• fru vanheden

Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18

Min dotter fyller 18 år nu nästa månad .
    Hon bor hos mej på heltid och har alltid gjort, mkt liten kontakt med sin biopappa men har typ aldrig sovit där.
    Hon går på gymnasiet.

Häromdagen fick jag ett brev, eller rättare sagt hon fick ett brev från försäkringskassan.
    Hon skulle själv fylla i uppgifterna och sitt bank konto för från och med nu skulle underhållet gå direkt till henne!

Så hon ska få 1173:- i underhåll + 1050:- i studiebidrag= 2223:- varje månad i rena lyxpengar?
    Kostar hon inget för mej längre då alltså?
    Vi ska betala körkort nu till henne, maffig 18-års fest, dansläger i danmark m.m.
    Jag betalar hennes dans, mat, kläder, resor....
    Hennes bio pappa har aldrig hjälpt till med något...
    Hon får för fan inte ens något vid jul eller födelsedag och han har bara henne
    Känns bara lustigt att hon ska få underhållet nu, jag trodde alltid att det skulle vara en hjälp till den ena föräldern...

Fler än jag som också har blivit chockade över detta?

dsmammor rules
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 13:54
    Jag märker att en del inte förstår min TS och den kanske var lite luddig då jag precis hade fått detta beskedet.

Det jag reagerade på var att jag trodde underhållet var en hjälp till mej från biopappan, en hjälp till försörjningen..
    Men att när hon fyller 18 ska hon få det själv..

Vi har pratat om det hemma och hon kommer att få både studiebidraget och underhållet själv men vi kommer att sätta in en del på sparkonto till henne som hon kan göra vad hon vll med när hon flyttar hemmifrån..
  • Svar på tråden Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18
  • fru vanheden
    Mieria skrev 2009-05-26 20:04:25 följande:
    fru vanheden skrev 2009-05-26 20:03:02 följande: Det gör det inte heller. Det ligger på honom.
    Och om/när han inte betalar då?
    dsmammor rules
  • HjärterEss

Shit. Tur att min mor och far vill mig väl och så, och lät mig spara mina slantar istället för att betala för att få lov att bo där jag liksom föddes.

SHIT

• agua

Ett tips är ju att hon betalar hyra mellan 500-1000 kr per månad som du sparar och lägger undan till framtida lägenhet/möbler.

Blir mellan 6-12 000 på ett år och de räcker till mycket!!

• Mieria

fru vanheden skrev 2009-05-26 20:05:43 följande:

Och om/när han inte betalar då?
    Har han betalt fram tills nu? : )
  • LisaS

Så länge dem går i gymnasiet har man försörjningsplikt. Det är först efter gymnasiet som man kan begära att dem ska betala hemma.
    Min äldsta fick studiebidrag+underhåll, men då fick hon betala mycket av sina kläder och nöjen och det kommer min andra dotter oxå att göra, hon blir 18 om 2 månader.

• Mieria

Varför säger ni inte åt era ungar att jobba när de tagit studenten??? De är 18!!

• Unprofessional

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/

Jag tycker själv inte att det är något konstigt att pengarna skall gå till henne, tycker det är mer konstigt att du ens verkar tänka på att fortsätta betala hennes utgifter.
    Har sedan jag började få månadpeng alltid vetat att dessa skall räcka till det som föräldrarna då inte betalar. Detta innebar alltså att jag när jag blev 15 och fick hela barnbidraget skulle stå för kläder, shampoo, hygienprodukter, kläder, mat utanför hemmet och sådant. Sen handlade jag då och då till hemmet för "mina" pengar eftersom jag tyckte det var mer än rimligt. Jag gjorde ju egentligen inget för att få pengarna medan mina föräldrar jobbade och slet för dem.

Sätt er ner och gör en budget tillsammans så ni båda får översikt över vad det kostar för er familj en månad. Kan bli riktigt roligt faktiskt!

Lycka till

• Hannah76

fru vanheden skrev 2009-05-26 20:03:02 följande:

Ja, vuxen nog för att snart få köra bil men inte att dricka sprit..Och inte vuxen nog att sätta kronofogden på sin pappa om man någonsin blir "vuxen" för det...Tycker inte att hans betalningsansvar ska ligga på henne.
    Jodå sprit får man dricka när man är 18 år, gifta sig och rösta...
  • Kya
    Mieria skrev 2009-05-26 20:11:08 följande:
    Varför säger ni inte åt era ungar att jobba när de tagit studenten??? De är 18!!
    kanske för att man tar studenten när man är 19, inte 18.

och lycka till i vilket fall att hitta ett jobb i sverige idag. {#lang_emotions_undecided}
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • MatsAtari

fru vanheden skrev 2009-05-26 19:43:23 följande:

Så hon ska få 1173:- i underhåll + 1050:- i studiebidrag= 2223:- varje månad i rena lyxpengar? Kostar hon inget för mej längre då alltså? Vi ska betala körkort nu till henne, maffig 18-års fest, dansläger i danmark m.m. Jag betalar hennes dans, mat, kläder, resor....
    Vad är det som säger att du ska göra det då?
    Mina föräldrar betalade då inte för något körkort till mig, 18-årsfester, utlandsresor, kläder eller övriga resor heller för den delen.
Svar på tråden Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18