• Vanillie

    Större risk för MF vid IVF?

    Det sägs ju att man har ca 30% chans att lyckas med en fullgången graviditet vid dom första ivf-försöken.

    Men betyder det då att om jag blir gravid, har jag fortfarande bara 30% chans till att det blir en fullgjord graviditet?

    Om man blir gravid på "normalt" sätt är ju risken för missfall bara 15%
    medan det isåfall är 70% att min graviditet inte lyckas hela vägen om jag gör en ivf?

    Eller, om jag blir gravid med hjälp av IVF, ökar då chansen från 30% till det normala ca 85% att det lyckas?

    Hänger ni med?

  • Svar på tråden Större risk för MF vid IVF?
  • Solkattan

    Hej!
    Tror jag fattar din fråga... {#lang_emotions_undecided}
    Och de där 30 % "tror" jag endast gäller chansen att ens lyckas bli gravid.
    Sen "tror" jag att missfallsrisken är lika stor ( eller ännu trevligare .. lika liten ) vare sig man har gjort en IVF eller blivit gravid på "normalt" sätt.
    Har också genomgått en IVF och de första ..tja.. 25 veckorna nojade jag mig extremt för missfall. Försökte läsa mig till "fakta" och på visa sidor så står det att risken är lika stor medans det på andra sidor står motsatsen...
    När jag nojade mig som värst så brukade jag försöka tänka tanken att läkarna faktiskt valt ut det allra bästa ägget och den allra bästa spermien. Förutsättningarna ska ju vara på topp!
    Om du känner att din oro blir alltför övermäktig så finns det vanligtvis en mödrapsykolog kopplad till den barnmorska du kommer gå hos.
    Har själv blivit remitterad till en sådan och oron har minskat betydligt.
    Ett av hennes bästa tips är att hoppa över att läsa ALLT som har med missfall och andra otäckheter med graviditet att göra...
    Läs bara sådant som är "roligt". Som namnförslag, barnvagnsmodeller mm...
    Stort grattis till graviditetet!
    Och lycka till!

    //Solkatta

  • Pimpinellan

    Chansen att bli gravid kan vara allt från 10-50% för det varierar från person till person. Av alla som blir gravida får ungefär 22% barn. Missfallsrisken beror på ens ålder så mellan 15-50%.

  • Vanillie

    ok.. 22% bara..! Och det gäller om man gjort en ivf då?

  • Pimpinellan
    Vanillie skrev 2009-06-03 12:57:28 följande:
    ok.. 22% bara..! Och det gäller om man gjort en ivf då?
    Ja,allså efter ett försök. Efter tre försök är 65% gravida så ungefär drygt hälften borde väl få barn efter tre försök då. Men statistiken säger inget om just dig och dina förutsättningar. Finns de som fått 55% chans och inte lyckats ens bli gravid efter fem försök och de som fått 20% chans och blitt gravida och fått barn på ett försök. Jag fick 20% chans och blev gravid på första ET,men tillhör en riskgrupp vad gäller m.f så jag fick MA förstås. Oroa dig inte än-tids nog när du sitter där gravid kommer oron. Ta ett steg i taget nu.
  • kattennizze

    Jag har läst att när man gör FET så är risken för missfall lägre än vid färskförsök. Troligen för att det är svårare att bli gravid med FET, och därför är embryona verkligen tipptopp. Jag nojjade också under min graviditet, men jag gjorde precis som nån skrev, läste absolut ingenting om vare sig missfall eller förlossning. Och allt gick jättebra.

Svar på tråden Större risk för MF vid IVF?