• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Consuela BananaHammock

Amen godmorgon på er......
    Fortfarande inte överens om att inte vara oöverens?????

• Consuela BananaHammock
    Pallas skrev 2009-05-24 03:45:50 följande:
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 20:21:16 följande:
    Att det finns två olika åsikter betyder inte att båda är lika rätt. Du tycker inte att mina barn blir begränsade, men jag ser med egna ögon att de blir det. Jag tycker faktiskt att det är jäkligt respektlöst att förminska deras upplevelser på det viset.
    Lika respektlöst som att du inte anser att att jag inte håller med dig....
  • noraa
    Danitrass skrev 2009-05-21 20:52:16 följande:
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig. Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till! TACK FÖR DET, PUCKON!!
    Min son är bara 18 månader så han har inte börjat engagera sig särskilt mycket i vad han ska ha på sig. Han har också några plagg med Hello Kitty, för att vi tycker att det är fina, roliga och färgglada tryck.

Jag kan inte i min vildaste fantasi ens börja begripa varför vuxna människor känner att de måste manifestera sina barns kön med hjälp av kläder och prylar. Barn är individer och dom är som dom är oavsett vad de har för kläder på sig. Jag tror inte att kläder man bär som barn har någon avgörande skillnad för hur man utvecklas och vem man kommer vara som vuxen. Glitter är glitter och traktorer är traktorer och min pojke gillar båda delarna. Jag skulle, liksom du TS, bli irriterad om någon talade om för honom att det inte är lämpligt med glitter eller katter utan mer passande med något annat.

Det viktiga måste vara att alla barn känner att de är perfekta och underbara precis som dom är, oavsett vad de har för kläder på sig.
  • Dorian Ertymexx

Helena Gordon skrev 2009-05-24 11:44:49 följande:

Beror ju på vad du menar ...   Fördjupa dig en aning.
    Jag är emot klassamhället, alltså att det finns arbetarklass, medelklass, överklass etc, och att ens möjligheter och liv begränsas av vilken klass man föds in i.
  • Consuela BananaHammock

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 11:54:17 följande:

Helena Gordon skrev 2009-05-24 11:44:49 följande:
    Jag är emot klassamhället, alltså att det finns arbetarklass, medelklass, överklass etc, och att ens möjligheter och liv begränsas av vilken klass man föds in i.
    Men den begränsningen är det ju upp till dig att bryta. Du gör väl vad du vill med ditt liv.
  • Helena Gordon

Fast det har ju ändå utvecklats från ett kittymärke, till att klä sin son i klänning, toffsar osv och på det ska man bli förvånad och förbannad över att "han" misstas för en flicka. Vilket inte är så konstigt då det är så samhället ser ut, vare sig man vill eller inte. Har sagt det förut - jag accepterar vad andra väljer, men jag är ingen sämre mamma för att jag INTE vill klä grabben i vad jag tycker är flickkläder.

• Dorian Ertymexx

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-24 11:56:45 följande:

Men den begränsningen är det ju upp till dig att bryta. Du gör väl vad du vill med ditt liv.
    Eh, ja, för precis så enkelt är det, eller hur...
  • Consuela BananaHammock

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-24 11:57:29 följande:

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-24 11:56:45 följande:
    Eh, ja, för precis så enkelt är det, eller hur...
    På vilket sätt skulle det vara svårt??
  • Helena Gordon
    Helena Gordon skrev 2009-05-24 11:44:49 följande: Jag är emot klassamhället, alltså att det finns arbetarklass, medelklass, överklass etc, och att ens möjligheter och liv begränsas av vilken klass man föds in i.
    Det finns ju också en anledning till att dessa klasser finns.
    Många har slitit för att nå denna "överklass". Jag sket i skolan och orkade inte lägga manken till - så jag ska inte tillhöra nån överklass där min lön som vårdare eller städerska ska vara som en läkarlön. Här i livet får man jobba för mödan.
  • Consuela BananaHammock

Helena Gordon skrev 2009-05-24 12:00:39 följande:

Det finns ju också en anledning till att dessa klasser finns.Många har slitit för att nå denna "överklass". Jag sket i skolan och orkade inte lägga manken till - så jag ska inte tillhöra nån överklass där min lön som vårdare eller städerska ska vara som en läkarlön. Här i livet får man jobba för mödan.
    PRECIS!!! :)
Svar på tråden NI förstör mitt barn!