• Wilowa

Varning för Idominsalva

Vet ni att Idominsalva innehåller jordnötsolja? En barnläkare berättade att de går ut med den allmänna rekommendationen att man inte ska ge nötter eller jordnötter till barn under tolv år...skrämmande då att en barnsalva innehåller jordnötter. Lika så innehåller armens hudsalva jordnötter och tydligen någon salva eller kräm från Dove (har inte läst innehållsförteckningen själv).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-23 10:11
    Okej, jag kan inte ändra rubriken efteråt, men byt ut "varning" mot "se upp". Min mening var inte att skrämma upp någon, utan att uppmärksamma detta.

• Svar på tråden Varning för Idominsalva
  • Wilowa

Suck! Varför skrev jag den här tråden. jag borde ha vetat hur reaktionerna skulle bli. Tack för mig jag lämnar tråden nu!

• La Lola
    Fru waran skrev 2009-05-22 22:36:33 följande:
    Jag har alltid använt idomin... inga problem, tycker den är kanon. Att den innehåller jordnötsolja vet väl alla?? Det står ju på den....
    Haha, i en perfekt värld läser folk på innehållsförteckningarna.
    Kolla bara hur många som felaktigt skriver/säger Miniform (det heter ju Minifom).
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Loco Madre

Det egentliga problemet med Idominslva är väl att den innehåller zink och alltså är uttorkande.

• blå fisk
    Wilowa skrev 2009-05-22 22:43:20 följande:
    Det är samma sak att stryka den på huden som att äta den. Mina barn är allergiska mot jordnötter och de fick till och med nässelutslag om de satt i samma fåtölj som vi dagen innan ätit jordnötter i. Det finns till och med de som reagerar på en halv jordnöt liggandes i en bil.
    Fast jag vet att just Idominsalva och jordnötsoljan varit uppe tidigare här på FL. Då vet jag att någon skrev att hon själv var allergisk mot jordnöt, men inte reagerade på salvan. Så om man inte är allergisk är frågan om man ökar risken för att utveckla allergi bara genom att använda Idominsalva. Jag kan förstå att man inte köper om man själv är allergisk, men om man inte är det så ser jag inte riktigt problemet.
  • Fru waran

La Lola skrev 2009-05-22 22:45:01 följande:

Haha, i en perfekt värld läser folk på innehållsförteckningarna. Kolla bara hur många som felaktigt skriver/säger Miniform (det heter ju Minifom).
    då är det väl bara jag som är perfekt då miniform ja, den missen är det ju gott om folk som gör, inte jag dock. Jag får väl inse att alla är olika men själv läser jag alltid innehåll på salvor, mediciner och i de flesta fall mat med, det är viktigt.
  • Mollan

Det är ju bara några år sen de tog bort jordnötsoljan från ad-dropparna. Om inte barnet har en känd jordnötsallergi tror jag inte man behöver undvika idomin!

• Amarone Classico
    blå fisk skrev 2009-05-22 22:45:56 följande:
     Så om man inte är allergisk är frågan om man ökar risken för att utveckla allergi bara genom att använda Idominsalva. Jag kan förstå att man inte köper om man själv är allergisk, men om man inte är det så ser jag inte riktigt problemet.
    Mja, det var det jag funderade över också.
  • Wilowa

Okej, jag skrev inte den här tråden för att skrämma slag på någon, jag ville bara uppmärksamma det så att föräldrar själva kan avgöra om de vill smörja sina barn med jordnötsolja. Det är säkert ingen fara om man använder salvan vid typ blöjbyten och sådant för att förebygga. Fast om man har en liten torris med anlag för eksem, så är även risken att utveckla allergier större. Då tycker jag att det är vansinnigt att välja en salva med jordnötsolja i när det finns många utan.

• Wilowa

blå fisk skrev 2009-05-22 22:45:56 följande:

Fast jag vet att just Idominsalva och jordnötsoljan varit uppe tidigare här på FL. Då vet jag att någon skrev att hon själv var allergisk mot jordnöt, men inte reagerade på salvan. Så om man inte är allergisk är frågan om man ökar risken för att utveckla allergi bara genom att använda Idominsalva. Jag kan förstå att man inte köper om man själv är allergisk, men om man inte är det så ser jag inte riktigt problemet.
    Hur man reagerar beror väl på hur allergisk man är. En sköterska på barnmottagningen berättade om en kvinna som fått andningssvårigheter efter att ha smörjt sig med Dove.
  • LBA

Läste inte så noga, men handlar det inte om att barnen lätt kan sätta jordnötter i halsen under 12 månader. Därav rekommendatonen från barnläkaren. Inte att själva nötterna kan framkalla allergi.

Svar på tråden Varning för Idominsalva