• PrettyinPink

Äta jord?

Min son är snart 11 månader och stoppar ALLT i munnen. Oftast hinner jag se det (han är inte så diskret) och lyckas plocka ut kapsyler, torra löv, blommor, sand, fimpar, gräs, jord, papper, småsten och annat trevligt han proppat i sig, innan han svalt det.

Men jag kanske inte hinner se allt, och hur farligt är det egentligen för en bebis att få i sig något av ovanstående? Kapsyler, glasbitar och kemikalier fattar jag ju inte är så bra, men jag menar typ jord, sand, blommor etc.

• Svar på tråden Äta jord?
  • paloma84
    Rudies skrev 2009-06-07 09:35:04 följande:
    Nu citerar jag bara dig för att texten kommer från dig, men inlägget är menat till ALLA som är rädda för jord. Från citatet ovan "Man kan få i sig bakterien från livsmedel, vatten eller jord bland annat." Så ni ska hålla era barn borta från livsmedel och vatten också? Då blir nog era barn inte särskilt långlivade.. Självklart ska man inte låta barnet sitta och äta jord, men om han eller hon nu råkar få i sig lite när han eller hon sitter ute och leker så får man ju leva med det. Inget att hetsa upp sig över. Förövrigt kan barn få springmask av jord och de kan även få stelkramp om de får jord i ett öpper sår (vilket de är vaccinerade mot om man följer vaccinationsprogrammet).
    Håller med dig, självklart skall men ej bli livrädd nu.

Detta är råden som skrivs i tidningen:
    "Det här kan man göra, enligt Livsmedelsverket, för att minska risken för smitta: Värm upp maten ordentligt, till minst 70 grader, skölj frukt och grönsaker ordentligt, drick inte mjölk som inte är pastöriserad, tvätta händerna innan du äter eller lagar mat, tvätta händerna efter det att du har varit nära djur"
  • viseversa

Äh lite skit rensar magen. Jag är inte speciellt orolig när det gäller mina barn. Ser självklart till att dom inte äter glas eller annat uppenbart farligt. Men annars har dom båda sugit på både stenar pinnar jord och annat smaskigt. Jag brukar inte bry mig så mycket. Inte heller tvättar jag händerna på dom hela tiden.

• Marma

e nog ingen fara så länge det inte e enorma mängder. Mina har stoppat i sig ALLT. Stora satt tom i rabatten o åt "chokaldgodis" som han hittat. det vissade sig vara harbajs...:P

• viseversa
    SmåläningsMamman skrev 2009-06-07 09:58:01 följande:
    e nog ingen fara så länge det inte e enorma mängder. Mina har stoppat i sig ALLT. Stora satt tom i rabatten o åt "chokaldgodis" som han hittat. det vissade sig vara harbajs...:P
    Ha,ha min sambos kysin hittade chokladpraliner över hela gåden uppe i Jämtland. Det visade sig vara fårskit! Ha,ha!
  • Marma
    viseversa skrev 2009-06-07 09:59:00 följande:
    Ha,ha min sambos kysin hittade chokladpraliner över hela gåden uppe i Jämtland. Det visade sig vara fårskit! Ha,ha!
    Ja, finns mycket gott i naturen tydligen
  • viseversa
    SmåläningsMamman skrev 2009-06-07 10:00:33 följande:
    Ja, finns mycket gott i naturen tydligen
    Ja mums. jag vet att jag åt myrir som liten. min mamma bara ryckte på axlarna. Dom var faktiskt ganska goda. Smakade lite som citronsyra. Men myror ÖÄR ju inte farligt attb äta iallafall. Min kompis åt gråsuggor. Hon rullade dom mellan fingrarna så dom rullade ihop sig till små bollar. sen åt hon utt dpom. =O Stackars myror och gråsuggor!
  • Krabbolina
    viseversa skrev 2009-06-07 10:02:59 följande:
    Ja mums. jag vet att jag åt myrir som liten. min mamma bara ryckte på axlarna. Dom var faktiskt ganska goda. Smakade lite som citronsyra. Men myror ÖÄR ju inte farligt attb äta iallafall. Min kompis åt gråsuggor. Hon rullade dom mellan fingrarna så dom rullade ihop sig till små bollar. sen åt hon utt dpom. =O Stackars myror och gråsuggor!
    usch nu blev jag illamående, gråsuggor är så äckligt, alltså djuret!

Myror är bra mot dålig andedräkt, man sköljer runt dem i munne och sen spottar man ut dem. Skogsmyror ska det vara, inte svartmyror. Men myror kan bitas, en bet sig fast i min tunga och det kändes kan jag säga.
  • Hackemamma

Ja jag minns då inte att någon övervakade minsta rörelse man gjorde som liten, jag petade också i mig allt möjligt i min barndom och är sällan sjuk etc^^ Så jag tror också att lite skit rensar maggen :)

• Kålrabbin
    Rudies skrev 2009-06-07 09:35:04 följande:
    Nu citerar jag bara dig för att texten kommer från dig, men inlägget är menat till ALLA som är rädda för jord. Från citatet ovan "Man kan få i sig bakterien från livsmedel, vatten eller jord bland annat." Så ni ska hålla era barn borta från livsmedel och vatten också? Då blir nog era barn inte särskilt långlivade.. Självklart ska man inte låta barnet sitta och äta jord, men om han eller hon nu råkar få i sig lite när han eller hon sitter ute och leker så får man ju leva med det. Inget att hetsa upp sig över. Förövrigt kan barn få springmask av jord och de kan även få stelkramp om de får jord i ett öpper sår (vilket de är vaccinerade mot om man följer vaccinationsprogrammet).
    Det är inte livsmedel och vatten i sig utan:
    sporulerade oocystor på livsmedel som varit i kontakt med smittad jord eller smittat vatten eller direkt från smittad jord eller vatten.
    Därav råden paloma84 skriver.
  • Hackemamma
    Hackemamma skrev 2009-06-07 10:29:32 följande:
    Ja jag minns då inte att någon övervakade minsta rörelse man gjorde som liten, jag petade också i mig allt möjligt i min barndom och är sällan sjuk etc^^ Så jag tror också att lite skit rensar maggen :)
    Hade förresten aldrig ens mask :P
  • EllieMay
    Åh fy får gåshud, gråsuggor tycker jag är så äckliga. Sitter jag och påtar i rabbaten och en sån där dyker upp då får jag världens hulkningsspasmer och springer där ifrån, haha undrar varför min son finner det så roande att titta på mig när jag påtar i rabbaten.
  • PrettyinPink

Haha vad skönt att höra att det finns fler som stoppat i sig allt möjligt utan att ha fått men för livet.

• Marma
    Myror åt jag oxå, var en sport att få i sig dom innan de bet i tungan.... Tror jag stoppat i mig det mesta när jag var liten, inte sjuk mycket...
  • SaramedM
    PrettyinPink skrev 2009-06-06 23:12:14 följande:
    Usch vad hemskt var det i Sverige? Hon måste haft dåligt immunförsvar innan, eller var hon fullt frisk? Hemskt iaf.
    Fullt frisk
  • Emmis 2008
    SmåläningsMamman skrev 2009-06-07 09:58:01 följande:
    Jag åt också harbajs när jag var liten=)
Svar på tråden Äta jord?