• fru vanheden

Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18

Min dotter fyller 18 år nu nästa månad .
    Hon bor hos mej på heltid och har alltid gjort, mkt liten kontakt med sin biopappa men har typ aldrig sovit där.
    Hon går på gymnasiet.

Häromdagen fick jag ett brev, eller rättare sagt hon fick ett brev från försäkringskassan.
    Hon skulle själv fylla i uppgifterna och sitt bank konto för från och med nu skulle underhållet gå direkt till henne!

Så hon ska få 1173:- i underhåll + 1050:- i studiebidrag= 2223:- varje månad i rena lyxpengar?
    Kostar hon inget för mej längre då alltså?
    Vi ska betala körkort nu till henne, maffig 18-års fest, dansläger i danmark m.m.
    Jag betalar hennes dans, mat, kläder, resor....
    Hennes bio pappa har aldrig hjälpt till med något...
    Hon får för fan inte ens något vid jul eller födelsedag och han har bara henne
    Känns bara lustigt att hon ska få underhållet nu, jag trodde alltid att det skulle vara en hjälp till den ena föräldern...

Fler än jag som också har blivit chockade över detta?

dsmammor rules
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 13:54
    Jag märker att en del inte förstår min TS och den kanske var lite luddig då jag precis hade fått detta beskedet.

Det jag reagerade på var att jag trodde underhållet var en hjälp till mej från biopappan, en hjälp till försörjningen..
    Men att när hon fyller 18 ska hon få det själv..

Vi har pratat om det hemma och hon kommer att få både studiebidraget och underhållet själv men vi kommer att sätta in en del på sparkonto till henne som hon kan göra vad hon vll med när hon flyttar hemmifrån..
  • Svar på tråden Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18
  • salamanca

Herre gud!
    Första sommar jobbet hade jag när jag var 12 år! Hela gymnasiet arbetade jag på helger & ibland även kvällar. Hela den fortsatta studie tiden lika så. Tror flickan är lite bortskämd.....

anna klara skrev 2009-06-08 19:13:18 följande:

Ja så har jag oxå tänkt, min dotter tog studenten nu, så inget mer studiebidrag och inget mer underhåll från pappan. Hon bor hos mej och vem är det hon kommer till när hon behöver nåt?? Jo mej.. Jag sa till henne att hon kan ju ringa hennes pappa o fråga samma sak som hon frågar mej om, men då svarar hon; men jag bor ju hos dej.... Ja det är ju sant.. Min dotter har oxå haft chansen att jobba extra på helgerna och på lediga lov, men inte gjort det, så nu har hon 0 kr att spendera. Vad ska hon göra nu då (det är hennes ord...) jobbar hon nu, får hon ju lön i slutet på juli!!! Hela sommaren har gått... Men vad ska jag göra då?? Forstätta försörja henne?? Känns inte alls bra faktiskt..... Hon bor ju hemma och får ju allt hon behöver, men fick pengar finns ju inga.. Vill ju väldigt gärna vara vuxen på alla andra sidor.....
  • hymafr

Fast det är ju inte alltid så lätt att hitta sommarjobb eller jobb under terminerna.

Själv har min dotter, 15 år gammal, halkat in på ett bananskal och fått jobb någon enstaka gång på konserter och liknande (står i kiosk) men det blir ju bara kanske 5-6 gånger per läsår, (ett par tusen kronor sammanlagt), men hoppas förstås att det ska växa och bli mer. Hon har dock redan sparat ihop 2000 till nästa sommar då hon inte får studiebidraget.

Har förresten pratat med dottern nu om att när hon får underhållsbidraget själv så måste hon börja betala hem för hyra och mat - konstigt nog vill jag ha den något udda summan 1273 kr/månad

• Tokstolla

Hm, saken är väl den att från och med hon är 18 ska hon typ betala dig (eller den hon hyr bostad av) Själv tror jag att jag hade bett dottern "försörja sig". Alltså nu när hon har egen inkomst ska hon bidra till hushållskassan.
    Jag minns att jag helgjobbade innan jag fyllde 18 och fick ca 2000 kr/mån. Jag gav då hälften till mina föräldrar. Det kändes helt naturligt

• trolltagen

När vår son blev 18 och fick underhållet så blev han skyldig att betala för sig hemma, däremot så fick han behålla lite mer, men 800kr fick han betala. Då lärde han sig även att det kostar att leva.

• zoftnezz

Min son fyllde 18 förra helgen. Nu när vi hade lite släktkalas för honom så kom just detta ämne på tal. Sonen sa nåt om att vi inte bestämt än hur mkt han ska betala hemma o då får släkten(på min mans sida) stora skälvan... "Ska han betala när han bor hemma o studerar??" "Såå kan man inte behandla barnen?" Mina barn har haft månadspeng hela tiden o vi har stått för alla andra utgifter för dom. Nu kom ju detta brev från fk,som sagt, o då bestämde vi ihop i familjen att sonen skulle betala en liten del hemma så får han äta o bo. Vi tänkte ca 500 typ... Sen,alla andra utgifter får han stå för själv. Detta tyckte vi lät bra,men nu när släkten så väl påtalat för oss att så länge barn/ungdomar bor hemma o studerar har man som förälder inte rätt att ta pengar av dom... I mina öron låter det knäppt då han fortfarande kostar för oss när han bor hemma. Lr hur??

• Midwinter

Har inte läst svaren o kommer säkert svara samma som många andra *sorry*

Men.. VARFÖR betalar du hennes kläder, dans, resor etc? Ska hon nu få ha pengarna själva så anser jag att _hon_ ska betala för det med. Ingen tvekan om saken.

• Sessepuss

Om ungen får BÅDE pengarna från farsan och studiebidraget borde hon ge dig dom från pappan., dom andra pengarna är hennes.
    ingen diskussion där. haha

men som mamma säger, om man inte tänker skämma bort sina barn ska man fan inte ha några (;

• Sadie
    salamanca skrev 2009-06-08 23:57:56 följande:
    Herre gud! Första sommar jobbet hade jag när jag var 12 år! Hela gymnasiet arbetade jag på helger & ibland även kvällar. Hela den fortsatta studie tiden lika så. Tror flickan är lite bortskämd..... anna klara skrev 2009-06-08 19:13:18
    Du kan väl inte bara ha undgått att märka hur otroligt mycket svårare det har varit för ungdomar att få sommarjobb de senaste åren? Visst, det går, men det räcker inte till alla. Allting är inte som när du var tolv år... Om du nu inte var tolv år väldigt nyligen.

Du har rätt i att det säkerligen finns bortskämda tonåringar men man kan ändå inte jämföra deras situation med din när du var tonåring.

--

För övrigt gäller det väl att hitta någon sorts medelväg. Tycker inte att du TS ska betala allt det där till henne, men å andra sidan kändes det rätt taskigt när min mamma sa till mig när jag fyllde 16 att "från och med nu betalar du hotelltaxa här eller så flyttar du" (jag flyttade).
  • Tvåbarnsmor

Då jag fyllde 18 fick min mor behålla dom,hon betalade ändå så mycket så varför skulle jag slösa dom på något onödigt?

Svar på tråden Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18