Vad händer om man "överger" sitt barn
Vad händer om man kontaktar Soc och kräver en placering av sitt funktionshindrade barn? Kan de tvinga en att ta hand om barnet? Har man rätt att kräva hur barnet ska få ha det i annat boende?
Vad händer om man kontaktar Soc och kräver en placering av sitt funktionshindrade barn? Kan de tvinga en att ta hand om barnet? Har man rätt att kräva hur barnet ska få ha det i annat boende?
Fast om ts int evill lämna bort barnet egentligen så är det väl självklart att hon inte vill adoptera bort det. egoistiskt? det är ju allt gällande barn typ...
TS svårt att säga när du inte kan ange vad det gäller (förstår dig dock). Hur ställer du dig till att pappan får vårdnaden (finns han?)?
Fosterhemsplacering bör väl konna vara aktuellt eller så?
Planerar du att "få hem barnet" senare i livet eller iaf ha den möjligheten öppen?
Jag tycker ocskå Queen har gett ett bra och balanserat svar. Det kan finnas många skäl till att man inser att man inte orkar ta hand om sitt barn som den förtjänar, och vill ge den möjligheten att växa upp på bästa sätt i en annan familj. Trots att all forskning visar att adopterade barn mår mycke bättre än fosterhemsplacerade försöker soc alltid avråda biologiska föräldrar att adoptera bort sina barn, vilka skäl de än har.
Ts vill inte berätta här varför hon funderar som hon gör, vilket är förståeligt, och hur hemskt vi kan tycka att det är vet vi inte om det är ett moget beslut eller om hon handlar i ren desperation.
Men självklart är det bättre för barnet att få bli adopterad, om hon inte vill ha honom/henne tillbaka. Och det är viktigt att veta från början, för att alla fosterfamiljer kan inte tänka sig att adoptera. Blir däremot barnet placerad i en fosterfamilj som önskar adoption, kan man säkert ha en provoperiod där ts tänker igenom sitt beslut.
Det är svårt att föreställa sig hur det är att ta hand om ett barn med svåra handikapp (många har mer än ett...) och stora fång rosor till de som orkar. Men det är inte konstigt och inget att skämmas för om man inte orkar. Kontakta kommunen så kan du få hjälp. Det är inte farligt och de vill verkligen hjälpa till på alla sätt som går. Lycka till ts.
Om mitt barn placeras i familjehem, är det då den familjen som tar fullt ansvar för mitt barn? Eller har jag fortfarande rättigheter som förälder?
Det är otroligt svårt att veta vad som är bäst för mitt barn, självklart utgår jag främst ifrån att h*n ska få det så bra som möjligt. Men det skulle kännas så tungt att inte få ha kontakt alls, det är därför jag frågar om det. Jag är ingen hjärtlös människa som vill göra mig av med mitt kött och blod. Den som skrev det skulle nog tänka om ifall denna person visste vad jag och min familj har gått igenom.
Mitt barn har ingen diagnos men är multihandikappad, och samtidigt världens underbaraste. Jag kräver inte er förståelse för varför jag vill göra så här, men jag är tacksam för att ni resonererar och ger lite råd på vägen. Det är tufft att kontakta myndigheterna om en sån här sak när man inte vet vad man kan kräva och hur man ska formulera sig för att bli tagen på allvar.