Inlägg från: Clarissa83 |Visa alla inlägg
  • Clarissa83

NI förstör mitt barn!

gormisen skrev 2009-05-24 22:03:12 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-05-24 21:45:48 följande:
    Så bra sagt!!!! Tack!
    Jag bara antar att era sambos gör detsamma när de vill känna sej fina då. Ni behöver ju inte ta exemplen på det viset, trodde jag faktiskt "ni" förstod bättre. Men ska förståelsen bli bättre bland barnen så skulle ju de vuxna måsta ta itu med det i första hand, eller hur? Missförstå om ni absolut nödvändigt vill det. Jag har sagt mitt i 50 förstådda inlägg, välj att fokusera på det ni inte begriper er på då.
  • Clarissa83

Arne Anka skrev 2009-05-25 12:55:00 följande:

Ja, så är det, men sån är världen, och det är absolut fel. Men du som vuxen kan konstatera att det är fel, ditt barn kan det INTE. Så återigen, slåss på barikaderna för din egen sak, men lämna barnen utanför tills den dag du lyckats ändra folks attityder. Då, och först då, är det läge att sätta på din son klänning/smink osv. För det är inte du som blir retad mobbad, det är ditt barn, och att du inte ser det, och dessutom anser att det inte är helt befängt att ens ta risken, är... trist, för att uttrycka det milt.
    Tack... Normalisera FÖRST, uppfostra sedan efter det. Tror jag nämnt det förut
  • Clarissa83
    TessaS skrev 2009-05-25 13:08:20 följande:
    Men hur kan det bli normalt om man talar om för alla barn att "sådär får du inte klä dig förrän alla andra killar kan klä sig så"...
    Ja det är upp till er att fundera ut, ni som har planer på att förändra samhället, inte jag. Det kanske tar några genereationer, men det är det väl värt, eller? Rom byggdes inte på en dag.
  • Clarissa83
    TessaS skrev 2009-05-25 13:26:20 följande:
    Hahaha, båda delar... är en sucker för "Tidsresenärerna" på TV också... pinsamt men sant
    Haha klockrent att du citerar direkt från teven Nu fick jag större respekt för dej och hur påläst du verkade vara

Skämtåsido. Det handlar för fasiken inte om ROM! Det var en metafor, se om du hittar det på någon kanal.

Jag kommer också göra mitt bästa för att förhindra mobbning och trakasserier från mina barns sida Men oavsett vad det verkar handla om så är det som någon sa, ett maktbeteende. Man kan komentera precis vad som helst om man verkligen vill det bara för sakens skull. Jag o min sambo kommer ju faktiskt inte att ändra vad vi tycker om, för att ge barnen en annan vidvinkel. Det måste få finnas saker man gillar och inte gillar, även om det är "bara" för att det är så vi är inpräntade från samhället. (som om jag inte skulle göra annorlunda om jag själv ville då, antagligen.. det råkar vara så att jag gillar det feminina och det maskuina som det ÄR. Shoot me.)
  • Clarissa83
    trädis skrev 2009-05-25 13:37:03 följande:
    *applåderar* jättebra inlägg!Hej Clarissa! du fortsätter att pissa i motvind ser jag! hahha
    Haha, tänkte precis på dej Jag är sjuk, behöver ett motgift!!
  • Clarissa83
    TessaS skrev 2009-05-25 13:45:34 följande:
    du missade uppenbarligen mitt "båda delar" men men... jag bjuder på den då. Kul att få dig att skratta mitt i allt elände.Jag ser inte hur det kan vara ett maktbeteende när jag låter min son ha på sig vad han vill. Jag har inte sagt att du inte få gilla/inte gilla vad du vill... det jag tycker är synd att är att du bara skulle få gilla en viss sort av nåt... eftersom du har tuttar.
    Eh?? Att mobba är ett maktbeteende, få trycka ner nån. Inte att Du utför nån form av det. Jag är ju själv för att mina barn kommer få välja vad de vill ha på sej själva.
  • Clarissa83

Vad är trashkläder? Hela, rena kläder kommer då jag att sätta på mitt barn iaf, om det var något sådant du tänkte på. Men antagligen inte.

