Inlägg från: jagäraf |Visa alla inlägg
  • jagäraf

Retrovagnstråden 16

Jag vill också vara med och rösta Och jag önskar att jag också kunde åka på bilträff i Västerås!!!

Vilken årsmodell är det på Chevan? Gissar på kanske mitten av 70-talet? Och när är dina vagnar ifrån? Ta helt enkelt den vagn som är mest i tid med bilen (enkelt va! för man vet ju alltid exakt vilket år vagnarna är ifrån... eller så kanske det inte alls var ). Allvarligt, ingen av vagnarna matchar ju egentligen en amerikansk bil. Undrar vad de hade för vagnar i USA på den tiden?

Jag försöker verkligen tänka vilken av vagnarna jag tycker matchar bilen mest men det går inte! Jag tror att vagnarna är ganska jämnåriga med bilen så det är hugget som stucket.

• jagäraf
    AlexandraK skrev 2009-06-24 20:45:29 följande:
    Men åk dit! Det är superskoj!! =) Tänkte kolla om där e någon rolig vagn på marknaden. Men Swing ska ju dit så jag lär knappast hinna köpa den. Haha. Min Mothercare är från 77, Emmaljungan från 75. Bilen är från 73. Egentligen tycker jag inte alls Mothercaren ser ut som en 70-talsvagn. Och jag tror som du säger - att inte någon av vagnarna egentligen matchar en amerikansk bil.  Ska jag ta ut vagnarna och posera brevid bilen? Haha. Åhhh vad svårt att bestämma sig.
    Jag skulle gärna ha åkt dit, älskar gamla jänkare! Men jag ska på begravning i Ängelholm via Sthlm dagarna innan så det får räcka med åkande.

Jag skulle nog ändå valt Mothercaren. Det är liksom lite mer "vräk" i om man säger. Fast som någon skrev, kan bli väldigt varm iom att den är mörk inuti.
  • jagäraf
    Tessax skrev 2009-06-24 20:33:46 följande:
    Jag tycker att det ser ut som tvärtom men jag kanske är helt snurrig nu
    Chassit är helt klart ett spakchassi. Jag skymtade "bromsspaken" (jag vet att det inte är den som gör den till ett spakchassi) och så har det ju krokarna åt det gamla hållet. Liggdelen verkar ha fästen för "knäppchassi" men jag kommer inte ihåg hur det ser ut på vagnar med spakchassi och jag orkar inte gå in och hämta nyckeln för att gå upp på magasinet och kolla...

Visst var Allsång... super! Dottern och jag kollade igår och nu igen på datorn. Det är så bra musik och tänk ändå vad bra han är, Mumsmums Zelmerlöv! Kanske han inte sjung hundra bra igår men han är en otrolig "entertainer".
  • jagäraf
    AlexandraK skrev 2009-06-24 21:27:38 följande:
    Tråkigt med begravning. =/ Men Ängelholm är nära mig. Du ska inte ha en vagn med dig hem? =)Har fortfarande inte bestämt oss. Men måste skynda mig. Emmaljungan måste tvättas osv om vi ska ha med den.
    Begravningar är aldrig skojiga men i det här fallet är det inte så farligt. Damen som gått bort var min pappas faster och skulle ha fyllt 101 år 1/9 om hon fått leva.

Har du nåt att avvara i vagnsväg

Jag hade tänkt ta en sväng förbi Osby och kolla in Brios utställning men det finns inte på plats förrän i augusti.

Förresten, begravningen är i Västra Karup, det kanske inte är direkt i Ängelholm, kanske mer Båstad? Är det nära dig?
  • jagäraf
    AlexandraK skrev 2009-06-24 21:39:04 följande:
    Ahh. Då har hon säkert levt ett långt och bra liv. =) Och någon gång ska det ju ta slut. Kollade kartan. Det är ändå 7 mil från V Karup till Billinge, där jag bor. Ska ni stanna länge? Eller bara för dagen? Jag har 2 billiga vagnar till dig. Haha. Men det har du nog inte plats för i bilen. =)
    Nej, vi stannar verkligen inte länge. Kommer ner vid midnatt på tisdag natten mot onsdag. Begravningen är på onsdagen kl 11 med kaffe efteråt. Sen ska vi kolla runt lite var min farmor bodde och sen åker vi mot Oskarshamn för att ta båten hem igen. Så tyvärr hinner jag nog inte komma och kolla på vagnar vilket jag annars gärna gjort. Dessutom kommer nog skuffen på min Golf (Variant som tur är) vara ganska full. Jag ska hämta den tvillingvagn på länsstyrelsen i Uppsala och så ska jag kolla på en Emmaljunga med "sportvagnsinsats" från 1963 och det är väl ganska troligt att även den slåss om utrymmet i bagaget. Chryslern står här hemma och läcker olja så nu får det bli finåkning i modern Golf som dessutom har fungerande AC till skillnad mot den stora.
  • jagäraf

Alexxia, kollade runt lite i ditt galleri. Har du kvar den gröna Brion från -70? Kan inte förklara varför men jag tycker den skulle matcha Impalan mer än någon annan, kanske pga färgen? Dessutom är det en lite annorlunda vagn - supersnygg!

• jagäraf
    Lallan skrev 2009-06-24 21:48:32 följande:
    Vad är det för tvillingvagn på länsstyrelsen? *nyfiken*
    Jag köpte en tvillingvagn på Tradera, en Derby som varit med i en kampanj för Jämo. Det visade sig att de använt två vagnar och råkat förväxla chassina. Nu har jag efter flera månaders detektivarbete lyckats hitta den andra vagnen, alltså den som har Derbychassi men Princessliggdel och det är den jag ska hämta. Sen har jag två tvillingvagnar, en mörkblå Derby och en röd Princess. Båda med JÄMO stämplat med stora vita bokstäver bak på sufletten...
  • jagäraf
    Lallan skrev 2009-06-24 21:54:23 följande:
    Kul med en röd princesstvillingvagn, det med Jämo går väl att diskutera men du kan ju klä om vagnar nu
    Det skojiga är att jag för några år sen var på väg att köpa just den här vagnen. Jag känner till historien runt allting efter alla turer och den tjejen Jämo köpt vagnarna av är samma som jag hade kontakt med. Hon hade båda till salu då.

Jag tror inte jag kommer klä om dem. I mitt magasin står de så att man inte ser baksidan av sufletten. Skulle det dyka upp tvillingar bland barnbarnen - då får jag väl se hur jag gör.

Alexxia, jag minns det där med varukorgen. Jag tycker fortfarande att de är superfula
  • jagäraf
    Boothwalker skrev 2009-06-24 21:52:58 följande:
    Tvärtom hur? Spakdel på knäppchassi?
    Nä, spakchassi definitivt (tror jag ) och knäppdel.
  • jagäraf
    MissMio skrev 2009-06-24 23:02:41 följande:
    Hrmmmrrrmm...... Undan eller omkull, tjejer!!!! Jag har lagt ett bud på det, även om texten inte är hundra!! Verkar ju svåra att få tag på, så jag tänkte passa på i alla fall.
    Kan jag inte lova...  De är ju som sagt sällsynta numera och även om jag brukar spy min galla över dem så hör de ju s a s till 70-talsvagnarna. Å andra sidan kommer den säkert rusa upp i ett pris som åtminstone inte jag har råd med så... Men jag lovar inget bestämt
Svar på tråden Retrovagnstråden 16