dragonesse skrev 2009-05-27 20:32:02 följande:
Så gynekologen såg inget på ditt första
vul? Har du fått någon förklaring till varför?Jag bor i Örebro län och här säger de att gränsen är bmi 30. Jag har kollat upp en privat klinik och ska ringa dem senare när jag fått lite mer ork. Hoppas jag får ett bättre bemötande där. Under tiden försöker jag gå ner i vikt. Jag har gått ner till under bmi förut men jag har aldrig lyckats hålla vikten längre än ett halvår. Hoppas jag lyckas denna gång.
Jag fick min pco konstaterad av Capio Läkargruppen på Hamnplan i Örebro, är det den kliniken du har pratat med? Gyn jag träffade där heter Fatma Bäckman, hon kändes bra och påläst om pco tyckte jag då, för 2 år sen. Men var i så fall beredd på att den enda hjälp de erbjuder är p-piller eller progesteron för att framkalla blödning. Troligtvis kommer de också att påpeka att det kan hjälpa dig att gå ner något i vikt. Jag hade i o för sig inte så stor övervikt som du och mina hormonprover var inom gränserna, förhoppningsvis kan de erbjuda annan hjälp tex med vikten i de fall hormonproverna visar på avvikelser. Ett tips är att läsa på så mycket du bara kan innan du går dit så att du kan ställa motfrågor och komma med egna förslag på behandling om de verkar ovilliga!
Fördelen, även om du inte skulle få någon hjälp där, är att du får diagnosen och därmed kommer du att få lättare att söka till en fertilitetsutredning sen på Fertilitetsenheten när det är dags att fundera på att skaffa barn. När vi sökte till utredning och jag sa att jag hade fått pco konstaterad så frågade de inte ens hur länge vi hade försökt utan vi blev uppskrivna på listan och fick en kallelse ganska snart.
Ge inte upp! Försöka tänka på att målet är värt allt kämpande, när allt känns tungt och omöjligt var det enbart den tanken som fick mig att orka vidare. Lycka till!