• jentha

    Coolingarnas 12:e tråd...

    {#lang_emotions_cool}


    Välkomna till tråd nummer tolv!

    Vi är inte många kvar i tråden nu,
    {#lang_emotions_smile}      men vi kämpar väl på ett tag till!      {#lang_emotions_smile}

    Eller hur?

    {#lang_emotions_sunny}

  • Svar på tråden Coolingarnas 12:e tråd...
  • jentha

    Hej, här är det minsann sommar-lugnt!

    Martinix: hur har det gått med nattpassen och lilla mammiga Alice?

    Den här veckan började min sambo sin semester så vi drar iväg så småningom på vår tur till släkt och vänner. Förra veckan var jag iväg med barnen några dagar ut i skärgården och i fredags var vi och hälsade på en fd kollega på hans torp i Sörmland. Det var verkligen härliga dagar!

    Vd har ni för sommarplaner?!


    // jentha (¯`°?.¸ Folke och Esters mamma ¸.?°´¯)
  • Ia 70

    Tjenixen, sommarlugnt....JEPP
    Jag e inne på min sista sem. vecka o ska börja jobba på måndag igen o fem veckor frammåt...Inte så kul.....
    Är i vecka 32 nu = Två månder kvar.
    Mår oförskämt bra denna gång så det e skönt.


    Barn födda 96/07 och blivande trebarnsmamma: BF 7 sept-09
  • martinix

    hej!

    Ia: Så skönt att du mår bra! En av mina äldsta vänner och hennes man var här och hälsade på igår och de berättade att de väntar tillökning i januari, förhoppningsvis så ska de köpa vår spjälsäng som för tillfället bara står i vägen i köket!

    jentha: nattpassen går bra förutom att det är sååå svårt att hålla sig vaken vissa stunder, den värsta tiden är mellan 3-5.30, så jag har ätit alldeles för mycket godis på nätterna när jag jobbat för att hålla mig vaken, kommer bli smällfet av det här tur att det bara är 2 natt veckor kvar, men den sista av dem jobbar jag 5 nätter så det blir spännande att se hur det ska gå, men man håller sig pigg längre och längre på nätterna så lagom tills mina nattpass är slut så går det säkert bra

    Vi var och hälsade på mamma och pappa i deras torp tis-ons och på vägen hem stannade vi på busfabriken och lekte, mycket uppskattat av barnen. det blir inte mycket mer resor för oss eftersom jag kommer jobba ganska mycket, och nästa vecka kommer våra kompisar från Gävle ner och hälsar på några dagar igen Nu är det bäst att jag går och sover en stund för i eftermiddag ska vi på kalas hos min mormor som fyller år idag

  • jentha

    Nu har vi varit på landet i nästan en vecka, innan dess var vi (som vanligt) i Linköping och Motala  och hälsade på farmor/farfar och kompisar.

    Idag har det regnat hela dagen och hela familjen har varit lite trötta och griniga - jag är värst eftersom Ester, två nätter (mornar) i rad har väckt mig klockan fem och vägrat somna om så jag har fått gå upp med henne. Igår sov jag nån halvtimme på eftermiddagen och idag sov jag ett par timmar på förmiddagen, men förlorad nattsömn är svår att ta igen. Jag fattar inte hur du kan jobba natt Martinix...

    Så fort vi är ute och åker och jag ser att det är loppis någonstans så tvingar jag sambon att stanna. Jag har fyndat fyra udda tallrikar, en plåtburk och en gammal skolbänk (som jag ska göra iordning till nån av barnen sen). Tallrikarna är ett projekt jag har tänkt påbörja i flera år men aldrig kommit till skott förrän nu. Jag ska samla på mig vita udda tallrikar med blå dekorationer för att det är så fint att duka med.

    Vad gör ni andra? Har Gävlegästerna åkt hem Martinix?


