• dragonesse

Får ingen undersökning!

Nu är jag upprörd!

Jag har starka misstankar om att jag har PCO då många symtom stämmer in på mig (acne, övervikt, oregelbunden mens med långa cykler, sockerberoende mfl)Ringde därför till kvinnoklinikens gynokologmottagning idag men blev hänvisad till fertilitetsenheten. Där fick jag svaret att jag måste gå ner till ett bmi på under 30 för att få hjälp! Jag har idag bmi 33 och kämpar med min vikt. Jag kan förstå om vi kanske inte får hjälp att få barn innan jag har kommit ner i ett mer hälsosamt bmi, men de ville inte ens göra tester för att se om jag har PCO! De höll med om att det var stor sannolikhet att jag har PCO, men menade på att det finns ju inget botemedel så oavsett om jag har det eller inte så kommer jag inte få någon hjälp förrän jag har kommit ner på bmi 30 eller under. Så jag får inte ens en diagnos förrän jag gått ner! Är verkligen jätteledsen nu...

• Svar på tråden Får ingen undersökning!
  • LiselottePCOS

Vet inte vart du bor, men det borde finnas fler läkare / gynmottagningar där du bor . Försök få hjälp remiss via husläkare/ distriktläkare till gyneekolog /endokriniolog .

En hus-eller - distriktsläkare kan hjälpa till med behadnling vid övervikt, för övervikten.

Du bör få uteslutet problem med sköldköteln (TSH, T3, T4) och prolaktin, det kan en husläkare klara av.

Tyvärr är det sant att det inte finns botemedel för PCO/S, man får kämpa på med vikten precis aom alla övervikiga/ feta. Du kan pröva LCHF kost och försöka andra till den livstilen. Kost och motion är grundbehandling vid PCO/S.

Lyckas du hitta en ana läkare och om du får diagnosen PCO/S kan du ev få Metformin om du har tur att träffa rätt läkare.

Räcker inte kost, motion och ev metformin finns mediciner som stimulerar hormonerna.

BMI 30 är satt med tanke på ökade risker för mor och barn vid en gravditet.

Läs gäran i min blogg du kan kanske få någon idee som hjälper dig.

blogg.passagen.se/liselottepcos/

• dragonesse
    LiselottePCOS skrev 2009-05-25 20:27:56 följande:
    Vet inte vart du bor, men det borde finnas fler läkare / gynmottagningar där du bor . Försök få hjälp remiss via husläkare/ distriktläkare till gyneekolog /endokriniolog . En hus-eller - distriktsläkare kan hjälpa till med behadnling vid övervikt, för övervikten.Du bör få uteslutet problem med sköldköteln (TSH, T3, T4) och prolaktin, det kan en husläkare klara av.Tyvärr är det sant att det inte finns botemedel för PCO/S, man får kämpa på med vikten precis aom alla övervikiga/ feta. Du kan pröva LCHF kost och försöka andra till den livstilen. Kost och motion är grundbehandling vid PCO/S. Lyckas du hitta en ana läkare och om du får diagnosen PCO/S kan du ev få Metformin om du har tur att träffa rätt läkare. Räcker inte kost, motion och ev metformin finns mediciner som stimulerar hormonerna.BMI 30 är satt med tanke på ökade risker för mor och barn vid en gravditet.Läs gäran i min blogg du kan kanske få någon idee som hjälper dig.blogg.passagen.se/liselottepcos/
    Hej!

Tack för svaret! Ja, jag vet att det inte finns något botemedel för PCO men jag vill ju ändå veta om jag har det så jag vet mina förutsättningar. Jag ifrågasätter heller inte att jag inte får någon hjälp att bli gravid förrän jag har gått ner i vikt, det jag ifrågasätter är varför jag inte får göra ett enkelt vul och lite tester för att se om jag har PCO?

Jag ska kolla upp lite privata alternativ så får vi se. Tack för länken, ska kolla in den!
  • ASLH

Hej!

