Gammal tråd men aktuellt ämne. Vill bara tillägga att även om man är uppvuxen i en trygg familj utan skilsmässa, med två syskon så behöver det inte blir bra.
Mina två systrar - 1 år mellan varann är som hund och katt och bråkat under hela uppväxten, och har idag ingen kontakt med varann. Jag har knappt kontakt med ena systern, vi träffas 1-2 gånger om året. Kusinerna ger varandra paket.
min andra syster har jag mer bättre kontakt med, men ses nästan aldrig. hon har dock ett temperament som gör att hon kan explodera på familjemiddagen eller orsaka drama.
min mamma har ångest för detta och lägger all energi på att min syster inte ska få utbrott om hennes vilja inte sker.
hon har knappt tid med oss andra.
familjemiddagar kan bli stela för man vet inte hur relationerna mellan de två äldsta systrarna är å mamma däremellan som försöker göra det bästa av situationen.
själv önskar jag att jag hade en mormor eller farmor. Båda gick bort när jag var ung. Å jag har saknat och målat upp en charmig bild över det. en farmor att åka och fika hos, hjälpa till och prata minnen.
Jag har en vän som har två syskon som hon knappt har kontak med, och en annan vän, vars bror en dag bara stack och familjen vet att han lever mm men han vill inte ha något med familjen att göra.