• Isfjord

    Vilken epost-adress är bäst?

    Maxgränsen på Gmail ska vara 1Gb, men man får en mindre först och den fylls på alteftersom. Öser du in mycket så fylls den alltså till dess´att du är uppe i 1Gb. I varje fall enligt den infon jag fick när jag skaffade adressen.

    Numera finns Gmail även på Svenska, jag kan bara komma på en nackdel. Om man ska synka med klient på datorn hemma kräver Gmail SSL. Tele2 acepterar SSL på hämtning, men inte sändning om man har annan än Tele2-adress

    Home.se
    Home använder tre servrar, adresserna sprids ut på dem beroende på första tecknet. A-G, H-M och N-Z 0-9. Ligger du på A-G eller N-Z 0-9 servern fungerar Home bra. Men skaffar du en adress som börjar på H, I, J, K, L eller M hamnar du på H-M-servern vilken strular enormt mycket. De har haft problem med H-M i många år och lovat bättring, och det har blivit bättre, men inte bra.

    Hotmail.com
    Hotmail är en av de största vilket gör den populär bland hackare. Det står även ofta i tidningarna om att hackare har rört runt inne på hotmails servrar, minst en gång per år. Små bilagor tillåter de och de är snabba att radera kontot om man inte kollar mailen på ett tag. Förut raderade de sparade mail efter en viss tid, tror att de slutat med det? Har för mig att även Spray raderade sparade mail efter en tid.

    Yahoo och Passagen använder jag inte längre mailen på, så mina adresser där är inaktiverade. Vill jag kan jag aktivera dem på nytt eftersom de är låsta av mina konton för andra tjänster. När jag hade dem som mail var jag nöjd.

  • Isfjord

    Nytt tangentbord och jag kommer hela tiden åt ´ när jag ska sudda

    Men man lär sig väl förr eller senare att pricka rätt.

  • Isfjord

    En viktig sak med adresser är vad som står framför respektive bakom @ och vem du skickar till och vem du representerar.

    Vid all "seriös" kommunikation som tex arbete, förening eller jobbansökan är det viktigt att man har ett riktigt namn framför @. Det kan givetvis vara svårt om det är en stor domän och man har ett vanligt namn. Om Kim Karlsson söker arbete har h*n stor chans att få arbetet med kim.karlsson@, kim_karlsson@ eller kim.karlsson_umea@. Om h*n däremot har en adress som kimkan65@ eller lilltrollet@ är det stor risk att mottagaren bara raderar mailet, eller att det går direkt till SPAM-filtret och ingen människa ens ser rubriken. Givetvis ska namnet också stämma med avsändaren.

    Efter @ ska man helst ha en adress som är bundet till Internetabonnemanget som tex telia.com, tele2.se osv. Eller ett företag eller organisation OM du representerar dem i mailet.
    Bland gratisadresser anses vissa mer seriösa än andra, hotmail har på den punkten mycket låg status.

    Ovan kom jag in lite på förenings och företagsadresser. Om du skickar ett mail i egenskap av anställd på företaget/organisationen eller förtroendevald av föreningen bör du använda en adress med företaget/organisationens domänadress efter @. Då visar du att det är organisationen som skickar mailet och inte du som privatperson.
    Men skickar du ett privat mail SKA DU INTE använda organisationens adress, utan en privat. Skaffa en privat adress med webmail om du mailar privat från jobbdatorn. Medvetna företag/föreningar har hårda regler om mailanvändandet.
    Tänk er tillexempel att en moderat är anställd på socialdemokratiska tidningen Aftonbladet. H*n skickar för moderaterna ut massutskick av insändare till Svenska tidningar med sin @aftonbladet.se-adress. Då är det lätt för mottagaren att tro att det är Aftonbladet som skickat insändaren, och inte moderaterna. Det kan orsaka en enorm ekonomisk och trovärdighetskris för i detta fallet Aftonbladet.
    Eller om du får ett mail från kronofogden om att de vill träffa dig och diskutera skuldsanering. När du tittar på adressen ser du att mailet kommer från hånglande_raggarlotta@swingers.com, vad skulle du tro om den myndigheten? Skulle du ta mailet seriöst?

  • Isfjord

    Rulllist upptill som det står "Fler åtgärder..." på.
    Klicka på den och välj "Flytta till papperskorgen".

    Står du i ett mail raderas det, står du i listan raderas de som är markerade.
    Går du in i papperskorgen har du en knapp som heter "Radera permanent". Även där det som är uppet eller de som är markerade.

    Kommer det SPAM som filtret missar trycker du i stället på "Rapportera skräppost", kommer riktig mail i SPAM-filtret klickar du på "Ej skräppost". Samma där igen, det du öppnat eller de du kryssat för. Då lär sig filtret till nästa gång. Redan innan inskolning är det ett av de absolut bästa filter jag provat.

    Har du valt att köra på annat språk än Svenska får du översätta till det språket, i övrigt är det likadant mellan språken.

Svar på tråden Vilken epost-adress är bäst?