Jag var hos en gyn först. Hon sa att jag skulle gå ner. Hon gjorde vul och såg inget. Jag var inte nöjd så jag gick till en annan och han såg att jag hade PCO. Jag fick provera direkt och ska idag gå och ge första blodprovet för att bekräfta det han redan vet som han sa.
    Min gyn sa att det fanns ingen anledning att vänta på att jag skulle gå ner i vikt för det är svårt med PCO. Han sa även att de fått igenom att man kan ha högst BMI 35.

Vet inte vart du bor men jag befinner mig i s-tälje och det var på privatklinik. Stå på dig! Ring och förklara läget till en annan klinik som jag gjorde och kolla hur de ställer sig till detta.

Lycka till!

• alli79

Hej,

jag gick till min privata gyn som jag använt hela livet och de hade redan tidigare sett att jag hade PCO. De gav mig Pergo utan att direkt väga mig. Hon på pekade bara att vikten spelar in och att jag borde gå ner lite. Hon verkade alltså inte helt vara fixerad av BMI. Jag ligger väl ungefär som dig och försöker nu gå ner till under BMI 30. Så prova runt lite, en vanlig rutin undersökning hod gyn kan påvisa om du har PCO äggstockar.

• Theorese

Vänd dig till en privat klinik och gör utredningen där! Var tidigare i samma situation att vi inte ens fick komma på utredning inom landstinget förrän mitt bmi var lägre. Utredningen på den privata kliniken visade på manlig faktor och ett år efter utredningen hade jag gått ner i vikt och kunde sätta igång med behandling.

Stå på dig, självklart ska du/ni bli utredda!!!

• dragonesse
    ASLH skrev 2009-05-26 08:40:26 följande:
    Hej!Jag var hos en gyn först. Hon sa att jag skulle gå ner. Hon gjorde vul och såg inget. Jag var inte nöjd så jag gick till en annan och han såg att jag hade PCO. Jag fick provera direkt och ska idag gå och ge första blodprovet för att bekräfta det han redan vet som han sa.Min gyn sa att det fanns ingen anledning att vänta på att jag skulle gå ner i vikt för det är svårt med PCO. Han sa även att de fått igenom att man kan ha högst BMI 35.Vet inte vart du bor men jag befinner mig i s-tälje och det var på privatklinik. Stå på dig! Ring och förklara läget till en annan klinik som jag gjorde och kolla hur de ställer sig till detta.Lycka till!
    Så gynekologen såg inget på ditt första vul? Har du fått någon förklaring till varför?

Jag bor i Örebro län och här säger de att gränsen är bmi 30. Jag har kollat upp en privat klinik och ska ringa dem senare när jag fått lite mer ork. Hoppas jag får ett bättre bemötande där. Under tiden försöker jag gå ner i vikt. Jag har gått ner till under bmi förut men jag har aldrig lyckats hålla vikten längre än ett halvår. Hoppas jag lyckas denna gång.
  • dragonesse
    alli79 skrev 2009-05-26 09:41:59 följande:
    Hej,jag gick till min privata gyn som jag använt hela livet och de hade redan tidigare sett att jag hade PCO. De gav mig Pergo utan att direkt väga mig. Hon på pekade bara att vikten spelar in och att jag borde gå ner lite. Hon verkade alltså inte helt vara fixerad av BMI. Jag ligger väl ungefär som dig och försöker nu gå ner till under BMI 30. Så prova runt lite, en vanlig rutin undersökning hod gyn kan påvisa om du har PCO äggstockar.
    Tack, jag ska vända mig till en privat klinik så fort jag känner att jag orkar. Är väldigt nedstämd just nu... Har det funkat för dig med pergo?
  • dragonesse
    Theorese skrev 2009-05-26 11:51:19 följande:
    Vänd dig till en privat klinik och gör utredningen där! Var tidigare i samma situation att vi inte ens fick komma på utredning inom landstinget förrän mitt bmi var lägre. Utredningen på den privata kliniken visade på manlig faktor och ett år efter utredningen hade jag gått ner i vikt och kunde sätta igång med behandling.Stå på dig, självklart ska du/ni bli utredda!!!
    Tack för ditt svar! Ja, jag ska stå på mig så fort jag orkar. Tack för peppningen!
  • ASLH
    dragonesse skrev 2009-05-27 20:32:02 följande:
    Så gynekologen såg inget på ditt första vul? Har du fått någon förklaring till varför? Jag bor i Örebro län och här säger de att gränsen är bmi 30. Jag har kollat upp en privat klinik och ska ringa dem senare när jag fått lite mer ork. Hoppas jag får ett bättre bemötande där. Under tiden försöker jag gå ner i vikt. Jag har gått ner till under bmi förut men jag har aldrig lyckats hålla vikten längre än ett halvår. Hoppas jag lyckas denna gång.
    Nä hon tyckte att om hon inte såg äggstockarna så tydde det på att det var bra..?! Då förstår du kanske varför det inte kändes ok.. Håller tummarna för att du hittar en vettig gyn. Som sagt ring runt och kola hur de ställer sig till dina "problem"

