• Anonym

HON kallade MIG tjockis?!

Att människan bara har mage... En släkting till mig är det. Hon är extremt överviktig, väger nog en 130 kilo till sin medellängd.
    Jag är anorektiker (dock normalviktig) och väger nu i v36 60 kilo. Har fruktansvärd ångest över det här med min vikt, trodde det var uppenbart för folk när man har anorexi...

Men ändå när vi ågs igår säger hon "Hej, tjockis!!" Alltså... Jag VET, jag är känslig, men detär en så öm tå. Hur kan man med, som riktigt stor själv, att kalla en höggravid anorektiker tjockis?! Suck...

Nåväl, ska försöka lägga det bakom mig, vet ju att hon inte menade något illa och jag är dessutom för feg för att säga ifrån så får väl skylla mig själv. Ville mest vräka ur mig det så jag kan gå vidare...

• Svar på tråden HON kallade MIG tjockis?!
  • Mieria

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:11:47 följande:

jag är inte arg på de personen, jag är förbannad på alla som talar om för en anorektiker att sluta va känslig när någon sagt sånt till henne. Förstår man sig inte på sjukdomen så ska man inte behöva kommentera sådant heller, för har man anorexi så kan man INTE bara strunta i en sådan kommentar!
    Nej jag vet. Men den som sade så var inte elak och det är inte heller de som har svårt att sätta sig in i sjukdomsbilden.
  • Henrik33

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:10:22 följande:

jaha, så anorektiker ska inte bli gravida för de ska ta hänsyn till människor som dig som MÅSTE kalla dem för tjockisar och inte alls ta hänsyn till att de lider av anorexi?
    Är man inte frisk från anorexi så bör man nog inte bli gravid. Dels för att de blir större vid graviditeten men också fostrets hälsa.
  • Ekologiskt Godis
    Elyse skrev 2009-06-02 23:12:19 följande:
    Anonym (F.D.) skrev 2009-06-02 23:05:47 följande: Eller så kan man ta det som konfrontation med sina fobier. Det gör man hela tiden inom KBT-behandling, en av de bästa behandlingarna som finns för anorexi. Men man väljer hur man ska reagera, vill man vara sjuk (och blir ivrigt påhejjad av andra sjuka personer på internetforum, som berättigar och godkänner de sjuka reaktionerna), då funkar ju ingen behandling i världen. Skämmas ska ni
    anorexi är ingen fobi!
    Seriöst, förstår du dig inte på sjukdomen till n början ska du nog läsa på lite innan du kastar ur dig sånt skit!
  • Elyse

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:09:23 följande:

förlåt mig, men hur mycket vet du egentligen om att ha anorexi och vad anorektiker går igenom?? Det är en allvarlig sjukdom, inte något man blir av med över en dag precis! Man ska INTE skämta om sådant.
    Nä, eller hur! Det blev ju helt klart uppenbart i denhär debatten att om man saknar sjukdomsinsikt och självdistans, då verkar man per automatik sakna humor.
  • Ekologiskt Godis
    Henrik33 skrev 2009-06-02 23:13:21 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:10:22 följande: Är man inte frisk från anorexi så bör man nog inte bli gravid. Dels för att de blir större vid graviditeten men också fostrets hälsa.
    Det kan jag hålla med om att det inte är smartast att bli gravid som anorektiker, men det är inte upp till dig eller mig eller någon annan förutom personerna som väljer att skaffa barn trots sin sjukdom. Man ska inte behöva trycka ner personen som skaffar barn som anorektiker för det. Hon har nog med att kämpa emot redan som det är.
  • Ekologiskt Godis
    Elyse skrev 2009-06-02 23:15:38 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:09:23 följande: Nä, eller hur! Det blev ju helt klart uppenbart i denhär debatten att om man saknar sjukdomsinsikt och självdistans, då verkar man per automatik sakna humor.
    Men har man en ätstörning så skämtar man inte om mat eller vikt, det borde du väl ändå fatta! nej man har ingen humor inom det området och det är just därför man lider av en ätstörning!
  • Mieria

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:13:59 följande:

anorexi är ingen fobi! Seriöst, förstår du dig inte på sjukdomen till n början ska du nog läsa på lite innan du kastar ur dig sånt skit!
    Seriöst. Ska du hävda att du förstår dig på något bör DU läsa på! Anorexi ÄR just en form av fobi. Fobi = Irrationell rädsla. Anorexi innebär en irrationell rädsla för att gå upp i vikt/tappa kontrollen osv.
  • Mieria

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:17:11 följande:

Men har man en ätstörning så skämtar man inte om mat eller vikt, det borde du väl ändå fatta! nej man har ingen humor inom det området och det är just därför man lider av en ätstörning!
    nu var det ju inte människan med anorexi som skämtade heller. Du verkar helt ha tappat koncepten.
  • Ekologiskt Godis
    Mieria skrev 2009-06-02 23:18:34 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:13:59 följande: Seriöst. Ska du hävda att du förstår dig på något bör DU läsa på! Anorexi ÄR just en form av fobi. Fobi = Irrationell rädsla. Anorexi innebär en irrationell rädsla för att gå upp i vikt/tappa kontrollen osv.
    Anorexi är en sjukdom!
    Ska jag läsa på något som jag har lidit av? Nejdu jag verkar ju i alla fall förstå att det inte går över på en dag, något som ni verkar tro att det gör!
  • trettioplus

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:13:59 följande:

anorexi är ingen fobi!Seriöst, förstår du dig inte på sjukdomen till n början ska du nog läsa på lite innan du kastar ur dig sånt skit!
    Elyse har faktiskt en poäng.
    Om man accepterar tankarna som triggar ångesten som rationella, så kommer man inte ur det tankemönster som skapar dem.
    Man måste utmana sin ångest genom att ifrågasätta de tankar som skapar dem för att kunna bli fri.
Svar på tråden HON kallade MIG tjockis?!