• PetraStockholm

Jag fick missfall av fostervattensprov

Jag är 39 år och har sedan tidigare en frisk tjej på snart 6 år. När jag blev gravid i januari var det självklart att vi skulle göra fostervattensprov eftersom riskerna är så minimala och vi var överrens om att vi ville veta så att barnet var friskt.
    Under själva provet, som gjordes i vecka 15+4, sa läkaren att jag var svårstucken men att det sedan gick bra. Hon tittade inte på fostret efteråt utan sa att allt hade gått bra.
    Jag fick inga onda aningar alls, vilade en vecka och varken blödde, hade ont eller fick läckage av fostervatten. Mådde toppen med andra ord.
    Förra måndagen fick vi besked på det utökade provsvaret att fostret var friskt och att det var en pojke.
    Men när vi skulle göra ultraljudet i fredags, 3,5 vecka efter fostervattensprovet, så upptäckte de att pojken var död. Troligen dog han ganska omgående efter fostervattensprovet, men kroppen har inte förstått det utan fortsatt med graviditetssymtomen, en så kallad MA, Missed abortion.

Det kom som en chock för oss, det var verkligen något vi inte räknat med, trots att vi kände till riskerna. Så visst kan det hända!

Om vi blir gravida igen, vilket vi hoppas att vi blir snart (nån som blivit det tätt inpå??) kommer vi trots detta att göra antingen fostervattensprov eller moderkaksprov eftersom ovissheten skulle vara för svår att bära.

Men just nu sörjer vi den lille pojken vi aldrig fick lära känna, sen får framtiden utvisa hur det blir.

• Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov
  • PetraStockholm
    siamusen skrev 2009-06-04 22:30:27 följande:
    Man kan göra det i vecka 11 men de väntar helst till v. 12.
    På grund av missfallsrisken?
  • siamusen
    PetraStockholm skrev 2009-06-04 22:30:57 följande:
    På grund av missfallsrisken?
    Antar det.
  • Röda

Har inte läst tråden:

Tack för att du delar med dig TS, av verkligheten bakom den där risksiffran, vilken den nu egentligen är. Vilken chock att få ett sådant besked när man trott att allt gått bra. Hoppas att en ny liten vill bli till snabbt.

Under min andra graviditet gjordes en fostervattenstömning, fostret spratt till och då råkade läkaren punktera navelsträngen. Bebisens hjärta slutade slå, en annan läkare tillkallades snabbt som ganska brutalt tryckte med ultraljudsstaven på magen för att väcka fostret till liv igen.
    Och det lilla hjärtat började åter slå.

• Milliemolly
    PetraStockholm skrev 2009-06-04 21:23:35 följande:
    Beklagar ditt missfall :( Har du blivit gravid efter det?
    Jag fick också föda fram mitt barn/foster (bara moderkakan skrapades).

Vi väntade till efter mensen och försökte nu första ÄL efter den....så jag har BIM nästa vecka

HOPPAS SÅ..................annars hoppas vi verkligen göra en juni-bebis!
  • Majsan G

Har bara läst TS.
    Jag vet inte vilka vetenskapliga bevis det finns för denna tes. Men jag vet att min syster sa till mig i början, medan det är ovisst att det är bättre att MF kommer tidigt, så kan man försöka igen, än att man ska gå läääääänge, att det kanske tar längre tid för kroppen att återhämta sig, och kunna bli gravid igen direkt.
    (med länge menar jag alltså att man går till v. 25-40)

Jag hoppas att det inte låter hårt, utan snarare att det löser sig för er och att ni snart lyckas med ert kärleksbarn! Håller tummarna....

• PetraStockholm

Majsan G skrev 2009-06-05 11:37:56 följande:

Har bara läst TS. Jag vet inte vilka vetenskapliga bevis det finns för denna tes. Men jag vet att min syster sa till mig i början, medan det är ovisst att det är bättre att MF kommer tidigt, så kan man försöka igen, än att man ska gå läääääänge, att det kanske tar längre tid för kroppen att återhämta sig, och kunna bli gravid igen direkt. (med länge menar jag alltså att man går till v. 25-40) Jag hoppas att det inte låter hårt, utan snarare att det löser sig för er och att ni snart lyckas med ert kärleksbarn! Håller tummarna....
    Ja det måste ju vara mycket bättre md tidiga MF. Mitt foster var någonstans mellan 15-16:e veckan, och när jag testade för ett par dagar sedan visade stickan negativt och det tar jag som ett bra tecken, då jag har hört att det kan ta åtskilliga veckor innan kroppen förstår att den inte är gravid längre.
  • PetraStockholm
    Röda skrev 2009-06-05 00:19:53 följande:
    Har inte läst tråden: Tack för att du delar med dig TS, av verkligheten bakom den där risksiffran, vilken den nu egentligen är. Vilken chock att få ett sådant besked när man trott att allt gått bra. Hoppas att en ny liten vill bli till snabbt. Under min andra graviditet gjordes en fostervattenstömning, fostret spratt till och då råkade läkaren punktera navelsträngen. Bebisens hjärta slutade slå, en annan läkare tillkallades snabbt som ganska brutalt tryckte med ultraljudsstaven på magen för att väcka fostret till liv igen. Och det lilla hjärtat började åter slå.
    Oh visste inte ens att det gick! Och det fungerade bra med näring till fostret sedan trots den punkterade navelsträngen? Vad skönt att höra att det gick bra för dig! Var det i samband med förlossningen?
  • grön banan
    PetraStockholm skrev 2009-06-04 22:11:28 följande:
    Skönt att det gick bra!!! Kollade de dig noga efteråt?
    Ledsamt att ert barn inte klarade sig, men du var väl beredd på risken? Bara undrar om du tänkte på den.
  • PetraStockholm
    Milliemolly skrev 2009-06-05 07:00:10 följande:
    Jag fick också föda fram mitt barn/foster (bara moderkakan skrapades). Vi väntade till efter mensen och försökte nu första ÄL efter den....så jag har BIM nästa vecka HOPPAS SÅ..................annars hoppas vi verkligen göra en juni-bebis!
    Vilken vecka var du i då? Håller tummarna att det går bra för dig!!!
  • PetraStockholm

grön banan skrev 2009-06-05 13:04:54 följande:

Ledsamt att ert barn inte klarade sig, men du var väl beredd på risken? Bara undrar om du tänkte på den.
    Ja självklart var vi medvetna om risken. Det otäcka var att kroppen inte gav några som helst symtom eller förvarningar att något var fel.
Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov