• Anonym

HON kallade MIG tjockis?!

Att människan bara har mage... En släkting till mig är det. Hon är extremt överviktig, väger nog en 130 kilo till sin medellängd.
    Jag är anorektiker (dock normalviktig) och väger nu i v36 60 kilo. Har fruktansvärd ångest över det här med min vikt, trodde det var uppenbart för folk när man har anorexi...

Men ändå när vi ågs igår säger hon "Hej, tjockis!!" Alltså... Jag VET, jag är känslig, men detär en så öm tå. Hur kan man med, som riktigt stor själv, att kalla en höggravid anorektiker tjockis?! Suck...

Nåväl, ska försöka lägga det bakom mig, vet ju att hon inte menade något illa och jag är dessutom för feg för att säga ifrån så får väl skylla mig själv. Ville mest vräka ur mig det så jag kan gå vidare...

• Svar på tråden HON kallade MIG tjockis?!
  • Anonym (nöjdochglad)

Definition av "skämt", enligt SAOB:

"avser att roa andra (o. sig själv)"

Om jag känner till att en person tar illa upp över någonting, varför skulle jag då skämta om det? Då avser jag INTE att roa andra.

• Elyse

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:35:35 följande:

Det är en sjukdom inte en fobi! När jag hade anorexi var det inte en enda läkare eller psykiatriker som sa att jag led av en fobi, det var en sjukdom!
    Och vad tror du att en fobi är? (hint: det är en sjukdom)
  • Mieria

Det är en sjukdom inte en fobi! När jag hade anorexi var det inte en enda läkare eller psykiatriker som sa att jag led av en fobi, det var en sjukdom!
    Du förstår på allvar inte vad jag säger va?? Slå upp ordet fobi...Handlar inte sjukdomen om just det?? EN IRRATIONELL RÄDSLA ATT TAPPA KONTROLLEN ÖVER SIN VIKT ELLER GÅ UPP I VIKT: IRRATIONELL RÄDSLA = DEFINITIONEN AV FOBI! Vad är det du har svårt att fatta ???
  • Mieria

Du förstår på allvar inte vad jag säger va?? Slå upp ordet fobi...Handlar inte sjukdomen om just det?? EN IRRATIONELL RÄDSLA ATT TAPPA KONTROLLEN ÖVER SIN VIKT ELLER GÅ UPP I VIKT: IRRATIONELL RÄDSLA = DEFINITIONEN AV FOBI! Vad är det du har svårt att fatta ???
  • Elyse

Anonym (nöjdochglad) skrev 2009-06-02 23:37:12 följande:

Definition av "skämt", enligt SAOB: "avser att roa andra (o. sig själv)" Om jag känner till att en person tar illa upp över någonting, varför skulle jag då skämta om det? Då avser jag INTE att roa andra.
    Fast som vi skrev tidigare behövde ju inte Miss 130kg ha haft som avsikt att skämta för att man skulle kunna skratta åt det. Oavsiktlig komik är ju dessto bättre
  • Netha85

Har bara läst TS, men jag vet precis hur du känner dig. Är med gravid anoretiker.

Svärfar sa i lördags med röst så det hördes att han bara jäklades "Hej tjockis"
    Då svarade jag tillbaka med jävulskap i rösten "Hej på dig själv tjockis"
    Han har en ölmage så han är lite rund om magen han med..

Har dessutom vid ett annat tillfälle när jag inte var på humör svarat, "hej på dig med, vad har du för ursäkt att ha mage? Jag har ju iaf ett liv i min mage"

• Mieria
    Netha85 skrev 2009-06-02 23:40:35 följande:
    Har bara läst TS, men jag vet precis hur du känner dig. Är med gravid anoretiker. Svärfar sa i lördags med röst så det hördes att han bara jäklades "Hej tjockis" Då svarade jag tillbaka med jävulskap i rösten "Hej på dig själv tjockis" Han har en ölmage så han är lite rund om magen han med.. Har dessutom vid ett annat tillfälle när jag inte var på humör svarat, "hej på dig med, vad har du för ursäkt att ha mage? Jag har ju iaf ett liv i min mage"
    Ja att vara anorektiker ger en självklart rätt att vara nedvärderande mot folk som försöker skoja med en.
  • Lebowski
    Elyse skrev 2009-06-02 23:39:14 följande:
    Anonym (nöjdochglad) skrev 2009-06-02 23:37:12 följande: Fast som vi skrev tidigare behövde ju inte Miss 130kg ha haft som avsikt att skämta för att man skulle kunna skratta åt det. Oavsiktlig komik är ju dessto bättre
    Jag tycker diskussionen urartat och blivit hysteriskt rolig...

Man säger hej tjockis till gravida ibland. VARE SIG HON, JAG ELLER BÅDA TVÅ ÄR TJOCKA. :)
  • Anonym (nöjdochglad)

Ja ja Elyse och Mieria. Oavsett om ni anser att skämta är lika med "behandling" eller att ts ska sluta vara "känslig" osv så kan väl ingen påstå att ett skämt faller i god jord om det inte uppfattas som ett skämt. Enkelt. Jag skämtar högt, lågt och för jämnan. Men skrattet sätter sig liksom på tvären i halsen om någon inte uppfattar min ironi eller min avsikt att vara rolig. Det är liksom inte kul att skratta själv......... Men det tycker tydligen ni! Fint! Jag skrattar bäst MED andra

Svar på tråden HON kallade MIG tjockis?!