• PrettyinPink

Äta jord?

Min son är snart 11 månader och stoppar ALLT i munnen. Oftast hinner jag se det (han är inte så diskret) och lyckas plocka ut kapsyler, torra löv, blommor, sand, fimpar, gräs, jord, papper, småsten och annat trevligt han proppat i sig, innan han svalt det.

Men jag kanske inte hinner se allt, och hur farligt är det egentligen för en bebis att få i sig något av ovanstående? Kapsyler, glasbitar och kemikalier fattar jag ju inte är så bra, men jag menar typ jord, sand, blommor etc.

• Svar på tråden Äta jord?
  • delifi2

lite skit rensar magen....

tror knappast det är så farligt, barn har stoppat värre saker i munnen genom åren.
    Är väl inte så jättetrevligt alltid men de överlever

• Bebisfixerad

jord är absolut inte nyttigt :(
    jord i maten kan vara väldigt skadligt..
    blommor spelar stor roll vad det är för blommor eftersom en del blommor inte e ett dugg giftiga men jord är dock inte nyttigt för ngn

• Bebisfixerad

fattar inte riktigt sjäkv vad de e som e farligt i jorden med den är inte bra att äta jord..
    någon bakterie i jorden soom gör de farligt.
    jord är gammalt kobajs och äckligt gödsel..
    läst näringslära å om mat å hälsa i skolan står i böcker att jord kan vara skadligt

• Henrik33

Sätt munkorg på honom.

• Krabbolina
    Bebisfixerad skrev 2009-06-06 22:55:53 följande:
    fattar inte riktigt sjäkv vad de e som e farligt i jorden med den är inte bra att äta jord.. någon bakterie i jorden soom gör de farligt. jord är gammalt kobajs och äckligt gödsel.. läst näringslära å om mat å hälsa i skolan står i böcker att jord kan vara skadligt
    beror nog på mängden jord ungen äter.

Jag har iaf aldrig hört talas om att ett barn tagit skada av att få lite jord i sig.
  • paloma84

Sitter med tidningen "föräldrar och barn" i min hand, där det står ett reportage om en flicka 2 1/5 år som dog av EHEC.

En bakterie som som i bästa fall ger svår diarré och i sämsta fall kan leda till den livshotande följdsjukdomen HUS som kan slå ut njurarna och hjärnan. Man kan få i sig bakterien från livsmedel, vatten eller JORD, bland annat.

(Skrev nu jord i stora bokstäver då det var just jord som diskuterades)

• Bebisfixerad
    Krabbolina skrev 2009-06-06 23:00:44 följande:
    beror nog på mängden jord ungen äter.Jag har iaf aldrig hört talas om att ett barn tagit skada av att få lite jord i sig.
    sa att det KAN vara skadligt..
    är kock å har läst mkt kring detta..
  • Bebisfixerad
    paloma84 skrev 2009-06-06 23:02:11 följande:
    Sitter med tidningen "föräldrar och barn" i min hand, där det står ett reportage om en flicka 2 1/5 år som dog av EHEC.En bakterie som som i bästa fall ger svår diarré och i sämsta fall kan leda till den livshotande följdsjukdomen HUS som kan slå ut njurarna och hjärnan. Man kan få i sig bakterien från livsmedel, vatten eller JORD, bland annat.(Skrev nu jord i stora bokstäver då det var just jord som diskuterades)
    har också läst den artikeln det är så hemskt :(
Svar på tråden Äta jord?