    // jentha (¯`°?.¸ Folke och Esters mamma ¸.?°´¯)
  • martinix

    Hej hej allihopa, jag är såååå GLAAAAAAAD för jag har kommit i på skolan!!!!

    jentha: Fy skäms på dig! Har du varit i Motala nu igen utan att höra av dig!?
    Nattpassen gå rätt ok, man vänjer sig, men det är svååårt att hålla sig vaken vissa stunder, den här veckan ska jag jobba 5 nätter sen är det bara kvällar de sista 3 veckorna (14-21) så det ska bli skönt, men det är ju ganska lättförtjänta pengar att jobba nätter. Har kommit fram till att vardagsnätterna är lättare att hålla sig vaken, på helgerna är det typ bara filmer och då slappnar man av på ett annat sätt och blir tröttare, men en väldigt dum sak är att jag äter typ hela nätterna för att hålla mig vaken så jag har gått upp typ 2,5-3kg de senaste veckorna inte så kul men nu är det skärpning som gäller, ska ut och röra på mig mer och endast äta frukt/grönsaker på nätterna. (natt sömnen tar jag igen genom att sova på dagarna, när jag jobbar flera nätter efter varandra sover jag typ till 15-15.30 på eftermiddagarna, så man är rätt osocial då, men det funkar)

    Våra kompisar från Gävle åkte hem typ 22.30 i fredags kväll och i lördags åkte vi till Astrid Lindgrens Värld, vi hade en jättemysig dag och alla var nöjda när vi åkte därifrån, det började regna lite vid 16 tiden men det gjorde inte så mycket, på vägen hem stannade vi hos mamma och pappa i deras torp och åt kvällsmat och sov där så det blev en liten minisemesterresa Idag ska min kompis komma och hämta spjälsängen, ska montera ner den först bara, men det känns lite sorgligt, fast det ska bli skönt att då bort den från köket

    hur har ni andra det??

  • jentha

    Aargh! vad trött jag är... vad är det med alla barn som inte vill sova?!? I natt vaknade både Folke och Ester klockan två! Ester somnade tillslut vid halv fyra ute på verandan i vagnen, så jag har sovit här nere på soffan för att ha koll så hon inte skulle vakna och häva sig ur den. Det är en tvåsits-soffa!!  Folke var vaken till halv sex... han satt i vår säng och lekte med klossar länge, länge med sambon småslumrande bredvid sig. Snacka att vi är ur rytm! Jag längtar till vardagen och dagis och jobb så att vi får tillbaka rutinerna.


    // jentha (¯`°?.¸ Folke och Esters mamma ¸.?°´¯)
  • martinix

    jentha: hoppas att det var en engångsgrej att era barn var vakna så länge mitt i natten, man blir ju helt fel av att inte få sova ordentligt!! Själv har jag jobbat massa senaste veckorna. V 30 jobbade jag 50 timmar natt och förra veckan skulle jag jobbat 35, men en av de andra assistenterna blev sjuk så jag jobbade 3 av hennes pass också, utöver de 5 jag redan hade så det blev 55 timmar, som tur var var det redan bestämt att barnen skulle sova en natt hos min syster och hennes sambo och en natt hos mamma och pappa så det passade bra att klämma in ett par dubbelpass när barnen ändå inte var hemma

    Melker och sambon sitter och äter kräftor och Melker har långa utläggningar om varför kräftorna är döda, hur och varför de har dött, och vad som skulle hända om någon skulle koka honom i en jättestor kastrull och säga: Haha nu ska vi käka upp han!!
    Bäst att stänga av datorn så jag får några jag också och se till att Melker kommer i säng!!

    Hoppas ni har det bra allihop!

  • Ia 70

    Hej hej, allt under kontroll här. En månad kvar +- ngn dag Jobbar denna o nästa vecka med, sedan ledig. Ska bli skönt att slippa släpa sig till jobbet strax innan 7 varje dag.

