• Anonym

HON kallade MIG tjockis?!

Att människan bara har mage... En släkting till mig är det. Hon är extremt överviktig, väger nog en 130 kilo till sin medellängd.
    Jag är anorektiker (dock normalviktig) och väger nu i v36 60 kilo. Har fruktansvärd ångest över det här med min vikt, trodde det var uppenbart för folk när man har anorexi...

Men ändå när vi ågs igår säger hon "Hej, tjockis!!" Alltså... Jag VET, jag är känslig, men detär en så öm tå. Hur kan man med, som riktigt stor själv, att kalla en höggravid anorektiker tjockis?! Suck...

Nåväl, ska försöka lägga det bakom mig, vet ju att hon inte menade något illa och jag är dessutom för feg för att säga ifrån så får väl skylla mig själv. Ville mest vräka ur mig det så jag kan gå vidare...

• Svar på tråden HON kallade MIG tjockis?!
  • Henrik33

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:00:28 följande:

Vadå normalisera! Man säger väl för helvete inte sånt på skämt till en anorektiker. Jag har haft anorexi själv så kom inte o berätta hur man ska hjälpa en anorektiker. Att kalla en anorektiker för tjockis på skämt o sen säga till den personen att ta det på skämt hjälper inte på NÅTT sätt överhuvudtaget personen i fråga att bli frisk. Tvärtom!Den som är elak är den som kallade henne tjockis samt de som säger åt henne att inte bry sig om det, för vet du vad? DET GÖR HON OAVSETT ÄNDÅ! Finns inte som helst någon anledning att hålla på så mot någon som lider av anorexi!
    Alla som är på smällen blir kallade tjockis. Kan man inte ta det för att man är anorektiker kanske man skulle tänkt en gång extra innan man blev gravid.
  • Elyse

hur ska vi hantera detta? Ska vi uppmuntra friska människor att bete sig som anorektiker (nojja över betydelsen av kroppsvikt) eller ska vi uppmuntra sjuka människor att bete sig normalt (inte nojja över vikt). VAD tror ni är mest konstruktivt? Jag förespråkar det senare och jag tycker att de som förespråkar det förra är rent ut sagt destruktiva i sin strävan att normalisera det sjuka.

• Anonym (F.D.)

Inbilade sig nog att hon var rolig och kunde skämta ..

Världens sämsta skämt när man har någon form av ätstörning , vet hur det känns eftersom jag varit där.

• Ekologiskt Godis
    Henrik33 skrev 2009-06-02 23:04:48 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:00:28 följande: Alla som är på smällen blir kallade tjockis. Kan man inte ta det för att man är anorektiker kanske man skulle tänkt en gång extra innan man blev gravid.
    Anorexi är en allvarlig sjukdom. Ska man inte ha rätt att va gravid bara för man är anorektiker eller?
    Att alla blir kallade för tjockisar när man är gravida är inte ens eget fel, det personerna som kallar en för det. man är INTE tjock när man är gravid. Man har en mage med en bebis i. Varför ska folk ens kommentera ens mage som att vara tjock när man inte är det? Totalt absurt!
  • Henrik33

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:07:22 följande:

Anorexi är en allvarlig sjukdom. Ska man inte ha rätt att va gravid bara för man är anorektiker eller?Att alla blir kallade för tjockisar när man är gravida är inte ens eget fel, det personerna som kallar en för det. man är INTE tjock när man är gravid. Man har en mage med en bebis i. Varför ska folk ens kommentera ens mage som att vara tjock när man inte är det? Totalt absurt!
    Kanske för att i vanliga livet så säger man så.? Att sen vissa blir riktiga fläskhögar vid graviditet är ju skillnad. Då skulle man inte säga tjockis(Inte heller om personen i fråga är en fläskbulle innan graviditet).
  • Ekologiskt Godis
    Elyse skrev 2009-06-02 23:05:14 följande:
    hur ska vi hantera detta? Ska vi uppmuntra friska människor att bete sig som anorektiker (nojja över betydelsen av kroppsvikt) eller ska vi uppmuntra sjuka människor att bete sig normalt (inte nojja över vikt). VAD tror ni är mest konstruktivt? Jag förespråkar det senare och jag tycker att de som förespråkar det förra är rent ut sagt destruktiva i sin strävan att normalisera det sjuka.
    förlåt mig, men hur mycket vet du egentligen om att ha anorexi och vad anorektiker går igenom??
    Det är en allvarlig sjukdom, inte något man blir av med över en dag precis! Man ska INTE skämta om sådant.
  • Mieria

Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:00:28 följande:

Vadå normalisera! Man säger väl för helvete inte sånt på skämt till en anorektiker. Jag har haft anorexi själv så kom inte o berätta hur man ska hjälpa en anorektiker. Att kalla en anorektiker för tjockis på skämt o sen säga till den personen att ta det på skämt hjälper inte på NÅTT sätt överhuvudtaget personen i fråga att bli frisk. Tvärtom! Den som är elak är den som kallade henne tjockis samt de som säger åt henne att inte bry sig om det, för vet du vad? DET GÖR HON OAVSETT ÄNDÅ! Finns inte som helst någon anledning att hålla på så mot någon som lider av anorexi!
    Allvarligt tagga ner. Den som sade det är inte elak om hon inte gjorde det med syfte att såra! Man kan inte alltid veta hur alla andra människor mår på insidan och vissa har väldigt svårt att förstå hur människor med ätstörningar mår. Det är väldigt olyckligt att ts råkade ut för en sådan kommentar men att måla ut någon som syndabock är bara onödigt.
  • Ekologiskt Godis
    Henrik33 skrev 2009-06-02 23:09:23 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:07:22 följande: Kanske för att i vanliga livet så säger man så.? Att sen vissa blir riktiga fläskhögar vid graviditet är ju skillnad. Då skulle man inte säga tjockis(Inte heller om personen i fråga är en fläskbulle innan graviditet).
    jaha, så anorektiker ska inte bli gravida för de ska ta hänsyn till människor som dig som MÅSTE kalla dem för tjockisar och inte alls ta hänsyn till att de lider av anorexi?
  • Ekologiskt Godis
    Mieria skrev 2009-06-02 23:10:11 följande:
    Ekologiskt Godis skrev 2009-06-02 23:00:28 följande: Allvarligt tagga ner. Den som sade det är inte elak om hon inte gjorde det med syfte att såra! Man kan inte alltid veta hur alla andra människor mår på insidan och vissa har väldigt svårt att förstå hur människor med ätstörningar mår. Det är väldigt olyckligt att ts råkade ut för en sådan kommentar men att måla ut någon som syndabock är bara onödigt.
    jag är inte arg på de personen, jag är förbannad på alla som talar om för en anorektiker att sluta va känslig när någon sagt sånt till henne.
    Förstår man sig inte på sjukdomen så ska man inte behöva kommentera sådant heller, för har man anorexi så kan man INTE bara strunta i en sådan kommentar!
  • Elyse

Anonym (F.D.) skrev 2009-06-02 23:05:47 följande:

Inbilade sig nog att hon var rolig och kunde skämta .. Världens sämsta skämt när man har någon form av ätstörning , vet hur det känns eftersom jag varit där.
    Eller så kan man ta det som konfrontation med sina fobier. Det gör man hela tiden inom KBT-behandling, en av de bästa behandlingarna som finns för anorexi.
    Men man väljer hur man ska reagera, vill man vara sjuk (och blir ivrigt påhejjad av andra sjuka personer på internetforum, som berättigar och godkänner de sjuka reaktionerna), då funkar ju ingen behandling i världen. Skämmas ska ni
Svar på tråden HON kallade MIG tjockis?!