kram på dig
  • LiselottePCOS

Den gyn jag går till har (också)sagt , ser de inte äggstocken tolkar de dem som ok, ua .

Vilket jag tycker är märkligt. jag kan undra om de läkarena verkligen har tillräcklig kunskap i att tolka ultraljud.

Vet ni att en frisk äggstock ser ut som en skalad paranöt i storlek. Fick höra på en föreläsning av en gynekolog.

Hade jag haft graviditetsönskemål hade jag bytt läkare. Nu är det inte aktuellt för mig. Läkaren har med sagt att hon är glad att jag privat känner en läkare som kan gynekologisk -endokriniologi.

Ända anledningen till att jag inte bytt läkare är bekvämlighet, har inte orkat sök efter en doktor som lever upp till mina egna förväntningar.

• Dollars matte
    dragonesse skrev 2009-05-27 20:32:02 följande:
    Så gynekologen såg inget på ditt första vul? Har du fått någon förklaring till varför?Jag bor i Örebro län och här säger de att gränsen är bmi 30. Jag har kollat upp en privat klinik och ska ringa dem senare när jag fått lite mer ork. Hoppas jag får ett bättre bemötande där. Under tiden försöker jag gå ner i vikt. Jag har gått ner till under bmi förut men jag har aldrig lyckats hålla vikten längre än ett halvår. Hoppas jag lyckas denna gång.
    Jag fick min pco konstaterad av Capio Läkargruppen på Hamnplan i Örebro, är det den kliniken du har pratat med? Gyn jag träffade där heter Fatma Bäckman, hon kändes bra och påläst om pco tyckte jag då, för 2 år sen. Men var i så fall beredd på att den enda hjälp de erbjuder är p-piller eller progesteron för att framkalla blödning. Troligtvis kommer de också att påpeka att det kan hjälpa dig att gå ner något i vikt. Jag hade i o för sig inte så stor övervikt som du och mina hormonprover var inom gränserna, förhoppningsvis kan de erbjuda annan hjälp tex med vikten i de fall hormonproverna visar på avvikelser. Ett tips är att läsa på så mycket du bara kan innan du går dit så att du kan ställa motfrågor och komma med egna förslag på behandling om de verkar ovilliga!

Fördelen, även om du inte skulle få någon hjälp där, är att du får diagnosen och därmed kommer du att få lättare att söka till en fertilitetsutredning sen på Fertilitetsenheten när det är dags att fundera på att skaffa barn. När vi sökte till utredning och jag sa att jag hade fått pco konstaterad så frågade de inte ens hur länge vi hade försökt utan vi blev uppskrivna på listan och fick en kallelse ganska snart.
    Ge inte upp! Försöka tänka på att målet är värt allt kämpande, när allt känns tungt och omöjligt var det enbart den tanken som fick mig att orka vidare. Lycka till!
    Internet är roligare än text-tv
  • dragonesse

Efter en del tjatande har jag idag äntligen varit på undersökning och det verkar som om jag med största sannolikhet har PCO. Det känns tungt men samtidigt skönt att få ett besked. Ett mer definitivt besked får jag om några veckor när alla tester är klara, men på UL såg det ut så. Så nu är det väl bara viktnedgång som gäller... Jag vet att det inte är världens undergång men blev så ledsen att jag sjukskrev mig för resten av dagen...

Svar på tråden Får ingen undersökning!