• MaryMalou

Judit?

Väntar vårt andra barn. Vårt första heter Bertil. Om han hade blivit en flicka skulle han ha hetat Judit. Den här gången är vi inte lika säkra på namnet Judit om det blir en tjej men vi har inget annat bra tjejnamn heller. Det är iofs ett halvår kvar till bebisen (om allt går bra) ska komma så det är ingen brådska. En av anledningarna till att Judit inte känns helt klockrent längre är att flera har påtalat att det finns en krog i Stockholm (där vi bor) som heter Judit & Bertils. Dessutom har min kompis som är av judisk härkomst sagt att alla både i Sverige och utomlands kommer tro att barnet är judiskt om hon heter Judit. Är det verkligen så? Inte för att det bekommer mig om man tror det (makens morfar var dessutom polsk jude) men jag vill gärna vara medveten om att mitt barn blir placerat i ett fack av andra pga sitt namn om det nu är så. Med Bertil så visste vi så klart innan att alla skulle kommentera att det är ett gubbnamn och det känns helt okej eftersom vi ju inte trodde att namnet var jättevanligt och modernt.

Kommer någon på något annat tjejnamn som är av ungefär samma ålder som Bertil? Vill inte ha ett tidlöst namn typ Sara, Erik etc. Inte ett Södermalm-namn som Elsa, Astrid, Edvin mfl gamla mormor-namn som kommit tillbaka. Inte ett gulligt och vanligt som Molly, Nelly, Otto. Det ska vara yngre än de gamla namnen som åter kommit tillbaka. Om det blir en kille kommer han få heta Gösta.

• Svar på tråden Judit?
  • Livet e toppen

Elsa
    Tyra
    Ann
    Kerstin
    Hedda

• MaryMalou

Kerstin är jättefint och precis rätt typ av namn men en av våra bästa vänners dotter heter det. Dessutom börjar det bli ganska vanligt. Vill ha ett lite ovanligare helst.

Hedda är också fint. Känns inte helt klockrent dock.

Harriet har vi funderat på men makens efternamn som barnet också kommer få börjar på Ha. Jag tycker inte det är fint med allitterationer i namn men maken tycker det är jättesnyggt.

• Strix

Men Judit ÄR ju ett gammalt namn. Och rätt poppis på Söder eller egentligen i hela innerstan. Tycker det är superfint. Andra favoriter:

Gertrud
    Emmy
    Vera
    Britta
    Sigrid
    Ingrid

• Livet e toppen

...tittade just på tv och hörde namnet Siri, det var fint tyckte jag. Emmy gillar jag oxå precis som "feia" skrev som förslag, det heter ju min minsting

• Kikki70

Siv
    Sonja
    Mona
    Berit
    Britta
    Viola
    Linda - lite modernare, men fint.

Judit är också fint och personligen lägger jag ingen religiös aspekt i namnet.

• evita

berit och birgit tycker jag passar, om det inte är så att ni inte vill ha samma begynnelsebokstav...

• ZamZam

Judit är så vackert! Jag associerar det inte till något särskilt.

Svar på tråden Judit?