• PrettyinPink

Äta jord?

Min son är snart 11 månader och stoppar ALLT i munnen. Oftast hinner jag se det (han är inte så diskret) och lyckas plocka ut kapsyler, torra löv, blommor, sand, fimpar, gräs, jord, papper, småsten och annat trevligt han proppat i sig, innan han svalt det.

Men jag kanske inte hinner se allt, och hur farligt är det egentligen för en bebis att få i sig något av ovanstående? Kapsyler, glasbitar och kemikalier fattar jag ju inte är så bra, men jag menar typ jord, sand, blommor etc.

• Svar på tråden Äta jord?
  • Henrik33

Har man ett barn som stoppar allt smått i munnen så får man väl se till att sådant inte finns i närheten. Kapsyler,fimpar? Du får väl för fan ha lite koll på ditt barn.

• PrettyinPink
    Krabbolina skrev 2009-06-06 23:00:44 följande:
    beror nog på mängden jord ungen äter. Jag har iaf aldrig hört talas om att ett barn tagit skada av att få lite jord i sig.
    Ja det är ju inga stora mängder han hinner få i sig, men några smulor slinker ju ner. Jag har heller aldrig hört att någon skadats av det, herregud barn lever på sopberg i u-länder och överlever, men ändå är man nojig ;)
  • PrettyinPink
    paloma84 skrev 2009-06-06 23:02:11 följande:
    Sitter med tidningen "föräldrar och barn" i min hand, där det står ett reportage om en flicka 2 1/5 år som dog av EHEC. En bakterie som som i bästa fall ger svår diarré och i sämsta fall kan leda till den livshotande följdsjukdomen HUS som kan slå ut njurarna och hjärnan. Man kan få i sig bakterien från livsmedel, vatten eller JORD, bland annat. (Skrev nu jord i stora bokstäver då det var just jord som diskuterades)
    Usch vad hemskt var det i Sverige? Hon måste haft dåligt immunförsvar innan, eller var hon fullt frisk? Hemskt iaf.
  • Bebisfixerad

prata med en läkare i värsta fall..
    å barnet behöver ju ionte haft dåligt imunförsvar..
    man kan bli sjuk av jord.

• Kålrabbin

"Sjukdomen toxoplasmos hos människan

T. gondii kan tränga igenom mag- tarmbarriären, blod- hjärnbarriären och fosterplacentabarriären.

Parasiten kan smitta människan på tre olika sätt...
    2.som sporulerade oocystor på livsmedel som varit i kontakt med smittad jord eller smittat vatten eller direkt från smittad jord
    eller vatten

De flesta smittade personer är symptomlösa. Hos de som visar symptom ses en influensaliknande sjukdom med feber, muskelvärk och en övergående lymfkörtelförstoring. Sjukdomen ligger sedan i regel latent under resten av livet, men kan reaktiveras om immunförsvaret
    av någon anledning sätts ned."

www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/gravida_ammande/bakterier_parasiter_vid_graviditet_2008.pdf

• paloma84
    PrettyinPink skrev 2009-06-06 23:12:14 följande:
    Usch vad hemskt var det i Sverige? Hon måste haft dåligt immunförsvar innan, eller var hon fullt frisk? Hemskt iaf.
    Ja, usch... Jätte hemskt..

Det var här i Sverige, en tvåbarnsfamilj där den yngsta dottern blev sjuk.
    En helt fullt frisk liten tjej.
  • Alisa
    Sitter med tidningen "föräldrar och barn" i min hand, där det står ett reportage om en flicka 2 1/5 år som dog av EHEC. En bakterie som som i bästa fall ger svår diarré och i sämsta fall kan leda till den livshotande följdsjukdomen HUS som kan slå ut njurarna och hjärnan. Man kan få i sig bakterien från livsmedel, vatten eller JORD, bland annat. (Skrev nu jord i stora bokstäver då det var just jord som diskuterades)
    Har läst artikeln och just därför kommer dottern hållas borta från jord...
    Better safe than sorry!
  • PrettyinPink

Gulp nä det vill man ju inte råka ut för, men hur gör ni? *nyfiken* Får barnen aldrig vara ute i trädgården eller springer ni efter dem hela tiden? (Eller de kanske inte är lika glupska som min pojk *skratt*)

• Henrik33
    PrettyinPink skrev 2009-06-07 00:18:09 följande:
    Gulp nä det vill man ju inte råka ut för, men hur gör ni? *nyfiken* Får barnen aldrig vara ute i trädgården eller springer ni efter dem hela tiden? (Eller de kanske inte är lika glupska som min pojk *skratt*)
    Det är väl rätt normalt att ha dem under uppsikt ja.
  • Rudies
    Nu citerar jag bara dig för att texten kommer från dig, men inlägget är menat till ALLA som är rädda för jord.

Från citatet ovan "Man kan få i sig bakterien från livsmedel, vatten eller jord bland annat."

Så ni ska hålla era barn borta från livsmedel och vatten också? Då blir nog era barn inte särskilt långlivade..

Självklart ska man inte låta barnet sitta och äta jord, men om han eller hon nu råkar få i sig lite när han eller hon sitter ute och leker så får man ju leva med det. Inget att hetsa upp sig över.

Förövrigt kan barn få springmask av jord och de kan även få stelkramp om de får jord i ett öpper sår (vilket de är vaccinerade mot om man följer vaccinationsprogrammet).
Svar på tråden Äta jord?