• Wilowa

Varning för Idominsalva

Vet ni att Idominsalva innehåller jordnötsolja? En barnläkare berättade att de går ut med den allmänna rekommendationen att man inte ska ge nötter eller jordnötter till barn under tolv år...skrämmande då att en barnsalva innehåller jordnötter. Lika så innehåller armens hudsalva jordnötter och tydligen någon salva eller kräm från Dove (har inte läst innehållsförteckningen själv).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-23 10:11
    Okej, jag kan inte ändra rubriken efteråt, men byt ut "varning" mot "se upp". Min mening var inte att skrämma upp någon, utan att uppmärksamma detta.

• Svar på tråden Varning för Idominsalva
  • Apmor2
    LBA skrev 2009-05-23 10:37:54 följande:
    Läste inte så noga, men handlar det inte om att barnen lätt kan sätta jordnötter i halsen under 12 månader. Därav rekommendatonen från barnläkaren. Inte att själva nötterna kan framkalla allergi.
    Trodde oxå att det var därför, för man kan ju vara allergisk mot vad som helst. Det är väl en av anledningarna man ger som "matprov", man kan ge samma sak i en vecka för att se bla om dom reagerar på det.. Eller?
  • LBA

Ja man ska testa det mesta tycker jag. Vet man att båda föräldrarna kanske är allergiska mot tex jordnötter så kan man ju få åka in och prova på sjukhuset om man är osäker.

• Apmor2
    Cachou skrev 2009-05-23 11:18:20 följande:
    Här kan ni läsa lite mer angâende jordnötter och barn: www.medicallink.se/news/showNews.cfm...
    intressant länk, då fick man bekräfftat att man tänker rätt, ingen fara att testa jordnötter när man är liten då. (det är klart att dom ej ska va hela, för kvävnings risken)
  • Kristin24

Bara läst TS

Är bra att veta om barnet är allergisk mot nötter.
    Våra barn tål nötter så för oss spelar det ingen roll.
    Är väl inte nötter i sig de innehåller utan oljan i så fall.

Go och glad Kexchoklad
  • Wilowa
    Kristin24 skrev 2009-05-23 11:48:50 följande:
    Bara läst TS Är bra att veta om barnet är allergisk mot nötter. Våra barn tål nötter så för oss spelar det ingen roll. Är väl inte nötter i sig de innehåller utan oljan i så fall.
    Det är bara det att jordnöten inte är en nöt!
  • Flower fairy

Jag har skummat tråden lite grann och ngn skrev att man äter ju inte salvan men glöm inte att ämnen även tränger in i huden....

• Dr Mupp

Nu är det så att man är allergisk mot jordnötsprotein. Oljan ska vara fri från proteiner och därmed ok att använda. Nu har vi aldrig använt idominsalva så för oss har det inte spelat nån roll. Dottern utvecklade jordnötsallergi till följd av att hon var sojaallergisk. Soja är som de flesta kanske vet släkt med jordnöten.

Och nej jag skulle inte chansa med jordnötsolja även om det ska vara ok.

• silvermist

jag är inte allergisk mot ätbara jordnötter, men jag reagerar rejält på armens och idominsalvan...vad det beror på vet jag inte. Men jag tror inte på jordnötsallergi....
    Men vem vet

• ljusne76
    Wilowa skrev 2009-05-22 22:31:19 följande:
    Vet ni att Idominsalva innehåller jordnötsolja? En barnläkare berättade att de går ut med den allmänna rekommendationen att man inte ska ge nötter eller jordnötter till barn under tolv år...skrämmande då att en barnsalva innehåller jordnötter. Lika så innehåller armens hudsalva jordnötter och tydligen någon salva eller kräm från Dove (har inte läst innehållsförteckningen själv). TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-23 10:11Okej, jag kan inte ändra rubriken efteråt, men byt ut "varning" mot "se upp". Min mening var inte att skrämma upp någon, utan att uppmärksamma detta.
    Ni ska bara veta min förfäran när jag kom på att det var jordnötolja i idominsalva.
    Jag har en dotter på 7 år som är kraftig allergisk mot jordnötter. Hon kan inte ens vara i samma rum utan att det börjar klia i ögonen.
    Vi fick kom själv på att hon var allergisk mot detta när hon var ca 3 år men fick det inte testat förrän hon var 4,5 år ungefär.
    Jag har alltid använt denna salva när hon var bebis och på hennes lillebror utan att läsa på innehålleförteckningen utom för ca 3-4 mån sedan.

Hon var då lite torr runt nästan och det kliade. Jag tog då min idominsalva och smörjde in henne runt näsan och lite runt ögonen. Hon kom tillbaka till mig ca 1min efter och sa " Mamma det kliar fortfarande". Då slog min "mammainstinkten" in och jag kastade mig över idominsalvan och läste innehållsförteckningen.
    När jag såg ordet JORDNÖTTSOLJA tog jag jag dotter fort som bara den och tvättade hennes ansikte 2 ggr.
    Som tur var blev det ingen reaktion.

Det är inte så lätt att upptäcka att det är jordnötolja i vissa salver eller hudvårdsprodukter eftersom dom skriver ett annat namn Arachis Hypogaea = Jordnötsolja.

Hädan efter läser jag på alla produkter för man vet ju aldrig vad dom innehåller.
  • Vaselin är värre än jordnötsolja

Ni oroar er för en ynka ingrediens som jordnötsoljan. Ni kanske borde ta en titt på den första ingrediensen i innehållsförteckningen (vilket innebär att den innehåller den ingrediensen mest). Och det är inget mindre än vaselin. Ta er gärna tid och se efter vad ni smörjer in era barn med, vaselin innehåller petroleum, det vill säga råolja. Råolja är ju det vi kör våra bilar med, det vi skapar asfalt av, det som oftast sägs vara cancerogent.

• Wilowa
    Vaselin är värre än jordnötsolja skrev 2014-10-20 15:41:40 följande:

Ni oroar er för en ynka ingrediens som jordnötsoljan. Ni kanske borde ta en titt på den första ingrediensen i innehållsförteckningen (vilket innebär att den innehåller den ingrediensen mest). Och det är inget mindre än vaselin. Ta er gärna tid och se efter vad ni smörjer in era barn med, vaselin innehåller petroleum, det vill säga råolja. Råolja är ju det vi kör våra bilar med, det vi skapar asfalt av, det som oftast sägs vara cancerogent.

Nu är det visserligen mer än fem år sedan jag skrev tråden och familjeliv har ändrats flera gånger. Jag ser inte var den ligger nu, men då har jag helt för mig att jag la den under allergi. Att det är jordnötter i den är ur allergisynpunkt mycket mer allvarligt än vaselinet...även om jag vet att vaselin innehåller mycket konstigt.

Mina barn är som sagt var allergiska mot jordnötter, så pass att de ska till sjukhuset för att se om de reagerar luftburet på jordnötter. Då är det viktigt att veta vilka fällor som finns. Värst är sånt som man inte förväntar sig att det ska finnas i så som salvor, buljonger och skumtomtar...

Kul att du startat ett konto bara för att kunna svara i en fem år gammal tråd.
Svar på tråden Varning för Idominsalva