Inlägg från: Humblebee |Visa alla inlägg
  • Humblebee

    Föräldraledighet?

    Som Hej och Hopp säger har lika många dagar som man har med biobarn från dagen då man får barnet i sin vård.

    Föräldrapenning får man ta ut tills barnet har fyllt 10 år, jämfört med 8 år för biobarn, så i det fallet räknar man inte från och med datumet man fått barnet i sin vård. Detta enligt Försäkrningskassans infoträff som jag på för ett tag sedan.

  • Humblebee

    Längtande mamma skrev 2009-05-27 09:34:31 följande:


    Fast om man får barnet när det är 1 år gammalt så gäller 8 år från man får barnet i sin vård, dvs tills det fyller 9 år. Dvs regeln gäller 8 år från man fick barnet i sin vård men max till barnet fyller 10 år. I övrigt så får bägge föräldrarna 5 dagar var som tillfällig föräldrapenning när man hämtar barnet, som kan överlåtas helt på den ena föräldern. (=10 "pappadagarna" i vanliga fall)
    Aha, , ja det var vad jag trodde innan infoträffen, men där sade de att man fick föräldrapenning tills barnet var fyllda tio år oavsett när man fick barnet i sin vård. Å andra sidan medgav de att de inte hade hundraprocentig koll på alla regler. Med tanke på hur olika svar man kan få från försäkringskassan så tror jag nog mer på det du säger i det här fallet .
Svar på tråden Föräldraledighet?