• Culete

Pimp My Popcorns!

Ikväll var första ggn på ruskigt länge som vi åt popcorn.
    Det blev det vanliga med lite smält smör och salt.

Det måste ju finnas massor av variationer på både smak och färg så nu vänder jag mej till er.

Ge mej mängder av roliga ideer för hur jag kan variera popcornen!

I Holland vet jag att det var vanligt med socker tex. Sen finns dom ju i massvis av färger (hur gör man hemma?)...

Kanske finns det någon kul popcorn-dipp och har ni tips på hur man smal-poppar utan popcornmaskin? =)

Kom igen och pimpa dom för fullt! =)

• Svar på tråden Pimp My Popcorns!
  • Bakar

hehe när man e gravid så får man äta vad man vill till frukost haha så det blev faktiskt popcorn med piffi krydda och ett stort glas kall mjölk hehe =)

Jag älskar mjölk eller glass till popcorna så gott... jag äter ju upp det hårda kanterna runt popcorna och sparar dom runda bitarna i handen.. om jag äter glass blandar jag ner dom där runda i glassen såååå gott hehe.. annars mosar jag in dom runda bitarna när jag inte får plats med dom längre i handen och dricker lite mjölk sååååå gott :P vilka knäppa idér man har hehe

• moeder
    Hallonmask skrev 2009-06-03 23:07:35 följande:
    Det lät kul med regnbågspopcorn. Måste testas det med. =)
    Ja, gör det! Men det är väldigt sött och blir ju mer som godis än popcorn. Såg i TS att du ville ha tips på hur man smalpoppar, kan säga att detta recept INTE är smalpoppat...
  • Kristin24

I kväll ska jag göra regnbågspopcorn...men utan karamellfärgen...har ätit det i Frankrike(Disneyland) när jag var tonåring...så gott
    Hopaps det är lika gott som jag minns det.

Go och glad Kexchoklad
  • moeder
    Kristin24 skrev 2009-06-05 17:00:01 följande:
    I kväll ska jag göra regnbågspopcorn...men utan karamellfärgen...har ätit det i Frankrike(Disneyland) när jag var tonåring...så gott Hopaps det är lika gott som jag minns det.
    Var det som du minns det?
  • Culete

Får tacka stort för alla tips!
    Får testa poppa till nästa helg, och kanske göra lite regnbågspopcorn med. =)

• Kristin24

Ja de var som jag mindes...men jag tyckte det blev för sött i längden...så nästa gång gör jag mindre. Ungarna gillade det med, men åt inte så mkt på grund av det söta.

Men minnen fick jag

Go och glad Kexchoklad
  • Friyaz

tabassco är riktigt gott, men ta inte för mycket :)

• LeWi

Angående smalpoppning så kan man poppa i micro helt utan fett.
    Ta en ungsfast skål (ca 3l) häll i en halv dl vatten och ca 2tsk salt.
    Sen i med en dl popcorn, lägg på ett lock som tål micro (jag brukar lägga på en tallrik) och så kör du på full effekt.

Man får vakta för vissa gånger går det fort =ca 5-6 minuter, men andra gånger har det tagit uppåt 12-13 minuter.
    Vattnet hjälper popcornen att nå poptemperatur och får även saltet att färsta.

Missar man att ha i saltet är det svårt att få det att fästa.
    Läst nånstans att man kan spreja popcornen lite med en blomspruta och sen salta direkt. Vattnet dunstar men saltet fäster
    (men spreja bara liite!)

I reject your reality and substitute my own.
  • Culete

Tack för micropoppen. =)
    Jag hade faktiskt skrivit upp det tidigare men inte testat. Min glasskål har jag pajat så sitter fast med en platsskål enbart = inte smart för micron.
    När jag köper mej en ny i glas, skall jag micropoppa! =)

• Loove84

Här i Gbg har vi den nya bion Bergakungen och där säljer dom supergod smaksättning till popcorn, 4olika smaker hade dom bl.a caramell och cheddar...super gott va det! Dom andra smakerna minns jag inte tyvärr!

• Kiltis

Kolla in alla dessa amerikanska varianter:

www.recipegoldmine.com/popcornswe/popcornswe.html

Recepten är på engelska så måtten kan vara lite kluriga.

Här är en omvandlingstabell jag hittat:

1/4 cup = 0,6 dl eller 4 msk
    1/3 cup = 0,8 dl eller 5,3 msk
    1/2 cup = 1,2 dl
    3/4 cup = 1,8 dl
    1 cup = 2,36 dl
    1,5 cup = 3,56 dl
    2 cup = 4,74 dl
    3 cup = 7,1 dl

1 oz(uns) = 28,4 g
    2 oz(uns) 0 3,8 msk
    4 oz(uns) = 113,4 g

• andeta

Jag brukar bara använda krydda på mina popcorn, tex tacokrydda, kött och grill krydda eller bara lite salt =)

Svar på tråden Pimp My Popcorns!