• Culete

Pimp My Popcorns!

Ikväll var första ggn på ruskigt länge som vi åt popcorn.
    Det blev det vanliga med lite smält smör och salt.

Det måste ju finnas massor av variationer på både smak och färg så nu vänder jag mej till er.

Ge mej mängder av roliga ideer för hur jag kan variera popcornen!

I Holland vet jag att det var vanligt med socker tex. Sen finns dom ju i massvis av färger (hur gör man hemma?)...

Kanske finns det någon kul popcorn-dipp och har ni tips på hur man smal-poppar utan popcornmaskin? =)

Kom igen och pimpa dom för fullt! =)

• Svar på tråden Pimp My Popcorns!
  • Culete

Tack. Sist försökte jag krydda dem men det blev lite skumt. Hur kryddar man?
    Låter man det vara i oljan innan dom poppar (som jag gjorde sist) eller hur adderar man det i efterhand utan att behöva grisa ner dom med smält smör?
    Det blev ok att krydda så men kändes ovant att ha gegg i oljan s.a.s... =)

• Kristin24

citronpeppar på är gott...jag gillar även när popcornen är lite brända...

Go och glad Kexchoklad
  • Vifsla

Hallonmask: Krydda efter poppning.

• moeder

Regnbågspopcorn är en favorit hos våra barn!

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda 4 dl socker, 50 gram smör och 1 dl vatten i en kastrull.

Rör tills det smält samman och låt sedan lagen koka på medelstark värme utan omrörning i fem minuter.

Dra kastrullen från värmen och tillsätt 5 droppar röd karamellfärg. Rör noga och häll sedan upp lagen i en stor skål. Vänd ner 2 liter popcorn(motsvarar 1 dl kärnor) och rör runt så att alla popcorn blir rosa. (Enklare är att hälla lagen över popcornen istället och sedan röra om tycker jag)

Ta bakplåtspapper på en plåt. Sprid ut popcornen på plåten, grädda dem 5 minuter i ugnen eller tills sockret har kristalliserats.

Kan göras i upp till två dagar i förväg om det förvaras i lock med tätsittande lock.

• Clanica

Jag saltar mina popcorn med vitlökssalt eller använder kött & grillkrydda om jag vill ha lite mer spicy. Mums

• Culete

Det lät kul med regnbågspopcorn. Måste testas det med. =)

Men hur adderar man efter poppning? Glider det inte bara av popcornen utan ngt att fästa på? Popcornens yta är ju inte direkt absorberande...

Får testa men annars blir det nog i oljan och så får jag vänja mej vid geggan.

• Kristin24

Jo kryddorna fastnar på popcornen utan att du behöver ha olja eller smör på.
    Blir inget lager men jag har alltid kryddat på popcornen i skålen och det blir bra.

Go och glad Kexchoklad
  • Bakar

jag kryddar mina efter jag har poppat dom oxå... gud vad sugen jag blev på popcorn nu men sambon tror väl jag har blivit galen om jag går ut och poppar popcorn kl 8 på morgonen :P

Svar på tråden Pimp My Popcorns!