• fru vanheden

Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18

Min dotter fyller 18 år nu nästa månad .
    Hon bor hos mej på heltid och har alltid gjort, mkt liten kontakt med sin biopappa men har typ aldrig sovit där.
    Hon går på gymnasiet.

Häromdagen fick jag ett brev, eller rättare sagt hon fick ett brev från försäkringskassan.
    Hon skulle själv fylla i uppgifterna och sitt bank konto för från och med nu skulle underhållet gå direkt till henne!

Så hon ska få 1173:- i underhåll + 1050:- i studiebidrag= 2223:- varje månad i rena lyxpengar?
    Kostar hon inget för mej längre då alltså?
    Vi ska betala körkort nu till henne, maffig 18-års fest, dansläger i danmark m.m.
    Jag betalar hennes dans, mat, kläder, resor....
    Hennes bio pappa har aldrig hjälpt till med något...
    Hon får för fan inte ens något vid jul eller födelsedag och han har bara henne
    Känns bara lustigt att hon ska få underhållet nu, jag trodde alltid att det skulle vara en hjälp till den ena föräldern...

Fler än jag som också har blivit chockade över detta?

dsmammor rules
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 13:54
    Jag märker att en del inte förstår min TS och den kanske var lite luddig då jag precis hade fått detta beskedet.

Det jag reagerade på var att jag trodde underhållet var en hjälp till mej från biopappan, en hjälp till försörjningen..
    Men att när hon fyller 18 ska hon få det själv..

Vi har pratat om det hemma och hon kommer att få både studiebidraget och underhållet själv men vi kommer att sätta in en del på sparkonto till henne som hon kan göra vad hon vll med när hon flyttar hemmifrån..
  • Svar på tråden Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18
  • LillaLinan

det jag känner spontant är att hon iom detta får lägga en slant till mat, kläder hemma! kontigt att det går direkt till henne, trodde man som förälder hade skyldigheter gentimot sitt barn ekonomiskt till det de fyller 20...

• lillasmilla

hmmm........ jag har bestämt för mig att mamma fick underhållet för mig tills jag tog studenten, och det upphör helt. det är väl bara att säga till din dotter att du behöver pengarna? alt att hon får betala hemma.

• Moj Katile

Jag fick åxå mitt men betalade mamma 1000kr varje månad som drogs direkt från mitt konto till hennes.

• Enigmia

När jag var i den åldern hade jag redan flyttat hemifrån (flyttade till annan ort för att plugga när jag var 16) och då behövde jag de där pengarna för att överleva. Lite skillnad om hon ska bo hemma och du fortfarande ska betala allt för henne. Jag tycker du ska prata med henne och förklara att hon måste betala "hyra" hemma och inte bara kan bo gratis. Kläder borde hon kunna betala själv när hon får egna pengar. Det är vad jag tycker! Det är bra för henne att se att saker och ting kostar.

• Kya

nej det stämmer. när jag fyllde arton fick jag också fylla i den där blanketten om ansökning för förlängt underhåll. det stod också att jag skulle fylla i mitt konto, inte mina föräldrars. har för mig att det stod någonstans att det var straffbart om jag gjorde det...

i vilket fall, gillar du inte den uppgörelsen så kan du låta ditt barn betala hyra varje månad det ska bo kvar under ditt tak på ex. 1173kr/mån.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Pellerina

jag fik mitt underhåll från den dagen då jag fyllde 18 men fick då stå för alla kostnader utom hyra och mat själv, så som hygienprodukter, kläder, skor osv.. pappa (som jag bodde hos) hjälpte till med dyrare kläder så som vinterskor el. jacka ibland och det funkade superbra för mig, bara ett tips sådär. eller som någon sa tidigare, kom fram till någon slags "hyra" typ 1000 kr i månaden. Lycka till

• Alexi

Men det är väl inte så konstigt att pengarna går till henne när hon är myndig, så funkar det väl med studiebidraget också. Men, det är väl bara att du säger åt henne att du ska ha pengarna, hon kan ju göra en automatiskt överföring till dig varje månad.

• Fru Massu

Jag tycker om du inte behöver dessa pengar att du hjälper henne med en pengabudget över de hon behöver köpa, de du annars hade köpt till henne för dom pengarna så hon lär sig att handskas med pengar och inte bara slösa, lär henne nu att bli ansvarsfull med pengar för när hon sedan får flera tusen själv så kanske hon blir så "till sig" att hon spenderar allt på en gång. som sagt, gör en budget och öppna ett sparkonto till hennes framtida köp som tex möbler eller handpenning till lägenhet osv.

Var bara säker på att hon verkligen SKA få underhållet för annars kan HON bli betalningsskyldig. f-kassan är idioter ibland. Så länge hon inte går i skolan ska _hon_ få underhåll annars ska du få de tror jag.. kolla upp för eran säkerhet

• fru vanheden

Vi klarar oss ekonomiskt utan undehållet...
    Jag kan bara inte förstå varför det ska gå till henne när jag trodde att det var en hjälp till mej från den andra föräldern..
    Jag tycker inte heller att hon ska ha 2223:- i månaden till nöjen, utan att kämpa för det...
    Det är ju nästan ofta så att ju större barn desto mer utgifter...

Jag hade bara inte heller en aning om att det var så...
    jag trodde att det var jag som fick underhållet så länge hon bodde hemma och gick i skolan..
    Sen ville försökringskassan att hon helst skulle lösa det med biopappan att han skulle betala direkt till henne istället..
    Ska hon då sen driva in pengarna från sin egen pappa när han missköter betalningarna???
    Hur kan de sätta barn i den sitsen..:För hon är fortfarande ett barn!
    Jag skulle aldrig klara av att driva in pengar från mina föräldrar..

dsmammor rules
Svar på tråden Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18