• Boothwalker

Retrovagnstråden 16

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller en tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla på några av dessa ställen där har vi lagt in en del tips och annat kul för retrovagnsälskare:

www.retrovagnen.se
    retrovagnen.mylava.net
    bytes.retrovagnen.se
    www.retrovagn.blogspot.com

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
  • Svar på tråden Retrovagnstråden 16
  • Lokatt
    Vipera skrev 2009-06-04 11:24:53 följande:
    Inget speciellt från bilar denna skruv, finns i järnaffären. Skall man använda som nit skall man nog tänka på att använda låsmuttrar, eller loctite som låser muttern.
    ja, visste att det var nån särskild mutter, men inte namnet, tack
    Än har jag inte ens köpt vagnen jag ska byta nit på, men jag vill ha klart för mig vad jag gör innan jag köper en som behöver det
    jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • Tessax

Ok, ja det kanske kan funka

Lokatt skrev 2009-06-04 11:06:29 följande:
    fast jag fattade det som att det menades en skruv utan gängor längst in, dv den är slät där den sitter i hålet, som en nit, fast gäng längst ut utanför hålet där man muttrar fast den.
  • Tessax

PS. Undrade länge vad Lallan menade med "inte gängor på hela"

• Lokatt
    Tessax skrev 2009-06-04 12:12:08 följande:
    PS. Undrade länge vad Lallan menade med "inte gängor på hela"
  • kristinah

jag har haft två vagnar som varit "nitade" med skruv i kryssen och bägge har smällt = gått av.

När jag var in till cykalaffären för att köpa en ny nit/skruv så sa han att på 70-80 talet gick folk omkring med en extra skruv i gickan om den skulle gå av när man var ute.
    Så jag tror inte på skruv som permanent lösning.

Skulle vara nå extra förstärkt av nåt slag - är förzinkade skruvar starkare?
    Vet nån?

• Nemia noj
    Tessax skrev 2009-06-04 10:52:22 följande:
    Men skuruv skulle man väl INTE använda, eller? Vet att det var någon här som hade gjort det och att skruven hade slitit upp hålet så att vagnen inte gick att använda sen?
    Gängorna på skruven borrar gärna sönder hålet i vagnen ja. Så ska man använda skruv så ska den vara ogängad där den går igenom hålet, och sen en låsmutter i slutet så den inte kan lossna o åka ur. Gärna en bricka på vardera sida om hålet oxå.
    3 barn.. 4 Änglar...
  • Lokatt
    Tessax skrev 2009-06-04 19:03:23 följande:
    Här tar dom 300-400 kr för att byta en nit på www.1klass.se/ och www.babyproffsen.seBåda tar betalt för själva niten + tidstaxa.
    tack för infon
  • Misery

oj oj vad priserna gått upp när jag nitade barnvagnar så tog vi 25 per nit inklusive jobb.....

Svar på tråden Retrovagnstråden 16