• Iskall Öl

Får inte sömn

Just nu har jag varit vaken i 42 timmar. Straight. Jag känner mig inte trött. Inte sådär övertrött som man kan känna sig. Utan helt normal.

Jag får inte sömn helt enkelt. Försökte både igår natt och nu, men det går inte. TIPS någon?

• Svar på tråden Får inte sömn
  • Anonym (samma här)

Iskall Öl skrev 2009-05-31 01:17:32 följande:

Mammut och Papput skrev 2009-05-31 01:14:59 följande:
    På sistone har det blivit riktigt dåligt. Nästan ingen mat alls. Inte heller tränat. Varit sjukskriven och mest liggandes i rummet, eller på sängen. Så jag tar det lugnt om man säger så. Känns helt galet, känns som att man inte kan kontrollera kroppen. Som att hjärnan inte hänger meeed, precis som när man är döslut. Läskigt doooock!
    Det låter inget vidare. Jag tycker du ska söka hjälp!
  • Anonym (samma här)

Så kan du ju inte ha det, menar jag.

• Iskall Öl

Anonym (samma här) skrev 2009-05-31 01:19:12 följande:

Det låter inget vidare. Jag tycker du ska söka hjälp!
    Med tanke på vilket. Maten eller att hjärnan inte hänger med?
    Det är väl mest sömnbrist det handlar om.
    Men det går verkligen inte att somna.
  • Mammut och Papput

Mammut och Papput skrev 2009-05-31 01:14:59 följande: På sistone har det blivit riktigt dåligt. Nästan ingen mat alls. Inte heller tränat. Varit sjukskriven och mest liggandes i rummet, eller på sängen. Så jag tar det lugnt om man säger så. Känns helt galet, känns som att man inte kan kontrollera kroppen. Som att hjärnan inte hänger meeed, precis som när man är döslut. Läskigt doooock!
    Jag tycker först och främst att du ska äta och dricka ordentligt. Dina nervsystem och hela ämnesomsättningen är på sned nu och detta påverkar hormoner och annat i din kropp som förmodligen är väldigt stressad.
    Varför äter du inte?
  • Iskall Öl

Mammut och Papput skrev 2009-05-31 01:28:44 följande:

Jag tycker först och främst att du ska äta och dricka ordentligt. Dina nervsystem och hela ämnesomsättningen är på sned nu och detta påverkar hormoner och annat i din kropp som förmodligen är väldigt stressad.Varför äter du inte?
    Jag har helt enkelt inte haft lust och varje gång någon viftar med mat framför mig får jag "spyanfall", speciellt nu när det varit varmt ute. Har hänt en massa personliga saker som stört mig i att ens orka bry mig om vad jag äter. Det är svårt att hamna på rätt spår när man aldrig riktigt varit där. Skall börja med att börja ÄTA och sen kanske tänka på de nyttiga.

Nu har jag sovit. 11 timmar. Men jag vill ändå sova normalt. Nu kommer jag knappast somna runt 22 ikväll ju.
  • Anonym

Träna hårt utomhus.

Gå upp tidigt oavsett när du gick och la dig. Då ökar möjligheterna till att skaffa sig en dygnsrytm då du lägger dig på kvällen.

Sluta inta koffein. Helt.

Skaffa öronproppar och sov med dessa och ha fönstret öppet.

Skaffa en riktigt tråkig fackbok som du läser liggandes (du får inte sitta upp) varje kväll när du ska sova. Du MÅSTE läsa t.ex. 30 sidor innan du får lägga ifrån dig den.

• Anonym

Om man inte rör sig så mycket, brukar inte kroppen känna samma behov av sömn. Du borde nog försöka hålla dig igång mer, och träna dig utmattad varje dag. Det är bra när man är deprimerad också (vet av erfarenhet) även om det är svårt att komma igång.

• Mammut och Papput
    Anonym skrev 2009-05-31 22:05:30 följande:
    Sömntabletter?
    För det första är ts enligt presentationen född -93 (få läkare är bekväma att skriva ut till unga människor). För det andra, eftersom hon har en del punkter som behöver förbättras (matintag) så är sömntabletter ett dåligt alternativ.
  • Anonym (helt rätt)
    Anonym skrev 2009-05-31 22:09:31 följande:
    Träna hårt utomhus. Gå upp tidigt oavsett när du gick och la dig. Då ökar möjligheterna till att skaffa sig en dygnsrytm då du lägger dig på kvällen. Sluta inta koffein. Helt. Skaffa öronproppar och sov med dessa och ha fönstret öppet. Skaffa en riktigt tråkig fackbok som du läser liggandes (du får inte sitta upp) varje kväll när du ska sova. Du MÅSTE läsa t.ex. 30 sidor innan du får lägga ifrån dig den.
    Instämmer med ovan. Du ska inte lägga dig på dagen för att du är trött. Ställ klockan på morgonen och gå upp även om du är jättetrött. Det är som med jet-lag man måste ha diciplin för att tvinga sig till rätt dygnsrytm.

Fysisk trötthet hjälper för sömnen så motionera men inte för nära sänggående.

När jag har svårt att sova är det viktigt att ha mörkt. Jag använder ögonbindel
  • Iskall Öl

Det är just det. Jag vaknar alltid klockan 08. Automatiskt. Och inte dricker jag koffein heller. Sömntabletter är, som konstaterat, inget bra alternativ.

Alltså jag tränar 4 ggr i veckan genom att ta 2 timmar promenader. Men jag blir otroligt pigg av det. Sover aldrig heller på dagen.

...det var mitt lilla försvarstal det.
    Tack för tipsen, alla.

Svar på tråden Får inte sömn