    Kram kram


    Barn födda 96/07 och blivande trebarnsmamma: BF 7 sept-09
  • martinix

    Ia: åh vad nära det är nu!! är lite avundssjuk, skulle vara så mysigt med en liten bebis igen, men jag har fullt upp med att ta hand om mina små monsterungar så tror egentligen att det varken skulle finnas tid eller ork med en till. men mysigt är det ju med små bebisar!

    Börjar skolan på måndag och är sååå nervös!!! Har fortfarande inte fått nåt inbetalningskort till kåravgiften så det blir ju spännande att se hur det här ska gå, har skickat efter böcker också som aldrig verkar vilja komma.. känns inte så bra för jag hade tänkt att tjuvläsa lite innan så jag kanske fattar lite av vad det är jag ska läsa för nåt... Är lite sur på CSN också för jag kommer få så lite pengar, hur ska man klara sig med 6500/mån när man har hus å 2 barn att ta hand om, det är ju inte precis gratis med skolböcker, busskort mm som behövs också, det kommer bli en fattig höst!!!!! Nu är det bäst att vara lite social mot sambon som jag knappt träffat senaste veckorna för snart är det dags att sova så jag orkar jobba imorn igen.

  • josse83

    martinix: Oj! Redan på måndag? Jag börjar inte förens den 31 augusti Jobbar ett tag till! Och vad lite pengar du kommer få?! Är det för att det blir sänkt pga din tidigare inkomst? Irriterande! Håller med dig, skulle vara supermysigt med en bebis.. men vi ska vänta till jag fått jobb och tills jag blivit frisk... mer om det nedan.

    Ia: Härligt för er! Hoppas att du mår bra såhär på slutet

    Jentha: Läget?!

    Som jag skrev till martinix så har fått konstaterat vad det är för fel på mig efter sommar som inte varit så kul. Har varit varm hela tiden, hög puls och hjärtklappning med extraslag, viktnedgång 6 kg på cirka 2 månader utan att ha gjort ngt alls. Magen har varit helt upp och ner dessutom, har fått gå på toaletten upp till 10 gånger om dagen när det varit som värst. Summa summarum blev giftstruma, inte speciellt konstigt då vi har det i släkten. Så i torsdags var jag på medicinkliniken och fick medicin! Känner att orken kommer tillbaka lite och att jag inte är så varm. Men det är dumt när man tycker att man har ork och gör saker som idag när jag gick till affären (5-10 min) och tillbaka samt lagade mat och tog hand om disken. Då fick jag gå och lägga mig och vila en stund, somnade nog till med. Så frisk är jag nog inte!

  • martinix

    josse: Japp på måndag börjar jag, jobbar tom söndag så det var tur att det inte krockade!!! Angående CSN så är det för jag tjänar för mycket det här halvåret, får ju lön månaden efter så allt jag jobbat from 1juni (då min anställning som personlig assistent började) räknas, + att jag la till lite extra eftersom jag hoppas på att få jobba lite extra under hösten också. När jag preliminär räknade ut på deras hemsida så skulle jag få 7044 men det blev 500 mindre tyvärr, men i vår får ag 8656 eller vad det var för då tror jag att jag inte kommer upp i frisumman.
    Stackare att du blivit sjuk!!!! Har en annan kompis som också haft giftstruma (typ för ett år sedan har jag för mig) och henne rekommenderade de att vänta tills efter mediciner och operation och allt vad det nu var inna de skaffade syskon, men hon fick ordning på sina värden rätt snabbt så i november ska deras son bli storebror. Låter klokt att vänta tills du mår bra igen och det är ju rätt skönt att ha ett jobb att komma tillbaks till också, men å andra sidan så brukar det ju lösa sig ändå, du kommer ju iaf ha en utbildning även om du inte hinner på ett fast jobb innan ett ev småsyskon

  • jentha

    Jag började jobba idag! Det är nästan 2½ år sedan jag jobbade senast (jag har ju jobbat lite men nu är det på riktigt!) Det känns jättekul att komma igång och få tillbaka det livet!

