• Marie J

Frågor om mat på långflyg

Jag, min sambo samt vår 3-årige son ska åka till Las Vegas om 2 veckor. Nu har jag börjat fundera en del på hur man gör med maten på resan.
    Kan man kolla upp vad det blir för mat någonstans eller blir det en "överraskning"
    Jag måste hursom helst beställa specialkost då jag är vegetarian. Min sambo är en kräsmage o äter varken fisk eller kyckling, och ofta blir det väl just kyckling så då måste jag veta om jag ska beställa special till honom oxå?

Hur mycket/ofta får man mat på en långresa?

Får man ha med egna mackor som man kan ta till när hungern kommer?
    Får man ta med festisar till sonen? (eller är det bara 1 dl som gäller som jag läste någonstans?)

Provade o ringa flygbolaget om dessa frågor men dom hade stängt nu.

• Svar på tråden Frågor om mat på långflyg
  • Namnam

Från LFV hemsida
    "Tänk på att säkerhetskontrollanterna kan göra stickprov på flytande medi-ciner, barnmat och dietmat som tas med. Det innebär att du kan bli ombedd att till exempel visa upp att din receptbelagda medicin har en etikett med ditt namn på eller att smaka av vätska alternativt stryka lite vätska på handen."

• Thegran
    älvanpurjo skrev 2009-05-24 18:27:40 följande:
    ja du enligt dig ja... men skulle du sätta ner dina barn bland 100människor?skulle du det så är jag erädd att barna kryper iväg endå stora. så vägrade... vad skulle dom göra. för övrigt pep karn med... när han tagit bort allt så pep det.. då säger han på engelska kouk ring. alltså kukring. då garva alla så fick han med gå... får se för 3 flyger vi igen... får vi se om han måste visa den
    ni var ju två vuxna, din karl hade väl kunnat hålla dom ett tag?
    tycker inte man ska tumma på säkerheten. Hade blivit förbannad om jag hade sett det som hände.
  • Awiendha

Marie J skrev 2009-05-24 11:14:55 följande:

Jag, min sambo samt vår 3-årige son ska åka till Las Vegas om 2 veckor. Nu har jag börjat fundera en del på hur man gör med maten på resan. Kan man kolla upp vad det blir för mat någonstans eller blir det en "överraskning"Jag måste hursom helst beställa specialkost då jag är vegetarian. Min sambo är en kräsmage o äter varken fisk eller kyckling, och ofta blir det väl just kyckling så då måste jag veta om jag ska beställa special till honom oxå?Hur mycket/ofta får man mat på en långresa?Får man ha med egna mackor som man kan ta till när hungern kommer? Får man ta med festisar till sonen? (eller är det bara 1 dl som gäller som jag läste någonstans?)Provade o ringa flygbolaget om dessa frågor men dom hade stängt nu.
    Köper du mat inne på flygplatsen (efter säkerhetskontrollen) så får du SJÄLVKLART ta med den på planet. Jag har flugit många ggr både över atlanten och till Asien, och brukar alltid köpa med mig godis, dricka och nån bulle/macka. På flygresor som är över 4 tim (tror det är 4...kan vara 3) serveras det alltid ett varmt mål mat, sen är det olika om man får välja mellan olika rätter eller om man får ta det som bjuds (självklart får man annat vid allegi/veg etc).

Ett plan är inte som en restaurang, utan vill du ha med egen mat så får du det, ex. som på tåg. Flyger man i 8-10 timmar måste man kunna kontrollera vad/hur/när man äter, det kan aldrig ett flygbolag bestämma, vi är ju alla olika :)
  • Marie J

Men man får väl betala för drickan?? Min son är inte så förtjust i apelsinjuice och det är väl oftast det som finns? Iofs. går äppeljuice, vatten o mjölk bra
    Men han dricker ganska ofta vilket är bra, så då tänkte jag försöka vara lite förberedd med festis, så då är det alltså OK om vi köper på flygplatsen?

• Elli47
    Pumpkin skrev 2009-05-24 21:53:17 följande:
    Nej, man betalar inte för drickan ombord på långflygningar.
    Jaa det får man göra ibland, det beror nog på vilket bolag man flyger med.
  • Pumpkin
    Elli47 skrev 2009-05-24 21:56:13 följande:
    Ja, okej då. Men normalt sett (med icke lågprisbolag) så får man gratis dryck på planet (kanske inte alkohol alla gånger). Så har det varit med alla flygbolag jag flygit med i alla fall...
  • evaoregon

Marie J skrev 2009-05-24 21:10:14 följande:

Men man får väl betala för drickan?? Min son är inte så förtjust i apelsinjuice och det är väl oftast det som finns? Iofs. går äppeljuice, vatten o mjölk bra Men han dricker ganska ofta vilket är bra, så då tänkte jag försöka vara lite förberedd med festis, så då är det alltså OK om vi köper på flygplatsen?
    På långflygningar till USA så betalar man inte för drycker (om det inte är alkohol). Det brukar finnas annat än apelsinjuice att välja på.
  • evaoregon
    Elli47 skrev 2009-05-24 21:56:13 följande:
    Inte på långflygningar till USA. Det har jag i alla fall aldrig behövt göra annat än om det är alkohol.
  • tandmaja

Ni flyger väl via Chigago eller New York om ni ska tilL LV? Som någon annan skrev så serveras ofta mat på långflygningar och ofta får man välja mellan två alternativ också.Tror absolut inte du behöver ta med något till sonen heller ,det brukar vara väldigt bra service ,speciellt till barn.

De flesta bolag tar inte betalt för mat eller dryck på atlantflygningen men te x Iclandair gör det.De har också mycket enklare matservering.

Däremot har jag en varning om ni nu skulle råka flyga med samma bolag som vi gjorde till Las Vegas för 2 år sedan. Vi flög SAS till Chigago (och det var toppen, bra mat och mycket ,alternativ att välja mellan osv.jättebra) och sedan vidare med United Airlines och det flyget var riktigt uselt ur matsynpunkt.
    Det är ca 4 timmars flygtid och de hade absolut inget vettigt man kunde köpa och äta .

Hem flög vi American Airlines från Las Vegas till Chigago och det var precis lika illa. Väldigt konstigt sammansatta matpaket med typ chips och bulle och kall korv med festis till.Då tog paketen dessutom slut innan alla hade fått chans att köpa!

Atlantflygningen var jättebra den gången också!

Las Vegas var f. ö underbart

Svar på tråden Frågor om mat på långflyg