Wilowa skrev 2009-05-22 22:31:19 följande:
Vet ni att Idominsalva innehåller jordnötsolja? En barnläkare berättade att de går ut med den allmänna rekommendationen att man inte ska ge nötter eller jordnötter till barn under tolv år...skrämmande då att en barnsalva innehåller jordnötter. Lika så innehåller armens hudsalva jordnötter och tydligen någon salva eller kräm från Dove (har inte läst innehållsförteckningen själv). TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-23 10:11Okej, jag kan inte ändra rubriken efteråt, men byt ut "varning" mot "se upp". Min mening var inte att skrämma upp någon, utan att uppmärksamma detta.
Ni ska bara veta min förfäran när jag kom på att det var jordnötolja i idominsalva.
Jag har en dotter på 7 år som är kraftig allergisk mot jordnötter. Hon kan inte ens vara i samma rum utan att det börjar klia i ögonen.
Vi fick kom själv på att hon var allergisk mot detta när hon var ca 3 år men fick det inte testat förrän hon var 4,5 år ungefär.
Jag har alltid använt denna salva när hon var bebis och på hennes lillebror utan att läsa på innehålleförteckningen utom för ca 3-4 mån sedan.
Hon var då lite torr runt nästan och det kliade. Jag tog då min idominsalva och smörjde in henne runt näsan och lite runt ögonen. Hon kom tillbaka till mig ca 1min efter och sa " Mamma det kliar fortfarande". Då slog min "mammainstinkten" in och jag kastade mig över idominsalvan och läste innehållsförteckningen.
När jag såg ordet JORDNÖTTSOLJA tog jag jag dotter fort som bara den och tvättade hennes ansikte 2 ggr.
Som tur var blev det ingen reaktion.
Det är inte så lätt att upptäcka att det är jordnötolja i vissa salver eller hudvårdsprodukter eftersom dom skriver ett annat namn Arachis Hypogaea = Jordnötsolja.
Hädan efter läser jag på alla produkter för man vet ju aldrig vad dom innehåller.