Flickkläder fanns inte, men tydligen trashkläder. Intressant.

• Clarissa83
    FannyGioia skrev 2009-05-25 16:37:18 följande:
    Låt bli ord som "normalt" när det handlar om barn, skulle jag vilja säga. Nej, förresten, låt bli det helt och hållet. Vad är normalt? Inget gott kan komma från sådana värderingar.
    Göra det acceptabelt då, om det passar fröken bättre.
  • Clarissa83
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:32:46 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:09:50 följande:
    Det är "flickigt" enligt vår sociala struktur. Egentligen tillhör inte klänning vare sig pojkar eller flickor.
    Nej och inte byxor heller. Varför lindar vi oss inte bara som mumier istället? Alla likadana, sen kan ingen bli mobbad pga det iaf. Om inte tjejerna har rosa lindor dvs.
  • Clarissa83
    StilaM skrev 2009-05-25 18:45:18 följande:
    Men var slutar vi kräva absolut självutplåning av våra barn? Varför ska jag lära mitt barn att hennes instinkter och preferenser är fel och gör henne till lovligt byte för mobbare? Varför ska mitt barn tro att det är något fel på henne som gör att hon alltid måste rätta sig efter normen och majoriteten, istället för att leva efter sina övertygelser? Hur ska vi hantera musikval, politikval, partnerval, gymnasieval, yrkesval, hur-mycket-alkohol-jag-dricker-på-festen-val osv?
    word!
  • Clarissa83
    fruWasberg skrev 2009-05-25 18:53:40 följande:
    "Alla likadana" -Det är ju precis så som jag uppfattar att ni vill lära era barn, alla att är du tjej har du vissa kläder och är du kille så har du andra = Alla likadana inom samma könsgrupp.
    Alla likadana för mej är när man suddar ut gränsen för feminint och maskulint. Tycker den gränsen kan få var kvar, men såklart så ska vem som helst som VILL det få passera den oavsett kön och utan att folk ska se ner på den personen för det. Men att se ner på någon och eller ge en kommentar är två vitt olika saker.Jag kan kommentera saker mina vänner tycker eller står för utan att se ner på denne för det.Det handlar alltså inte om kläder utan om attityder och man kan inte börja med de stackars barnen som måltavlor för något man inte lever i till övertygelse själv ens än gång.
  • Clarissa83

Helena Gordon skrev 2009-05-25 19:01:31 följande:

