• PetraStockholm

Jag fick missfall av fostervattensprov

Jag är 39 år och har sedan tidigare en frisk tjej på snart 6 år. När jag blev gravid i januari var det självklart att vi skulle göra fostervattensprov eftersom riskerna är så minimala och vi var överrens om att vi ville veta så att barnet var friskt.
    Under själva provet, som gjordes i vecka 15+4, sa läkaren att jag var svårstucken men att det sedan gick bra. Hon tittade inte på fostret efteråt utan sa att allt hade gått bra.
    Jag fick inga onda aningar alls, vilade en vecka och varken blödde, hade ont eller fick läckage av fostervatten. Mådde toppen med andra ord.
    Förra måndagen fick vi besked på det utökade provsvaret att fostret var friskt och att det var en pojke.
    Men när vi skulle göra ultraljudet i fredags, 3,5 vecka efter fostervattensprovet, så upptäckte de att pojken var död. Troligen dog han ganska omgående efter fostervattensprovet, men kroppen har inte förstått det utan fortsatt med graviditetssymtomen, en så kallad MA, Missed abortion.

Det kom som en chock för oss, det var verkligen något vi inte räknat med, trots att vi kände till riskerna. Så visst kan det hända!

Om vi blir gravida igen, vilket vi hoppas att vi blir snart (nån som blivit det tätt inpå??) kommer vi trots detta att göra antingen fostervattensprov eller moderkaksprov eftersom ovissheten skulle vara för svår att bära.

Men just nu sörjer vi den lille pojken vi aldrig fick lära känna, sen får framtiden utvisa hur det blir.

• Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov
  • siamusen
    PetraStockholm skrev 2009-06-04 19:02:36 följande:
    Tydligen är en annan risk att läkaren kan råka pricka navelsträngen ? eller att det blir infektion i foservattnet. Det är vad de tror hände, men det visar sig väl när undersökningen är klar.Jag tycker att det är upp till var och en om man vill göra provet eller inte, MEN man måste vara beredd på att det finns en viss risk. När man är 40 år är risken för kromosomfel 1 på 68 barn, vilket jag tycker är förhållandevis högt. Det handlar givetvis inte om att man anser att ett handikappat barn skulle vara en belastning eller ovälkommet, utan att man faktiskt har ett val och vill man göra det ? då måste man få göra det. sen kan man aldrig veta till 100% om barnet är friskt eller inte, men det man kan kontrollera ? det vill åtminstone jag kontrollera, sen dömer jag inte vad andra anser eller vill göra och hoppas att de också visar samma respekt för mitt val.
    Är det verkligen 1 av 68? Låter högt.

Beklagar sorgen annars och hoppas du snart far bli gravid och ga tiden ut.

Själv har jag gjort 2 MKP och har ocksa fatt höra att de flesta missfall sker inom 48 timmar, speciellt om man gör MKP, medan FVP kan dra ut pa tiden genom att det blir infektioner.

Tror dock inte att risken att det skulle drabba er igen är speciellt hög.

Önskar dig all lycka och lycka till.
  • PetraStockholm
    siamusen skrev 2009-06-04 21:57:35 följande:
    Är det verkligen 1 av 68? Låter högt. Beklagar sorgen annars och hoppas du snart far bli gravid och ga tiden ut. Själv har jag gjort 2 MKP och har ocksa fatt höra att de flesta missfall sker inom 48 timmar, speciellt om man gör MKP, medan FVP kan dra ut pa tiden genom att det blir infektioner. Tror dock inte att risken att det skulle drabba er igen är speciellt hög. Önskar dig all lycka och lycka till.
    Ja det är högt, och 1 av 25 när kvinnan är över 45 år. Om inte risken varit så hög hade jag aldrig testat mig. Dessutom fick en väninna till mig ett barn med kromosomfel och det barnet dog efter tre dagar (fullgången tid), det gav mig också en tankeställare.
    Blir Mkp om vi har turen att bli gravida igen.
  • siamusen
    PetraStockholm skrev 2009-06-04 22:03:10 följande:
    Ja det är högt, och 1 av 25 när kvinnan är över 45 år. Om inte risken varit så hög hade jag aldrig testat mig. Dessutom fick en väninna till mig ett barn med kromosomfel och det barnet dog efter tre dagar (fullgången tid), det gav mig också en tankeställare.Blir Mkp om vi har turen att bli gravida igen.
    Antar att det gäller alla avvikelser då och inte bara T21?

Vi har en konstant risk pa 1/4, därför testar jag mig.
  • PetraStockholm
    siamusen skrev 2009-06-04 22:05:24 följande:
    Antar att det gäller alla avvikelser då och inte bara T21? Vi har en konstant risk pa 1/4, därför testar jag mig.
    Siffrorna gäller endast Downs syndrom, sen ökar naturligtvis även risken för andra kromosomavvikelser men jag har inga siffror på det tyvärr.
    Har dina prover gått bra?
  • siamusen
    PetraStockholm skrev 2009-06-04 22:07:45 följande:
    Siffrorna gäller endast Downs syndrom, sen ökar naturligtvis även risken för andra kromosomavvikelser men jag har inga siffror på det tyvärr. Har dina prover gått bra?
    Ja, de gick bra. Blödde lite efter båda men det var fran biten de tog ut. Tydligen inte helt ovanligt att blöda.
  • PetraStockholm
    siamusen skrev 2009-06-04 22:09:26 följande:
    Ja, de gick bra. Blödde lite efter båda men det var fran biten de tog ut. Tydligen inte helt ovanligt att blöda.
    Skönt att det gick bra!!! Kollade de dig noga efteråt?
  • siamusen
    PetraStockholm skrev 2009-06-04 22:11:28 följande:
    Skönt att det gick bra!!! Kollade de dig noga efteråt?
    Ja, när jag blödde sa var jag hos gynekologen en gang och kollade med UL dagen efter det började blöda och sedan âven en vecka senare.

Andra gangen kollade de med UL pa akuten, sedan dagen efter hos den vanliga radiologen och sedan en vecka senare hos radiologen igen.
  • kråkanbråkan

ja har gjort ett moderkaksprov i vecka 12. lite otäckt med de gick bra. hojja vad hemsk när sånt där händer..... men de är ju inte man kan förutse.

• PetraStockholm
    kråkanbråkan skrev 2009-06-04 22:25:04 följande:
    ja har gjort ett moderkaksprov i vecka 12. lite otäckt med de gick bra. hojja vad hemsk när sånt där händer..... men de är ju inte man kan förutse.
    Har hört att man kan göra det från vecka 11 och att vissa kliniker använder en snabbanalysmetod som ger svar på bara en vecka - dvs ett utökad kromosomtest.
  • siamusen
    PetraStockholm skrev 2009-06-04 22:27:56 följande:
    Har hört att man kan göra det från vecka 11 och att vissa kliniker använder en snabbanalysmetod som ger svar på bara en vecka - dvs ett utökad kromosomtest.
    Man kan göra det i vecka 11 men de väntar helst till v. 12.
Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov