• PetraStockholm

Jag fick missfall av fostervattensprov

Jag är 39 år och har sedan tidigare en frisk tjej på snart 6 år. När jag blev gravid i januari var det självklart att vi skulle göra fostervattensprov eftersom riskerna är så minimala och vi var överrens om att vi ville veta så att barnet var friskt.
    Under själva provet, som gjordes i vecka 15+4, sa läkaren att jag var svårstucken men att det sedan gick bra. Hon tittade inte på fostret efteråt utan sa att allt hade gått bra.
    Jag fick inga onda aningar alls, vilade en vecka och varken blödde, hade ont eller fick läckage av fostervatten. Mådde toppen med andra ord.
    Förra måndagen fick vi besked på det utökade provsvaret att fostret var friskt och att det var en pojke.
    Men när vi skulle göra ultraljudet i fredags, 3,5 vecka efter fostervattensprovet, så upptäckte de att pojken var död. Troligen dog han ganska omgående efter fostervattensprovet, men kroppen har inte förstått det utan fortsatt med graviditetssymtomen, en så kallad MA, Missed abortion.

Det kom som en chock för oss, det var verkligen något vi inte räknat med, trots att vi kände till riskerna. Så visst kan det hända!

Om vi blir gravida igen, vilket vi hoppas att vi blir snart (nån som blivit det tätt inpå??) kommer vi trots detta att göra antingen fostervattensprov eller moderkaksprov eftersom ovissheten skulle vara för svår att bära.

Men just nu sörjer vi den lille pojken vi aldrig fick lära känna, sen får framtiden utvisa hur det blir.

• Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov
  • PetraStockholm
    Pitufita skrev 2009-06-05 13:34:54 följande:
    Jag förstår men nupp ligger väl på 80-90% säkerhet? Tänkte mest att nästa gång kanske du ska testa det först och se resultatet o är du fortfarande orolig göra FVP. Men det har du säkert redan blivit erbjuden jag hoppas att det tar sig snart o att det går bra nästa gång
    Det är de sista 20% som oroar mig... Jo vi kommer få all tänkbar hjälp om det blir en nästa gång, men vi kommer inte göra fosterdiagnostiken på samma ställe utan be om remiss till en annan klinik då jag tror att oturen berodde på slarv från sjukhusets sida.
  • Pellinell

JAg har fått ett levande barn efter min MA; hon var nr 2.
    Jag har hört att risken för missfall efter fvp är så hög som en på hundra, alltså en hel procent, medan risken för ds är betydligt mindre även om man är äldre som du och jag.

• PetraStockholm
    Pellinell skrev 2009-06-05 13:38:56 följande:
    En sak till; du skriver att ni vill bli gravida snabbt igen. Vi blev det genast efter min missed abortion, en mens hann komma och sedan blev jag gravid igen och den gången gick det bra. Lycka till!
    Åh vad kul att höra! Hade du lätt att bli gravid innan också? Fick du tillbaks mensen fort också? Min undran är - om man får en ÄL innan mensen är tillbaks men innan de två veckorna gått efter MF - vågar man ändå ha sex om man inte blöder?
    Kan tillägga att vi blev gravida väldigt snabbt sist, men man kanske inte kan hoppas på samma tur en gång till.
  • siamusen
    PetraStockholm skrev 2009-06-05 13:39:16 följande:
    Det är de sista 20% som oroar mig... Jo vi kommer få all tänkbar hjälp om det blir en nästa gång, men vi kommer inte göra fosterdiagnostiken på samma ställe utan be om remiss till en annan klinik då jag tror att oturen berodde på slarv från sjukhusets sida.
    Var gjorde du testet?
  • PetraStockholm
    Pellinell skrev 2009-06-05 13:40:00 följande:
    JAg har fått ett levande barn efter min MA; hon var nr 2. Jag har hört att risken för missfall efter fvp är så hög som en på hundra, alltså en hel procent, medan risken för ds är betydligt mindre även om man är äldre som du och jag.
    Gjorde du NUPP eller CUB då?
    Jo fast risken med Fvp ökar bara ca 0,13% mot hur hög missfallsrisken är i vanliga fall om man tänker ålder samt tiden fram till v 20.
    Grattis till bebisen!
  • PetraStockholm
    siamusen skrev 2009-06-05 13:41:26 följande:
    Var gjorde du testet?
    SÖS. Men all heder till gynakuten och avd 72 - de var däremot helt fantastiska.
  • siamusen
    PetraStockholm skrev 2009-06-05 13:43:25 följande:
    SÖS. Men all heder till gynakuten och avd 72 - de var däremot helt fantastiska.
    Ok. KS ska vara bra pa genetik annars.
  • PetraStockholm
    siamusen skrev 2009-06-05 13:44:44 följande:
    Ok. KS ska vara bra pa genetik annars.
    Ultragyn på odenplan då? Hört nåt om dem?
  • siamusen
    PetraStockholm skrev 2009-06-05 13:47:08 följande:
    Ultragyn på odenplan då? Hört nåt om dem?
    Nej, men jag bor a andra sidan inte i Sverige längre. Kan du inte ta kontakt med en genetiker och höra vad han/hon föreslar?
  • Lina W

Usch vad hemskt att ni förlorade er friska pojke... En liten fundering bara. Hade det varit självklart för er att ta bort pojken om han hade haft en kromosomskada eller vill ni bara veta säkert att barnet är friskt? Vet inte själv hur jag hade reagerat i en sådan situation, självklart önskar man ju att sitt barn är friskt. Svårt bara att veta hur man ska göra med resultatet om det visar på någon skada.

Svar på tråden Jag fick missfall av fostervattensprov