• AasaC

Sås till varmrökt lax?

Min dotter vann ett presentkort på lax vid dagis gårdsfest för ett tag sen och nu hämtade vi ut den idag och tänkte äta den imorgon.
    Jag tänkte vi skulle ha potatis till, men vad ska vi ha för sås? Nån som har nåt gott recept?
    Tänkte skriva en inköpslista senare, så mannen kan handa när jag är på jobbet.

• Svar på tråden Sås till varmrökt lax?
  • Kanskedinsyrra

Kopierade vad jag skrivit på en annan sida där de sökte såser:

Har BF måndag 1/6... lite tid över... suttit å klippt recept i en vecka... Jag har sparat på recept i 15 år...

Några roliga å inte så krångliga: ( har ej provat)

Kreolsk banansalsa:
    blanda jos från 3 lime med banan som du hackat smått ( direkt innan det blir brunt...) Skölj kärna ur å finhacka 2 gröna paprikor och 1 röd chilli ex spansk peppar, Krydda med 1 tsk socker, ½ tsk salt, 2 krm malen ingefära, 1 krm malda nejlikor och ½ krm riven muskotnöt. Ställ kallt ca en timme.
    Gott till: fisk, kyckling eller fläsk.

har även squashsalsa, avokadosalsa, jordgubbssalsa och het fikonsalsa...

Rödbetstzatsiki:
    4 port:
    4dl matlagningsyoghurt
    ½ dl vatten
    salt å vitpeppar
    3-4 pressade vitlöksklyftor
    2 msk citronsaft
    2 tsk torkad mynta
    2 färska rödbettor

rör ut yoghurt med vattnet, smaksätt med kryddor å salt, skala å riv rödbettorna på grova rivjärnssidan. Blanda och ställ kallt. Gott till stekt fisk står det...

pepparrotsguacamole
    Till buffé= stor sats!
    10 mogna avokados
    1½ krm salt
    2 ½ dl nypressad limejos¨½ chilifrukt
    2-4 msk nyriven pepparrot

Blanda alal ingredienser, avsluta med pepparroten utifrån hur stark du vill ha den. Blir lätt brun så gör dne itne för lång tid i förväg 3-4 timmar går bra står det.

Het aprikossås med österländsk krydda:
    4 port
    2 dls aprikosmarmelad
    rivet skal av 1 citron
    ca 2 msk pressad citronsaft
    ½ tsk grön tabasco eller ½ krm cayennepeppar
    1 tsk spiskummin
    ½ tsk salt

Blanda ( om marmeladen är hård ta i vatten, men då kanske kryddorna måste ökas...) Cayennepeppar på slutet för å inte göra för starkt, tänk på att det tar 15 min för Cayennepeppar att sätta sig i såsen så vänta å smaka av efter det att kryddan "blommat ut".

Har även: gurkyoghurt, annorlunda hommus, baba ganoush, Stark grillsås, ädelostsås, melonsås, recept på Harissa, Ingefärssås x2.... Persiko å hallonchuttney, Auberginekaviar,

1 liten burk creme fraiche ( fetare =godare å mindre rinnig)
    1-2 msk limejos ( jag brukar alltid ha det hemma på flaska!)
    riven ingefära 1-3 msk beroende på smak ( eller 1-2 tsk torkad på kryddburk)
    salt å peppar
    God till lax, pastasallad...

Pastasallad/potatissallad:
    färsk fylld pasta, ex med pesto, ost eller svamp/ färskpotatis på sommaren
    avokado
    stek: purjolök och färska champinjoner
    soltorkad tomat har du inte ta körsbärstomater (hela)
    ruccola
    gröna oliver med citronfyllning

• AasaC
    Kanskedinsyrra skrev 2009-05-28 17:22:07 följande:
    Kopierade vad jag skrivit på en annan sida där de sökte såser: Har BF måndag 1/6... lite tid över... suttit å klippt recept i en vecka... Jag har sparat på recept i 15 år... Några roliga å inte så krångliga: ( har ej provat) Kreolsk banansalsa: blanda jos från 3 lime med banan som du hackat smått ( direkt innan det blir brunt...) Skölj kärna ur å finhacka 2 gröna paprikor och 1 röd chilli ex spansk peppar, Krydda med 1 tsk socker, ½ tsk salt, 2 krm malen ingefära, 1 krm malda nejlikor och ½ krm riven muskotnöt. Ställ kallt ca en timme. Gott till: fisk, kyckling eller fläsk. har även squashsalsa, avokadosalsa, jordgubbssalsa och het fikonsalsa... Rödbetstzatsiki: 4 port: 4dl matlagningsyoghurt ½ dl vatten salt å vitpeppar 3-4 pressade vitlöksklyftor 2 msk citronsaft 2 tsk torkad mynta 2 färska rödbettor rör ut yoghurt med vattnet, smaksätt med kryddor å salt, skala å riv rödbettorna på grova rivjärnssidan. Blanda och ställ kallt. Gott till stekt fisk står det... pepparrotsguacamole Till buffé= stor sats! 10 mogna avokados 1½ krm salt 2 ½ dl nypressad limejos¨½ chilifrukt 2-4 msk nyriven pepparrot Blanda alal ingredienser, avsluta med pepparroten utifrån hur stark du vill ha den. Blir lätt brun så gör dne itne för lång tid i förväg 3-4 timmar går bra står det. Het aprikossås med österländsk krydda: 4 port 2 dls aprikosmarmelad rivet skal av 1 citron ca 2 msk pressad citronsaft ½ tsk grön tabasco eller ½ krm cayennepeppar 1 tsk spiskummin ½ tsk salt Blanda ( om marmeladen är hård ta i vatten, men då kanske kryddorna måste ökas...) Cayennepeppar på slutet för å inte göra för starkt, tänk på att det tar 15 min för Cayennepeppar att sätta sig i såsen så vänta å smaka av efter det att kryddan "blommat ut". Har även: gurkyoghurt, annorlunda hommus, baba ganoush, Stark grillsås, ädelostsås, melonsås, recept på Harissa, Ingefärssås x2.... Persiko å hallonchuttney, Auberginekaviar, 1 liten burk creme fraiche ( fetare =godare å mindre rinnig) 1-2 msk limejos ( jag brukar alltid ha det hemma på flaska!) riven ingefära 1-3 msk beroende på smak ( eller 1-2 tsk torkad på kryddburk) salt å peppar God till lax, pastasallad... Pastasallad/potatissallad: färsk fylld pasta, ex med pesto, ost eller svamp/ färskpotatis på sommaren avokado stek: purjolök och färska champinjoner soltorkad tomat har du inte ta körsbärstomater (hela) ruccola gröna oliver med citronfyllning
    Oj, vad många olika såser. Den där sista ... med ingefära ... lät riktigt god. Ska kolla lite noggrannare på recepten. Tack.
  • alepet

Jag är så lat av mig så jag löper alltid med mig en burk med romsås från fiskebilen :P Men sök på recept av romsås, gudomligt gott till varmrökt lax och potatis :)

• AasaC
    alepet skrev 2009-05-28 17:57:31 följande:
    Jag är så lat av mig så jag löper alltid med mig en burk med romsås från fiskebilen :P Men sök på recept av romsås, gudomligt gott till varmrökt lax och potatis :)
    Ja, romsås ... det kan man ju göra. Det är ju gott.
  • Ord blind
    alepet skrev 2009-05-28 17:57:31 följande:
    Skit i laxen bara så blir det bra!! ;P
  • nurken

En enkel romsås eller pepparrot är alltid gott till lax tycker jag.
    Gräddfil och pepparrotvisp är enkelt och gott.

• iconic

Creme fraiche eller gräddfil, rör ner finchackad rödlök och röd fiskrom, lite flingsalt. SÅÅÅ gott! och enkelt

• AasaC

Tack för förslagen. Ska höra med den övriga familjen vad de tycker. Rom och rödlök, låter ju rätt enkelt och gott.

• phillipha

Enklast och godast är creme fraiche eller gräddfil med massor av gräslök! Ca 1 kruka färsk gräslök till 2 dl creme fraiche.
    MUMS =)

• AasaC
    phillipha skrev 2009-05-28 21:00:23 följande:
    Enklast och godast är creme fraiche eller gräddfil med massor av gräslök! Ca 1 kruka färsk gräslök till 2 dl creme fraiche. MUMS =)
    Ja, det låter enkelt ... och gott ... och gräslök, har vi ju ute i landet.
  • Mynta
    iconic skrev 2009-05-28 18:17:17 följande:
    Creme fraiche eller gräddfil, rör ner finchackad rödlök och röd fiskrom, lite flingsalt. SÅÅÅ gott! och enkelt
    Instämmer!! Enkelt, och alldeles ljuvligt gott!
  • AasaC

Får se om maken har handlat, när jag kommer hem idag, då. Jag skrev i alla fall upp att han skulle köpa rödlök och rom. Så får jag se vad det blir mer. Jag tänkte nämligen att jag skulle göra 2 såser, för jag är lite osäker på om barnen gillar rom.

Svar på tråden Sås till varmrökt lax?