• Mälaröbo

Nagelbitning!

Min 7-åriga tjej har bitit på naglarna sedan hon började 6-års, alltså snart ett år. Hon mår bra och har många kamrater så det är helt enkelt en dålig vana.
    Vi använder regelbundet stopp o väx, vi har provat att muta (en Nintendo DS) och vi påminner henne om att ta ut händerna ur munnen utan att tjata.

Vad mer kan vi göra??

Jag var själv nagelbitare som barn och slutade när jag gick i gymnasiet. Jag vill verkligen INTE att min dotter ska ha det likadant! Ju längre tiden går desto svårare blir det ju....

• Svar på tråden Nagelbitning!
  • RoseMarie Nielsen

Följer med här då jag har en son som är 6år (7år i Okt) som biter på naglarna.
    Har provat Stopp & Väx och det funkade i början men sen efter ett tag så började han med att bita på dom igen!

• BabyJia

Min son e oxå en nagelbitare, han e snart 6,5 år å har hållt på ett bra tag. Har dock inte provat Stopp å Väx, men vet att de skulle inte hjälpa.
    Oftast så hamnar fingarna i munnen när han blir nervös, men emellanåt hamnar dem i munnen utan att han tänker på de. Jag har inte gjort så mycket åt de än att säga till han varje gång att han ska sluta bita på naglarna när jag ser att han stoppar in dem.

Sen e han dessutom tumsugare, så de har vi oxå länge försökt få han att sluta me.

• MrsLi

Min son (snart 7 år) hade en ganska lång period när han bet på naglarna. Jag tjatade och tjatade på honom att han skulle sluta ha fingrarna i munnen.
    Men helt plötsligt bara slutade han bita. Fast nu har han händerna på snoppen jämt istället... vet inte vilket som är värst.
    Tror många gånger att dom har perioder av fula ovanor som försvinner av sig självt.

• Stårschan

Tja, vad gör man. Jag slutade själv precis som TS någon gång i gymnasiet (skaffade lösnaglar till studentbalen, och det lyckades få mig att bryta vanan). Min kollega som ska fylla 38 har fortfarande inte slutat... Inte mamma heller, nu när jag tänker på det.

• m med tre stjärnor

Undrar också för min femåring nöjer sig inte med naglarna utan fortsätter och biter på fingrarna ser ju ut att göra jätteont.
    Det måste ju finnas något sätt att sluta???

Jag slutade också när jag gjorde lösnaglar men det kan man väl inte göra på så små barn??

• Anette m 2st 01

Har också en 7 åring (snart 8 år) som har bitit på naglarna i drygt ett år nu. Har också testat stop och väx, nagelack och allt annat utan resultat. Verkar som om inget kan få henne att sluta. Men hon har dessutom bitit på tånaglarna {#lang_emotions_yell} när vi inte har sett. Tack och lov att vi fick henne att sluta med detta fast hon har erkänt att hon river av naglarna på tåna nu istället.

• Charlie Chaplin

Min son var en ihärdig nagelbitare.
    Försökte med alla medel att få honom att sluta, stop o väx, historier om allt skit som finns under naglarna, men inget hjälpte.

Till slut googlade jag efter bilder på nedbitna naglar. Hittade en väldigt bra, drog ihop en historia och från en dag till en annan slutade han.

Det har gått 3-4 mån och han har inte bitit nånting.

Kanske fungerar för fler??

Lycka till alla

• Anette m 2st 01
    Charlie Chaplin skrev 2009-06-14 11:28:28 följande:
    Min son var en ihärdig nagelbitare.Försökte med alla medel att få honom att sluta, stop o väx, historier om allt skit som finns under naglarna, men inget hjälpte.Till slut googlade jag efter bilder på nedbitna naglar. Hittade en väldigt bra, drog ihop en historia och från en dag till en annan slutade han.Det har gått 3-4 mån och han har inte bitit nånting.Kanske fungerar för fler??Lycka till alla
    Vad var det du sa till honom? Har kört med baciller och mask i magen varning utan framgång. Jag har däremot inte visat någon bild för henne. Kanske ska ta det som nästa steg.
  • Stårschan

Hm. Varningar om baciller och mask i magen funkar nog bara på sådana som redan har bacillskräck.... På mig hade det varit HELT verkningslöst.

• Anette m 2st 01
    Stårschan skrev 2009-06-15 09:08:18 följande:
    Hm. Varningar om baciller och mask i magen funkar nog bara på sådana som redan har bacillskräck.... På mig hade det varit HELT verkningslöst.
    Kan säga att det var det också på min dotter. Hade ju hoppats på en liiiiten reaktion, men icke då.
  • Charlie Chaplin

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/Nailbitebad.jpg/250px-Nailbitebad.jpg
    Den här bilden jag hade, tycker den visar väldigt bra.

Historien som jag berättade för sonen var att den här pojken (flicka om man har en dotter, tror det blir lättare för dem att förstå) var 1 år äldre än dig.
    Han började bita på sina naglar när han var lika gammal som du när du började.
    Nu ser hans/hennes naglar ut så här.

Min son kunde se, förstå vad jag menade. Han slutade nästa dag.

Har sparat bilden så han tittade väldigt mycket på den första veckan
    Nu bryr han sig inte, men jag har den ändå kvar.

Håller tummarna för er!!!

• Mälaröbo

Ska testa att visa bilden, dock måste jag säga att dotterns naglar ser ut ungefär så redan....

• m med tre stjärnor
    Charlie Chaplin skrev 2009-06-15 18:43:35 följande:
    upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/...Den här bilden jag hade, tycker den visar väldigt bra.Historien som jag berättade för sonen var att den här pojken (flicka om man har en dotter, tror det blir lättare för dem att förstå) var 1 år äldre än dig.Han började bita på sina naglar när han var lika gammal som du när du började.Nu ser hans/hennes naglar ut så här.Min son kunde se, förstå vad jag menade. Han slutade nästa dag.Har sparat bilden så han tittade väldigt mycket på den första veckanNu bryr han sig inte, men jag har den ändå kvar.Håller tummarna för er!!!
    Kanske borde ta en bild på min dotters fingrar, hennes är bra mycket värre redan nu vid fem årsålder. Hon gnager på fingrarna... Det är stora skinflikar borta och nästan alltid lite blod. Superläskigt!
  • Stårschan

Så såg mina naglar ut under hela min uppväxt, och så ser min kollegas naglar ut än idag...

Det enda som NÄSTAN fungerade på mig när jag var liten (som åtminstone fick mig att överväga att försöka sluta) var löfte om knallrött nagellack om jag kunde spara ut naglarna. Hot om baciller eller bilder på fulare naglar än mina (tveksam om det fanns) ryckte jag bara på axlarna åt. Det var ju världsliga saker.

• Killie

Jag biter tyvärr och mina naglar/fingrar ser ut som tidigare bild, trots detta biter min son och jag vet inte riktigt bakgrund men vill förstås hjälpa honom. Han är snart 6 år och bitit ca 1-2 år. Om jag botar mig själv kanske han har större chanser! Den här bilden är nog bättre. Finns det ett botemedel för vuxna nagelbitning?

Svar på tråden Nagelbitning!