Skyller inte ett dugg på mobbing. Det är väl upp till var och en som förälder att lära sina barn att behandla människor med respekt - oavsett vad de har för klädval, kön, etiskt ursprung osv. Som följd av att jag inte skulle köpa en klänning (ex) så blir inte mina barn automatiskt elaka mobbare.
    Lättare att plana ut omgivningen tydligen. Sunt förnuft och hederlig uppfostring räcker inte längre...
  • Clarissa83
    fruWasberg skrev 2009-05-25 19:05:24 följande:
    Barnen blir måltavlor för att det finns trångsynta föräldrar som "vill ha det som det alltid har varit" och indirekt för över värderingar om att det finns ett "fel" sätt att tex klä sig, tycker jag.Läs gärna bakåt om mina erfarenheter när min son ville vara lucia. Du förutsätter det värsta, att barnen kommer att bli mobbade/retade om de sticker ut. Det behöver inte bli så.Om du inte orkar leta tillbaka i tråden, så var det hans val, jag berättade om att hans kompisar kanske skulle reta honom, han svarade att han struntade i dem! Hade jag nekat honom så anser jag att jag förmedlar att det är bäst att passa in, annars blir du retad, OCH lägger därmed skulden på den som eventuellt skulle bli retad.Jag vet inte om det alltid är bra att befara det värsta, jag tycker nog att det är bättre att ta i problemen om de uppstår.
    Varför tror jag det värsta i varje utstickande fall? Gör jag ju inte. Det finns många som sticker ut i dagens samhälle med eloger. Handlar om mer än att sticka ut. Och jag är inte trångsynt, jag har det bra som jag har det till det kommer ett alternativ jag känner passar lika bra eller bättre. Men på något vis är det rotat i mej att jag är kvinna, en del av stammen och min sambo, andra halvan av stammen. Finns ingen anledning att radera olikheter när man kan förebygga respektlöshet.
  • Clarissa83
    fruWasberg skrev 2009-05-25 19:20:12 följande:
    Vem vill "radera olikheter"? Varför kommer detta påstående ständigt tillbaka? Eller har du inte orkat läsa det som har skrivits idag, eller är det så att du faktiskt inte förstår att det är skillnad mellan att våra barn får mer att välja på, vilket inte gör oss mindre olika, och att olikheterna ska raderas.Okej, jag trodde att du var en av dem som skrev att du vill skydda ditt barn, och därför klä dem enligt vad som förväntas, men jag misstog mig tydligen, förlåt!"Jag är inte trångsynt" - Där håller jag inte med dig, jag tycker att det är trångsynt att hålla fast barnen i traditionell klädsel, OM DE SJÄLVA HAR ANDRA ÖNSKEMÅL, tex att sonen vill ha klänning. Om du har det bra eller inte, och att du är kvinna, tvivlar jag inte ett dugg på! Din sista mening förstår jag inte tyvärr..?
    OM DE SJÄLVA HAR ÖNSKEMÅL har jag inte sagt att jag kommer neka dom något. Men jag tänker inte erbjuda det jag själv inte skulle tycka var OK. Jo jag vet vad det handlar om, men saken är den, att det låter ju på er som att allt blir bra bara alla blir samma. Hårt draget. Och jag VET att ni enbart vill att allt ska bli accepterat och JAVISST det vill väl jag med! Men det blir inte det förrän alla människor är i samförståelse om saken, vilket långt ifrån många är då de flesta är lika "trångsynta" och fast i gamla mänster som jag. Som tur är lider vi inte vad det verkar nämnvärt.

Hoppas jag gjorde mej någorlunda tydlig nu, läser resten sen när jaghinner.
  • Clarissa83

Arne Anka skrev 2009-05-25 20:23:28 följande:

Ok, så det är rätt av dig att döma andra människor för vilka smeknamn de har på sina barn, men inte ok för oss som inte vill att våra barn ska ha klänning allena för att de inte vill att de ska riskera att bli mobbade. Så länge det finns fördomar och folk som dömer andra, såsom du ger ett ypperligt prov på med din kommentar, då kommer jag fortsätta vara försiktig med att göra mitt barn sårbart för puckon (jag säger inte att du är det). Å andra sidan, du har än så länge inte bemödat dig att svara på ett enda inlägg från mig, men jag är väl man inte inte värt mödan eller nåt.För övrigt kallar jag min dotter "Trasan",vilket härstammar från ett ord, "Tjejtrasa", som min sambo gillar, jag tyckte det var jättegulligt, och vips blev vår dotter ett objekt, en sak, en.... Trasa. Fy på oss.
    Absolut så rätt. Jag är glad att en karl med rediga åsikter är med och argumenterar! *skickar blomma*
  • Clarissa83
    Emmel skrev 2009-05-25 21:51:18 följande:
    Information: jag gillar bögar, en av mina bästa vänner är invandrare OCH muslim... Jag ÄR hetro och svensk sedan genarationer tillbaka... Och jag tycker att klänning är för tjejer! Det ÄR omanligt med volangklänning på en man, så är det bara. Jag är MOT mobbning och kommer bli djävligt förbannad på mina barn om de mobbar någon och även om de kallar oliktänkande för IDIOTER (som TS gör i denna tråd) eller outbildade (som du har gjort).
  • Clarissa83
    Millan83 skrev 2009-05-26 17:43:50 följande:
    Rädda våra barn!
    Från vad? Menar du att din sambo inte klarat sej bra här i livet på de normer han är uppväxt med? För sent för dom? Vad är för sent? Så länge man lever kan man väl göra skillnad om det är det man vill.
  • Clarissa83

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-26 21:11:58 följande:

THEA och Grodan skrev 2009-05-26 20:44:33 följande:
    Vilken problematik?

*kikar in och flinar litegrann*
Svar på tråden NI förstör mitt barn!