    Josse: jag hoppas att medicinerna du får gör att du får ordning på giftstruman så att du blir frisk och kry.

    Martinix: lycka till med skolan (och ekonomin)

    Sambon anmälde sin pappaledighet idag och han får inte pengar förrän i september och bara halv lön den här månaden, så vi kommer ha det riktigt knapert framöver ett tag... lånen måste ju betalas... men det fixar sig nog.


    // jentha (¯`°?.¸ Folke och Esters mamma ¸.?°´¯)
  • martinix

    jentha: härligt att få komma tillbaks och jobba igen för även att man älskar sina barn över allt annat så är det skönt att få ett lite normalt vuxenliv igen och att inte bara behöva vara mamma 24/7
    Försäkringskassan kan ju vara riktigt sena med sina pengar, våra barn hade vattenkopper sista veckan i maj och jag har fortfarande inte fått de pengarna... köpte ny mobil häromdagen för den gamla börjar krångla så de pengarna ska in på sparkontot för att täcka upp mobilköpet sen när jag väl får dem..

    är sååå nervös för imorn!!! Har suttit och kollat på schema och buss/tåg tider och vi kommer få pussla rejält för att få det här att gå ihop sig, behöver hjälp med hämtning från dagis typ 2-3ggr/vecka som det ser ut nu, hoppas det blir bättre med kommande kurser så jag inte slutar lika sent hela tiden, tycker det är lite dåligt av dagis att bara ha öppet till 17 och sedan jouröppet 17-18, vissa dagar kommer jag hem 18.10 så då måste vi ha barnvakt för 10min... Melker börjar simskola imorn igen så då blir det extra pyssel för att få ihop måndags eftermiddagarna. Har magkatarr så jag knappt kan sova på nätterna så nu ska jag knapra lite tabletter så det känns bättre... Hoppas ni har det bra allihop

  • Mina Älskungar

    HEJ!! Rensar i mina trådar o hittade denna


    Hur har Ni det?


    Kram//Mia

  • Kickan 84

    Men hej!

    Vad oväntat att logga in och se att någon skrivit i den här tråden!

    Med oss är det bara bra, ungarna börjar vara SÅ stora känns det som, man hinner knappt med. Min pojke började cykla själv för en vecka sen och lillflickan är som ett yrväder av upptåg och uttryck i prat. Väldigt roligt.

    Kollade in din presentation för att fatta vem du var nu med bytt namn . så en fyra på gång? Vad roligt! Grattis!

  • Mina Älskungar
    Kickan 84 skrev 2011-06-25 19:43:06 följande:
    Men hej!

    Vad oväntat att logga in och se att någon skrivit i den här tråden!

    Med oss är det bara bra, ungarna börjar vara SÅ stora känns det som, man hinner knappt med. Min pojke började cykla själv för en vecka sen och lillflickan är som ett yrväder av upptåg och uttryck i prat. Väldigt roligt.

    Kollade in din presentation för att fatta vem du var nu med bytt namn . så en fyra på gång? Vad roligt! Grattis!

    ja galet eller hur. Både att skaka liv i denna gamla tråd och att vänta en nummer 4 Vi var ngt chockade i början då denne lille inte var planerad fr början, men såååå välkommen så! Kommer nog att bli lite kämpigt i början, men vår familj e redan lite galen o stökig så en liten till gör ingen skillnad på ngt vis.


    Jo jag bytte nick så de e samma gamla Ia 70. Glömde att skriva det.


    Hur gammal e lilltjejen?


    Kul att höras, får se om det e fler som loggar in.

  • jentha

    Allt är bra!


    // jentha (¯`°?.¸ Folke och Esters mamma ¸.?°´¯)
  • Kickan 84

    June fyller 3 år i oktober, så hon är 2 år och 8 månader drygt.

    Jentha - Härligt!

Svar på tråden Coolingarnas 12:e tråd...