• Happiest

Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?

Jag har en dotter som blir 9 månader den 17 juni. Hon föddes en månad tidigt. Hon kan sitta och ålar runt så det motoriska tror jag hon hänger med i ganska bra. Men jag oroar mig för "talet". Hon har sedan hon föddes varit så grymt tyst. Hon är världens nöjdaste bebis och gråter inte onödan. Hon jollrar inget, har aldrig gjort. Hostar fram lite läten och skriker till ibland och gråter när det behövs . Men som sagt var inget joller och inget dada osv. Alla säger, men vad tyst och snäll hon är, man märker inte av henne ens... Och jag får en klump i magen när de säger så. Pratade med bvc på åtta månader kontrollen och berättade att jag tycker att hon är tyst och att jag bara får svarsljud ibland. Hörseln är det inget fel på för hon reagerar på minsta lilla. På bvc sa de bara att vi skulle prata mer om det på 10 månaderskontrollen om det inte vänt då.

'Är det någon som känner igen sig och kan berätta om sina erfarenheter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-12 10:36
    Är det mycket folk omkring oss så säger hon inte ett läte överhuvudtaget för då är hon så grymt uppslukad av allt som händer omkring henne. Men när vi är själva hemma bara familjen och det är lugnt så säger hon ooo ouuu typ men inget mer avanserat än så, har aldrig hört henne säga aaa ens tror jag. Fy blir orolig när jag skriver ner det för då låter det ju så grymt onormalt. Men när man är med henne så är hon ju så med i övrigt så man tänker inte på det om man inte väljer att tänka på det så att säga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-02 09:12
    Är fortfarande orolig för vår lilla tös, när man träffar andra bebisar kommer man på hur de kan låta och så ser man att hon verkligen inte låter så.
    Hon har i alla fall utvecklat sig så att hon säger aaa eee oooo uuu och typ alla vokaler, men ännu ingen konsonant.Känns verkligen som att det måste lossna SNART

• Svar på tråden Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?
  • DeZire

Min son var precis sådär, inga babyljud alls, satt mest barra och tittade, var nöjd och lugn. En observatör.
    Men när han sen började prata strax före ett års ålder, så pratade han rena ord. Det tog inte lång tid innan han pratade meningar flytande. Vd 2 års ålder hade han ett jätte ordförråd och ligger långt före andra barn i hans ålder.
    Nu är han snart fyra och språket det bara rinner på, komplicerade ord säger han på en gång han hört dem, utan att "smaka" på ordet utan det bara kommer.

I övrigt är han en frisk kille, inga diagnoser eller ens antydningar till att det skulle komma att komma någon diagnos i framtiden.

Alla barn är ju olika, men skulle det förtsätta att inte utvecklas är det klart att man ska ta itu med det i tid.

• Happiest
    5busar skrev 2009-06-12 21:49:48 följande:
    Lessen att jag inte kunnat svara tidigare, haft fullt upp med mina barn.Vid 9 månader var han en liten kille som var nöjd och "enkel" så länge som han fick vara ute eller hade sina bollar att leka med. Brydde sig väldigt lite i sina äldre syskon eller andra besökare, så länge jag fanns inom hans synområde så var allt frid och fröjd. Det var först vid 18 månader som hans utveckling började avvika markant och han fick extrema utbrott utan att vi kunde identifiera orsaken.BVC ansåg att det berodde på lillasyster ( som han var totalt ointrserad av) och avvundsjuka gentimot henne. Det skiljer 1 år och 3 veckor mellan mina 2 yngsta.
    Ingen fara att svaret dröjde förstår att du har fullt upp med barnen.
    När jag hör hur du beskriver din son så känner jag ändå viss lättnad. Svea ÄLSKAR sin store bror och blir oerhört road av honom och hon är väldigt uppmärksam på alla och allt runtomkring henne. Förutom talet är hon som alla andra barn, väldigt lugn precis som sin far men som sagt var, tyst. Fattar inte vad det kan vara. Hon verkar höra hur bra som helst, och jag hoppas verkligen att hon inte är autistisk utn att det är något annat som gör henne tyst. Men vet inte vad det kan vara.
    Måste ringa min svärmor imorgon och höra om hon minns hur min man var när han var liten.
  • Babybalo

Jag tror verkligen inte att du behöver vara orolig!
    Min son jollrade knappt någonting förrän vid 8 månader (vilket ju din flicka är nu med tanke på att hon är lite för tidigt född). Han var knäpptyst utom när han var ledsen i princip.    Vid 8 månader började han plötsligt med dada, gaga osv, och sedan dess pladdrar han på (från 0-100 över en natt!). Nu är han 13 månader och säger titta, där, kisse osv.
    Alla barn är så olika! Mina stora döttrar var också väldigt tysta fram till ca 9-10 månader när de plötsligt började prata och säga riktiga ord. De är idag 10 resp 12 år och är definitivt inte autistiska! En del barn är tysta och betraktande,de iakttar och spanar in,  inget fel med det alls! Om din dotter fortfarande inte jollrar alls vid 10 månaderskontrollen så tycker jag att du ska ta upp det med BVC, mest för att höra vad de tycker, men fram tills dess- oroa dig inte!

• SaramedM
    5busar skrev 2009-06-12 15:56:25 följande:
    Hej!Jag vill inte vara en olyckskorp men jag tycker att du ska uppmärksamma BVC om språket och se till att det inte skjuts på framtiden vid varje kontroll och acceptera inte svaret "Eftersom hon kom tidigt är det ingen fara, vi väntar och ser."Språket är en viktig del i utvecklingen.Min son började inte tala förrän han var 4 år och vägen dit har inte varit en dans på rosor. När han var runt 1 år tog jag upp min oro för hans tal, hans uppmärksamhet och att han var extremt aktiv med BVC. De sa bara "Det kommer och alla barn är aktiva då de lär sig nya saker, oroa dig inte." (Min son lärde sig arr gå strax före 10 månaders ålder och sedan dess har han sällan gått, han springer jämnt.)Vid 2 års ålder fick vi remiss till logoped och där konstaterades det att han har en försenad språkutveckling. Förra sommaren genomgick han en nevopsykriatisk utredning och då hade han just börjat tala med ord men använde ett väldigt begränsat ordföråd. Idag vet vi att det beror på att han har Autism. Språket stimuleras genom böcker, sånger och ramsor.
    Håller helt med

För våran del så var M oehört nyfiken på oss, ett krävnade barn visserligen men inget som vi tyckte var konstigt
    Bortsett från att hon var så tyst
  • SaramedM
    Babybalo skrev 2009-06-13 12:01:31 följande:
    Jag tror verkligen inte att du behöver vara orolig! Min son jollrade knappt någonting förrän vid 8 månader (vilket ju din flicka är nu med tanke på att hon är lite för tidigt född). Han var knäpptyst utom när han var ledsen i princip.    Vid 8 månader började han plötsligt med dada, gaga osv, och sedan dess pladdrar han på (från 0-100 över en natt!). Nu är han 13 månader och säger titta, där, kisse osv.Alla barn är så olika! Mina stora döttrar var också väldigt tysta fram till ca 9-10 månader när de plötsligt började prata och säga riktiga ord. De är idag 10 resp 12 år och är definitivt inte autistiska! En del barn är tysta och betraktande,de iakttar och spanar in,  inget fel med det alls! Om din dotter fortfarande inte jollrar alls vid 10 månaderskontrollen så tycker jag att du ska ta upp det med BVC, mest för att höra vad de tycker, men fram tills dess- oroa dig inte!
    jo visst är barn olika men utblivit jorell som spädbarn var en av de sakerna de frågade oss om vid utredningen
  • Linchik80

Känner du dig jätteorolig så kan du ju ta upp det med BVC, men jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket.
    Min dotter var precis tyst tills hon borjade prata rent.
    Jag tänkte inte över det så mycket själv, men en granne gjorde.
    Men nu pratar hon perfekt...
    Hoppas att det blir bra!!!

• Babybalo
    SaramedM skrev 2009-06-13 12:33:07 följande:
    jo visst är barn olika men utblivit jorell som spädbarn var en av de sakerna de frågade oss om vid utredningen
    Självklart kan det vara så i några fall även om jag tror att det då även finns andra "symtom". För TS dotter verkar det ju inte alls vara fråga om någon form av diagnos. Hon är ju en tjej som interagerar med andra människor, är nyfiken och uppmärksam på sin omgivning. Man måste ju se till helheten!
    Som förskollärare har jag mött många barn som varit oerhört tysta även vid dryga året, utan att det varit några som helst problem. De har kommit igång med talet även de, och har ingen som helst diagnos.
    Citat från Bebishandboken av Lena Lidbeck och Marianne Rydin "Några barn jollrar mycket, andra är tysta. Att ett barn jollrar lite behöver inte betyda att barnet blir sent i sin talutveckling"
  • Busbellan
    SaramedM skrev 2009-06-13 12:33:07 följande:
    Japp, det var ju en av frågorna som de ställde

A var ett väldigt enkelt barn som bebis, hur lugn som helst, och sa som sagt ingenting
    Mamma till Nora, August och Ella
  • SaramedM
    Babybalo skrev 2009-06-13 13:28:37 följande:
    Självklart kan det vara så i några fall även om jag tror att det då även finns andra "symtom". För TS dotter verkar det ju inte alls vara fråga om någon form av diagnos. Hon är ju en tjej som interagerar med andra människor, är nyfiken och uppmärksam på sin omgivning. Man måste ju se till helheten!Som förskollärare har jag mött många barn som varit oerhört tysta även vid dryga året, utan att det varit några som helst problem. De har kommit igång med talet även de, och har ingen som helst diagnos.Citat från Bebishandboken av Lena Lidbeck och Marianne Rydin "Några barn jollrar mycket, andra är tysta. Att ett barn jollrar lite behöver inte betyda att barnet blir sent i sin talutveckling"
    Nej det fanns inga andra symtom vid den åldern
    Och nej jag vet att det inte behöver betyda nått alls bara att det KAN göra det
  • Happiest

Tack allihopa för att ni är så snälla och delar med er av era erfarenheter. Jag har bestämt mig för att försöka att inte oroa mig förrän hon blir 10 månader efter den kontrollen på bvc. För jag vill henne tid innan jag börjar oroa mig, men det är svårt att inte oroa sig. Det kanske släppe helt plötsligt. Hoppas jag

Svar på tråden Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?