• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • AnnaT

Tror du att han kommer vara ledsen för det när han blir stor?
    tror snarare tvärrt om vet massa killar som hade glitter och sånt när dom var små men som nu bara skämms för det.
    Jag tänker lära min son att inte ha tjej saker,
    men om ni låter era barn ha det är det erat problem och vi som inte låter våra barn ha det, skyll inte på oss vi måste ju få lära våra barn vad vi tycker är rätt på samma sätt som ni låter era barn ha tjej eller kill kläder.

• Helena Gordon
    Emmel skrev 2009-05-23 21:46:08 följande:
    Nej, det ÄR inte fördom. Det är ett ställningstagande. Jag har inga fördomar mot pojkar i klänning. Jag tycker bara inte att det är fint och att det är flickkläder. Jag tycker att det är ok att flickor har något som är flickigt och pojkar har något som är pojkigt när det gäller kläder. Hur kan du kalla det fördom?
    Håller med till 100 %.
  • EMO 979
    Emmel skrev 2009-05-23 21:42:21 följande:
    Ja, MEN de flesta av oss som INTE vill att våra söner ska ha klänning säger att vi inte tänker säga att det är för att det är flicksaker... Vi tänker inte lära våra barn att vara fördomsfulla mot de som skiljer sig från mängden... Tvärt om. Det enda är att vi inte vill att våra söner ska ha klänning.
    Vad kommer du med för motivering om sonen säger att han vill ha en klänning och du svarar "nej" och han frågar varför säger du nej.....
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-23 21:46:08 följande:
    Nej, det ÄR inte fördom. Det är ett ställningstagande. Jag har inga fördomar mot pojkar i klänning. Jag tycker bara inte att det är fint och att det är flickkläder. Jag tycker att det är ok att flickor har något som är flickigt och pojkar har något som är pojkigt när det gäller kläder. Hur kan du kalla det fördom?
    Du har rätt - fördom är fel ord. Men det är skillnad på att tycka att något är ett flickplagg och att agera efter det, d.v.s. att hindra sonen från att ha klänning.
  • Emmel

Maggis Nervis skrev 2009-05-23 21:44:05 följande:

Min dotter får inte ha bh och stringtrosor finns ingen anledning att sonen ska ha det heller.
    Begränsar du inte barnet då? Vad är skillnaden mellan att säga nej till en klänning och till en barn-bh?
  • Clarissa83

När jag sitter här och känner min dotter böka omkring i magen kan jag känna att den här diskussionen bara är för mkt. Hon kommer få allt hon pekar på (nja typ^^) bara hon kommer ut till den här världen! Men tills hon säger själv vad hon vill ha så väljer jag det åt henne. Hon får väl ta och lita på sin egen mammas omdöme helt enkelt.

• Emmel

EMO 979 skrev 2009-05-23 21:48:13 följande:

Vad kommer du med för motivering om sonen säger att han vill ha en klänning och du svarar "nej" och han frågar varför säger du nej.....
    Jag säger nej. Precis som jag gör när han vill ha en leksak och jag inte tycker att vi ska köpa den.
  • Emmel
    FannyGioia skrev 2009-05-23 21:48:21 följande:
    Du har rätt - fördom är fel ord. Men det är skillnad på att tycka att något är ett flickplagg och att agera efter det, d.v.s. att hindra sonen från att ha klänning.
    Skillnad från vad? Det är ingen skillnad att säga nej till att köpa en klänning för att jag inte tycker att det passar på en pojke, från att säga nej till en typisk pojktröja med massa monster (de gillar jag inte heller och därför kommer ingen av mina barn att få ha en sådan).
  • Clarissa83
    Emmel skrev 2009-05-23 21:55:04 följande:
    Skillnad från vad? Det är ingen skillnad att säga nej till att köpa en klänning för att jag inte tycker att det passar på en pojke, från att säga nej till en typisk pojktröja med massa monster (de gillar jag inte heller och därför kommer ingen av mina barn att få ha en sådan).
    Min dotter har en rosa/röd body med monster på. Det är väl genus om något.
  • Emmel
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 21:56:19 följande:
    Min dotter har en rosa/röd body med monster på. Det är väl genus om något.
    Ja, det är genus!
Svar på tråden NI förstör mitt barn!