vill säga ) så blir jag nästan skrämd av att jag själv ska ha barn i mars... jisses... varför inte bara låta barnen vara just barn så länge som möjligt...?? dom måste väl inte "skolas" in i "vuxenvärlden" direkt från födseln...?? det är ett privilegium att få vara barn så länge som möjligt... tycker jag iaf...

• Mittilvet

Har bara läst TS men tycker att det är bra att han lär sig av någon iallafall, tråkigt att det inte kommer från föräldrarna dock som man iaf hoppas har bra abitioner gällande att skapa en fungerande social varelse.

• laGoldfish

Har bara läst ts men jag kan inte annat än hålla med. Sen jag blev mamma har jag börjat inse att det är andra föräldrars intorkade åsikter som är de tyngsta motgångarna. I en perfekt värd skulle alla barn få fortsätta vara som de är och bli bättre mänskor för det. Min son ska nog få ha hur många hello kitty spännen han vill!

• två lingon och ett blåbär
    Mittilvet skrev 2009-08-18 01:15:38 följande:
    Har bara läst TS men tycker att det är bra att han lär sig av någon iallafall, tråkigt att det inte kommer från föräldrarna dock som man iaf hoppas har bra abitioner gällande att skapa en fungerande social varelse.
    Vet inte om jag misstolkar ditt inlägg, men menar du att ett barn som väljer kläder "över genusgränserna" inte blir en socialt fungerande person?!?
  • JackAnneli

Måste skriva vad jag tängt. om inte affärerna gör pojk kläder i andra färger än blått och grönt (det är ju det man ser mest av) Så kommer jag börja handla flick kläder till sonen 7 mån.
    ibland kan man hitta andra färger men sällan.

Min lilla kille är alltså nästan alltid blå eller grön och det får jag kommentarer om.
    Titta han är blå/ grön idag oxå!
    har han bara blå gröna kläder? Nej men mestadels kolla i affären pucko!:)

Så av det att dömma så är killarna bara blåa och grabbiga så får man höra det och skulle dem ha en blomma på tröjan så får man höra det! Folk ska bara gnälla så är det!

• vickis75

Wille fick höra precis samma när han gick till förskolan med rosa/lila Dora-strumpor. Och personalens reaktion var "Nämen, så små barn är väl inte medvetna om färgers "könstillhörighet"?!". Nähäpp! Wille älskade sina strumpor men vägrade använda dem bland andra barn igen. *muttrar surt*

Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdrakens365.wordpress.com -
  • Noran
    JackAnneli skrev 2009-08-20 10:26:00 följande:
    Min lilla kille är alltså nästan alltid blå eller grön och det får jag kommentarer om. Titta han är blå/ grön idag oxå! har han bara blå gröna kläder? Nej men mestadels kolla i affären pucko!:)
    Att affären har mestadels blå kläder är ju ingen ursäkt. Det går faktiskt att hitta andra färger!
  • Machapuchare

Varför finns det en indelning i "pojk" respektive "flick" kläder för småbarn?? Jag kan inte förstå det.. De är BARN. De behöver sköna, praktiska kläder att leka i, ibland behöver de fina kläder att vara fina i.
    Jag föredrar den indelning som polarn och pyret har infört där kläderna är sorterade efter färger, inte att de är "tänkta" för pojkar eller flickor.

• Mittilvet

två lingon och ett blåbär skrev 2009-08-20 10:03:17 följande:

Vet inte om jag misstolkar ditt inlägg, men menar du att ett barn som väljer kläder "över genusgränserna" inte blir en socialt fungerande person?!?
    Jo, det blir de kanske när jag tänker efter.

Tjejen börjar jobba på Loomis och skaffar sig flatkompisar och killarna blir pryl och inredningsfantaster och har matlagningsgrupper så visst blir de social fungerande varelser.

I sina slutna små grupper.

Svar på tråden NI förstör mitt barn!